Börjar bli förtvivlad..

D

dear_jessie

Så här ligger det till:

Har ett sto på 15 år, som vi har haft i 7-8 år nu. Hon har alltid bott hemma hos mamma tillsammans med en valack. Den 22 sept avlivades valacken och stoet fick flytta, vi hyrde in henne i ett stall en bit utanför stan. Flytten var väldigt jobbig för henne, men hon hade precis börjat att komma till ro när det flyttar in en ny häst (i förrgår) och nu är hon totalt tokig. Har aldrig varit med om något liknande. Red idag och hon höll på att slänga av mig, hon var helt galen. Så nu vill vi skaffa ett sällskap och flytta hem henne, för vi vet inte hur mycket mer hon tål. Hon har alltid varit världens finaste tjej, men nu önskar jag att hon var död... :cry:
Hon är verkligen inte lycklig, och inte vi heller.
Hur hade ni gjort?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Det låter väl som ett bra förslag, att skaffa henne ett sällskap och ta hem henne igen.
I annat fall ska du kanske försöka jobba henne från marken ett tag och ägna henne mycket tid så hon får tröst...

//granger
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Visst kan jag jobba henne från marken, men det som hon saknar är sin trygghet. Hon började bli sig själv igen, men så kom det en ny häst, och allt blev mycket värre. Nu är det tre hästar, och min går själv... :(
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

jag hade flyttat hem henne med någon form av sällskap. hon låter som om hon blir för stressad av nya bekantskaper för att trivas i ett större stall. kanske nån som har någon lugn häst du kan låna hem eller låta flytta in till er permanent om de trivs?
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Jag har en foderponny på gång, vill ha hem henne så snabbt som möjligt. Det är en sådan hemsk känsla att hon går där, olycklig och stressad. Var ute igår kväll och skulle ta in hästarna, och min tös hade sparkat av en staketstolpe... :eek: Det säger ganska mycket om hur hon tar det hela..
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Jag hade också tagit hem hästen om den var min. Men kolla nu så att du kan ha den eventuella foderhästen "för alltid" så att hon slipper detta om 1-2 år igen... Det vore ju synd om er båda att bli utsatta för detta en gång till.
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Gett hästen tid att ställa om sig. Det hela hände ju för sjutton bara för några dagar sewdan.
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Gett hästen tid att ställa om sig. Det hela hände ju för sjutton bara för några dagar sewdan.

Saken är den att hon har stått där i snart en månad och hon är inte sig själv för fem öre... men det hela förvärrades när den nya hästen kom..
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Man kan ju inte bara ta hem en häst igen bara för att det blir så av några dagar.Visste ni inte att det tar ett helt halv år innan hästen har anpassat sig till den nya miljön ! Ge henne tid istället för att ta hem henne.Pyssla med henne.Borsta eller gå ut och gå.Stå och mys och prata lungt med henne så hon själv blir lung av dig.Prova och se om det hjälper.Säg sedan hur det gick :smirk:
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Som vi ser det så behöver hon inte gå igenom det här, när vi ändå har ett bra stall. Dessutom är ju inte kollektivstall det roligaste precis... :eek:
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Hon har även tappat massor av hull på bara ett par dagar.. hon har ingen ro att äta.
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Nee okej men när ska nu ta hem henne då ? Jag har min egna unghäst på 3 år i ett privatstall där det står 31 hästar sammarlagt.Det går hur bra som helst.Men som sagt alla hästar kanske inte trivs i ett större stall....:smirk:
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Jag är så kluven... om man härdar ut och låter henne vara kvar så lugnar hon sig väl, men jag vet att det är nya hästar på väg in och tänk om hon blir likadan då? Det känns som att man sakta tar livet av henne.. :(
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Om vi säger att du har henne kvar och hanterar henne jätte mycket från marken och tränar på att få henne lung och det hjälper.Och sen kommer det nya hästar igen,då gör du bara samma sak tills hon förstår att det är inget att vara hysterisk för..:smirk:
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Jag får en känsla av att hon lär sig att nya hästar är farliga om man klemar och tröstar henne. I det vilda är det ingen som klappar och kramar när det är otäckt... fast jag kan ju ha fel
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Jooo iförsig det har du nog rätt i.Men som du beskriver henne så verkar hon ganska klen i psyket.Då är det väl bättre att hon känner att hon har ditt stöd och kan känna sig lung.Än att inte ha det och bli nervig....:smirk:
 
Sv: Börjar bli förtvivlad..

Är du helt säker på att det inte bara är du som inte pjoskar med din häst?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 985
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 406
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
748
Senast: Trassel12
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 500
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp