Bukefalos 28 år!

Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

hannahkarlsson

Trådstartare
När börjar ni med det? När ni vänjer vid träns, använder ni då bett med en gång, och isf, vad för bett?
När börjar ni tömköra? Och när kan man börja sätta vagn efter hästen?
Har aldrig haft en häst som "ska" användas till körning från att den är föl, och hör så mycket olika. Från att man kan börja tränsa vid 8 månaders ålder, till att man ska vänta med allt fram till 3 års ålder. Olika bud beroende på vem man frågar mao.. :P Så vill veta lite vad ni alla tycker och tänker!
 
Sv: Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

När börjar ni med det? När ni vänjer vid träns, använder ni då bett med en gång, och isf, vad för bett?
Vi börjar vänja hästen (fölet) tidigt vid olika prylar och moment. Grimma mm dag ett eller två, "bett" (grejer i munnen) strax därefter, sele (remmar plus diverse) så snart som möjligt. Obs att allt sker i fölets takt och vanligen smått och lite i början.
Ska också säga att allt ingår i den första sociala träningen, dvs vi "nöter" inte moment eller tvångshanterar fölet.


När börjar ni tömköra? Så snart fölet kan lära sig signalerna. Och när kan man börja sätta vagn efter hästen? När man har klarat av det ovan plus immunicerat fölet mot allt som den kan tycka vara konstigt av grejer runt ben och bakom. Individuellt!
Körning i sig, dvs med lite last och små backar osv, först när fölet är mentalt och fysiskt moget. Rätt förberett, kan man börja tidigare än vad man kanske tror. Riktigt arbete, först när hästen är mogen.


Har aldrig haft en häst som "ska" användas till körning från att den är föl, och hör så mycket olika. Från att man kan börja tränsa vid 8 månaders ålder, till att man ska vänta med allt fram till 3 års ålder. Olika bud beroende på vem man frågar mao.. :P Så vill veta lite vad ni alla tycker och tänker!
En tumregel är att allt är så mycket enklare om man börjar tidigt plus att det fastnar bättre. Huvudsaken att man inte kräver mer än fölet/hästen klarar av, mentalt och fysiskt!

LIA
 
Sv: Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

Jag köpte min shettis som 1-åring. Då var han var vid människor, stå uppbunden och grimma. Gjorde inte så mycket mer utan lärde bara känna honom. Lärde stopp och gå, borstade osv. Lekte lite i paddock, löslongerade och busade. Sedan fick han gå på lösdrift med andra hingstar i nästan ett år. Hade inne honom kanske 2-4 ggr i månaden och borstade osv men inte mycket mer.

Som 2-åring vande jag honom med träns och efter ett par veckor började jag tömköra lite smått. Har tömkört hela hösten 1-2 ggr i veckan med lite uppbehåll. Han kan nu stopp, stå still, fram, trav, svänga och "gå i form" (dvs söka sig framåt neråt i en ledig form ganska kravlöst).

Nu är han 2,5 och ska få vila ett par veckor. Sen när (om) snön kommer får han dra lite pulka, annars lite däck. Någon månads vila och sen kör jag in honom till våren.

Så ser min plan ut.

Hade jag haft honom från föl tror jag inte jag hade gjort mycket annorlunda. Visst är det bra att lära dem vid träns och annat tidigt men vill helst att de bara ska gå och vara hästar de första 1-2 åren. Men det är min personliga åsikt och tycker inte att det andra är fel.
 
Sv: Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

Om du ska börja tömköra tycker jag att du ska börja med grimma, sätt tömmarna i sidorna på grimman tills hästen förstår att ge efter för tryck. När den kan det så kan du stoppa in bett men låt den först bara gå med bettet i munnen men att du styr med grimman fortfarande. Efter några gånger kan du fästa tömmarna i bettet.

Om det är ett föl eller väldigt ung häst så är det extra viktigt att eftergiften kommer i rätt tid. Föl är oerhört snabba att lära och man måste va snabb att reagera själv så det inte blir fel från början.

Den ska naturligtvis inte träna fysiskt jobbiga grejer och bara korta små stunder varje träningspass.

Lycka till:)!
 
Sv: Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

Jag börjar alltid med grimma väldigt tidigt, de första dagarna, och ledning i grimskaft tidigt men när, beror lite på fölet. Är det mycket följsamt så behövs det kanske inte så tidigt.

Eftersom jag alltid haft mina hästar inackorderade så har liksom hantering etc kommit i samband med det väldigt tidigt. De har aldrig gått på lösdrift men däremot 2-5 månader på sommaren med andra unghästar.

Det betyder att hästarna i mycket ung ålder varit lätta att leda till och från saker, borsta, pysslas med och med ledning gått in i trånga platser, backat etc. De har fått följa med in i foderkammaren, sadelkammaren, gått över höga trösklar och i skogen gärna efter vagn om vi haft en inkörd häst.

Samtidigt som jag ändå haft de uppbundna i gången har de fått täcke, sadel eller sele på ryggen från 3 månaders ålder. När de varit ca 6 månader har selen eller sadeln fått vara på ryggen någon enstaka gång när vi gått ut och gått.
Barn i 3 års ålder har fått sitta på ryggen en mycket kort stund utan sadel. Det vänjer dem vid höga ljud från en konstig plats samt rörlig tyngd. Det här är något de tyckt varit väldigt roligt och tagit på största allvar.

Träns med bett börjar jag vid ett års ålder. Personligen använder jag helst ett rakt bett.

När min häst är ca 1,5 år börjar jag köra in så mått inkl. tömkörning. Vid 2,5 vill jag kunna köra helt obekymrat i skritt och trav och kunna vända på litet område samt backa.

Det bästa med att ha en häst som körts in så tidigt är att man kan ha en lite mer tränad häst när ridningen kommer in. Den är mycket hanterad, den kan grunderna och om man nu skulle vilja dra ut på tiden till inridning så spelar det ingen roll eftersom hästen motioneras ändå. Den har en del muskler också speciellt över ryggen.
Dessutom är ju inridningen oftast väldigt odramatisk. Det enda som blir nytt för hästen är ju ändringen av tyngdpunkten och hanteringen av den.

Sedan är det ju så här att gör man allt på lek och hästen tycker det är himla kul så är inkörningen lika rolig som allt annat hästen får göra. Dessutom hinner en häst vara häst väldigt mycket mellan gångerna man gör något.

Glöm inte att hästen är häst 23 timmar om dygnet eller mer i den åldern.
 
Sv: Börja vänja vid träns och sen bröja tömköra..

Hej!

Jag har en minishettis/Welsh moutain hemma som snart är ett år, men undrar när man kan börja tömköra henne? Är det en viss ålder dom måste vara för att börja tömköra? Jag har aldrig tömkört innan så vet inte så mycket om det ;)

Tacksam för svar :)

Mvh Therese
 
När börjar ni med det? När ni vänjer vid träns, använder ni då bett med en gång, och isf, vad för bett?
När börjar ni tömköra? Och när kan man börja sätta vagn efter hästen?
Har aldrig haft en häst som "ska" användas till körning från att den är föl, och hör så mycket olika. Från att man kan börja tränsa vid 8 månaders ålder, till att man ska vänta med allt fram till 3 års ålder. Olika bud beroende på vem man frågar mao.. :P Så vill veta lite vad ni alla tycker och tänker!

I idealfallet köper jag hästen när den är avvand. I så fall går jag promenader med den första vintern, och börjar jobba med kommandon och lite miljöträning. Detta görs i vanlig stallgrimma.

På våren när de är ett brukar jag börja tömköra. Förr använde jag bett, och då hade jag träns under grimman vid promenad först och gick sedan med tyglarna över halsen och visade vad jag menade med tygelhjälpen. Nu använder jag hellre en mild sidepull.

När jag ska börja tömköra ser jag först till att hästen får vänja sig vid gjorden under promenad. Sen ser jag till att "säcka" den med rep och linor så att den inte tycker att det är läskigt med rep runt ben, sidor och bak. Jag har sällan haft tillgång till medhjälpare, så jag brukar helt enkelt leda iväg hästen på en promenad, vända, och tömköra hästen hem. Jag tömkör huvudsakligen promenader i fri form med de yngsta hästarna. Jag vill att de ska gå frimodigt framåt dit jag pekar deras näsa.

Vintern innan de fyller två brukar de få börja dra saker i snön, och när de är två sätter jag dem i vagn.

För bebishästar är träningen för att de ska bli tama och trygga med de saker de utsätts för. Systematisk fysisk träning under belastning får vänta tills de är tre år, om de är redo då. Däremot tror jag inte att man kan gå promenader för ofta hur ung hästen än är. För en normaltränad kusk är det nog så att så länge vi orkar är det en baggis för hästen! :D Miljöträningen man får av flitigt promenerande är dock ovärderlig.
 
Jag håller helt med svea. Promenerade väldigt mycket med båda mina unghästar och det gav så mycket gratis i träningen senare plus att det är väldigt bra mental träning för dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 638
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 527
Senast: Ramona
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 247
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 414
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp