Bogen ur led??? Hjälp!

L

Lilly

Avböjer vänligen svar som "Ring vet nu!" då det redan är redan gjort.
Vill mest ha lite funderingar, kanske någon varit med om eller sett liknande?

Hittade min 5 åriga vallack i hagen 2 dagar sedan, reagerade direkt då han inte kom fram som vanligt.
Visade sig att han var rejält halt i vänster fram, inte blockhalt men inte långt ifrån,4-5 gradig hälta.
In med pålle i boxen bums, tempade, kände igenom alla fyra ben , ingen värme någonstans, ingen smärt reaktion eller svettningar utan en pigg och glad häst som åt och drack för fulla muggar.
En stallkompis påpekade något jag helt missat, hans bog såg väldigt underlig ut, stack ut ungefär som om hans ben gått ur led (fast jag hört att det knappt är möjligt hos hästar)
Blev nu rädd, riktigt rädd för det såg riktigt obehagligt ut.
Jour Vet. tillkallades , ut med pålle som haltade illa -bogpartiet liksom sköts utåt vid varje steg:confused: Veterinären var även hon mycket förundrad över hur pigg och glad han var i övrigt och hur hur han i stilla läge stödjer på benet utan märkbar smärta konstaterade även att inget var brutet.
Hon har ordinerat Metacam i 10 dagar och boxvila.
Jag tycker hela grejen är helmärklig, hur kan hela bogpartiet vara så "förskjutet" utan svullnad, värme eller smärtpåverkan? I morse när jag kom med morgon höt hade han legat ner och sovit(sågspån över hela sidan), hur fan gick det till??
Vad tror ni? Någon sett nått liknande?

Tacksam för funderingar!:bow:
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Shit! Låter otäkt

Biler tack!

Sen undrar jag bara allmänt....hästens leder består av en kula o en skål, som våra, borde dom rent teoretiskt oxå kunna gå ur led? Eller?
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Som jag förstår det har hästen ingen nyckelben som oss utan bogen hålls ihop av muskler, ryker en av dessa så ramlar bogen ut mot sidan och det kan således se ut som den hoppat ur led. Jag kan ha fel dock, är långt ifrån någon expert på hästens anatomi. Vet. sa att ur led var det inte, även om det kan se ut så. Ska se om jag kan knäppa lite bilder så kan ni se lättare.
Hittade en annan tråd här på buke( http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1005666) som är nästan på pricken samma scenario, och där slutade det bra..fast vågar inte hoppas.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Ja aa... du... om det varit min häst skulle jag inte nöjt mig med en jour vet som anser att jag skall vänta i 10 dagar utan att konsultera med något av vetrinär sjukhusen och även skickat bilder samt journalen från vetbesöket .

Så jag säger iallafall att du ska kontakta någan annan vet....

Mia
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Visst kommer jag kontakta annan vet, vilket även jour vet. rekommenderade att jag skulle göra om det inte blev bättre inom sisådär 3-4 dagar.
Är nu på dag 2, och jag tror mig se att han rör sig smidigare, ialafall villigare i boxen.
Denna tråd är som sagt bara ett sätt att brainstorma kring vad som har hänt, inte ett sätt att självdiagnostisera. Det lämnar jag åt vetrinären.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Tänk på att om 2 dagar är det midsommar och allt blir väldigt mycket dyrare och svårare. Ofta så får man rådet avakta några dagar och när desa dagar gått är det helt plötsligt fredag och man står med ett jätteproblem.
Jag skulle kontakta annan vet direkt bara för att slippa midsommarhelgen och de horribla kostnade den medför.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Jag har sett det ett flertal gånger.
I de allra flesta fall blir hästar med sån skada inte brukbara ´fullt igen.
Ett lyckat fall har jag sett dock.
Det var en 2 årig islandshingst. Ägarinnan var klok nog att inte låsa in den i boxen utan gav den smärtstillande och lät den vara kvar i flocken. Den vandrade långt efter de andra och haltade i månader om jag inet minns fel. Idag är den helt frisk. Tror det beror på att den fick lunka runt i den småkuperade hagen och liksom inte stelnade till.
en annan var en travhäst som sprang omkull och fläkte frambenen. Han behandlades med smärtstillande och boxvila och kördes i skritt länge men det blev aldrig häst av honom.
Ytterligare en annan som jag inet minns helt gick det riktigt ilal för, en nerv/nånting ? gick slutligen av och akuavlivning blev nödvändig.

Man måste få rotationen att upphöra. Varma täcke, mjuk massage, smärtstillande etc.

Det finns ett namn på åkomman men jag har glömt den.
Nånting med rotation.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Nu har jag precis pratat med kliniken här, de tyckte även de att jag skulle avvakta, då han inte förvärras -vilket givetvis kan vara falsk hopp då han har smärtstillande = mindre ont.
Tyckte jag skulle höra av mig efter kurens slut såvida han inte blir värre.
Frågan är om jag ska ställa honom på "utebox" dvs ett litet inhägnat område lika stort som boxen där han kan se sig runt och se sina vänner eller om han ska stå kvar inne. Kliniken tyckte jag skulle ha honom där han står som mest still och boxen blir han lätt rastlös och orolig då de andra hästarna går ute.
Stackars vännen, för ett par dagar sedan gick han och myste på sommarbete:cry:
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Vill inte släppa ut honom med flocken, han är otroligt ranglåg och jagas runt en del vilket skulle vara katastrofalt i hans tillstånd.
Usch vad tråkigt att höra att man inte har statistiken på sin sida:cry: men det finns alltid en liten chans och så länge han inte lider ska vi kämpa på.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Såg att du redan läst "min" tråd så då behöver jag inte råda dig att läsa där. Låter likadant som för min pålle med skillnaden att min var kraftigt smärtpåverkad i början.

Jag tror att det som gjort att Lord idag mår lika bra som innan är att han, efter den första månaden i boxvila och de efterföljande veckorna i liten hage fått gå på lösdrift och "tvingats" röra sig mycket i sakta tempo. Jag väntade tills han hade lkontroll över sitt ben igen och sedan fick han gå ut i stora hagen igen. Skillnaden är att din är ranglåg medan min är ranghög. Mitt råd är alltså att hästen ska ut och röra sig i långsamt tempo MYCKET så fort han kan gå utan smärta.

Håller tummarna!
Jenny
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Klokt att kolla av även en annan häst vet :)

Önskar dig och pålle lycka till och ska hålla tummarna för er .

Mia
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Din tråd var väldigt givande!:) Så himla underbart att det gick bra för fina Lord!
Tack för stödet:)
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Tack även du för stödet, behöver alla lyckotankar vi kan få!:)
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Jag känner till en häst som betedde/såg ut som din. Den hästen hade slitit av ett muskelfäste..då såg den ut som det du beskriver. Den blev aldrig bra, utan fick tas bort.
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Hade en liknande i min närhet, där hade tyvärr bogbladet spruckit, men det upptäckte vet. ganska omgående, så det får vi verkligen inte hoppas att din har råkat ut för.

Önskar er lycka till, hoppas det läker fort!
 
Sv: Bogen ur led??? Hjälp!

Det finns olika typer av leder tex kulled (höftled), gånggjärnsled (armbåge), kondylärled (liknar nästan gångjärnsled, knäled) äggled, vridled m fl. Vissa leder är mer benägna att gå ur led än andra. Har aldrig träffat någon häst som råkar ut för detta vad jag vet. Det är nog inte så vanligt som tur är. Själv har jag haft båda axlarna ur led dock, motsvarar bogleden på häst om jag inte minns fel. Men din häst kan ju knappast gå i mitella, vad gör ni nu? En led som börjat luxera tenderar ofta att göra det igen dessvärre, men så behöver det ju inte bli. Vad tror din veterinär?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
19 892
Senast: kolblakkur
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 976
Senast: nullo-modo
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp