börja träna och bli gravid....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Anastacia

Trådstartare
Jag har ett litet, man ska inte säga problem, för det är det inte, men min svägerska och min mamma vill att vi ska börja träna ihop i vår.
Något jag vill, men under våren ska vi också försöka få till en liten till.
Förra gången jag blev gravid hade jag i princip precis börjat träna styrketräning och läste att man absolut inte skulle BÖRJA med sådant i början av graviditeten utan bara fortsätta med sådant som man har gjort förrut.
Men är det någon "fara" och i så fall för vad?
Vi hade tänkt oss nån form av gymping (typ step up) och/eller styrketräning.
Jag vet ju att så länge det känns bra är det ok, men blev så orolig när det stod så sist!!!
Kan det vara dumt att börja å ska jag börja med några ursäkter om varför jag inte kan (vill inte berätta att vi ska försöka "få till det" igen)... eller är det bara att träna på? :banana:
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Jag tror att du kan börja träna, utan att behöva oroa dig.

Saken är väl den att mycket hård träning, som exempelvis vår kvinnliga elitidrottare, kan göra att man får svårare att bli gravid.
Det har att göra med kroppsfettet, eller något liknande. Man kan ju också sluta menstruera om man tränar extremt hårt.

Så om du inte satsar på högintensiv träning, ror jag bara att motion är bra. Om inte annat har du ju igen vid förlossningen. ;) :)

Lycka till med träningen, och bebistillverkandet!
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Jag tycker du ska börja träna, man vet ju aldrig hur lång tid det tar innan man blir gravid, tänk om det drar ut på tiden, då har du avstått träningen helt i onödan. På flera gym så kan man frysa kortet ett tag så pengarna behöver inte vara bortkastade bara för att du blir gravid.

Nä, det är väl inte läge att börja konditionsträna eller börja med hård styrketräning när man är gravid, men hålla igång kroppen lite lagom är säkert bara bra, om man klarar av det utan att få ont.
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Allt som känns bra är sannolikt OK. En del säger att det inte är bra att träna magmuskler men andra säger tvärtom. Man får nog känna själv. Men man ska passa sig för övningar som är ansträngande för bäckenet. T ex spinning är inte så bra, inte heller övningar typ utfall eller andra där man "spretar" med benen. Men jag tränar kombinerad step ihop med en tjej i v 11, hon är iofs väldigt vältränad sedan innan. Man behöver ju inte ta ut sig och om man frågar instruktören så bör de veta vilka övningar man ska undvika och vad man kan göra i stället.

Jag hittade en massa nyttig gravidträningsinfo här: http://www.jorun.nu/gravidtraning.htm

Vad för träning har ni tänkt börja med.
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Förstår jag dig rätt, så är du inte gravid ännu? Jag tycker att det bara är att köra på med träningen! Att träna mår man ju bra av, och det är bara en fördel att ha en tränad kropp när man sedan ska gå igenom förlossning (och bara att bära minst 10 kg extra kräver lite muskler).

Det är ju ett diffust råd "känns det bra så är det bra", men det ligger nog mycket i det. Så länge ingenting gör ont, eller känns obehagligt är det nog bara att träna på som vanligt. Men eftersom du har fått barn tidigare, ska du se upp med för mycket hopp (sk jumping jacks) som belastar bäckenbotten onödigt. Kolla med din instruktör, så får du tips på vilka övningar som du ska undvika.
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Nej så har jag också tänkt, men eftersom det stod så sist blev jag lite orolig!

Men då ska jag ringa mamma å säga att jag hänger med henne å styrketränar, det kostar bara 400:- för ett årskort så det är inget jag förlorar heller ju egentligen!
Så kul att börja träna :banana: !
 
Sv: börja träna och bli gravid....

nej precis, vi har inte ens börjat producera än men tänkte göra det här framåt våren... så egentligen är det väl inget att fundera på :smirk:
ja det tog dessutom tid för mig att "komma igång" efter förra, så om jag orkar träna mig lite fram till nästa kommer jag säkert igång mer tills nästa gång (om det blir en sådan :bow: )
 
Sv: börja träna och bli gravid....

Tack för sidan, ska kolla så fort jag hinner!!

Börjar jag är det framför allt styrketräning jag vill syssla med! Å det kommer ju kännas fort tycker jag vilka övningar man kan sluta med, men armar å ben borde man ju kunna träna hela tiden!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 458
Senast: Nixehen
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 442
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp