Boggie funderingar!

Kicki_83

Trådstartare
Min bil får dra 1300 med mitt b-kort.
Har nu en Fobo enaxlad transport som träningstransport för min fjordkille som absolut inte ville åka innan. Nu de senaste gångerna har han gått in helt och hållet.
Och ska vi börja åka regelbundet så vill jag gärna ha en boggie.

Finns det boggie som min bil får dra?

Just nu är det ju bara funderingar än så nu är alla boggie förslag välkomna. Vill bara kolla läget lite nu se vad som kan bli aktuellt sen.

Och BE-kort är inget jag är intresserad av att ta än. Det kanske blir se när jag ser hur mycket vi kommer att åka.

Sv: Boggie funderingar!

Blir nog svårt att hitta. Möjligen en nervägd enhästars, men det är inte helt lätt att få tag på. Så ska ju lastvikten funka också.

Om inte kortuppgradering är aktuellt kanske bilbyte kan vara en tanke?

Ja bil byte kanske har skett innan det är dax för transport byte. Det vet jag inte riktigt. Vet att jag ska byta till 4x4 nån gång i framtiden men inte när.

Hästen som kommer att åka väger mellan 400-450kg ungefär.

Om det inte går att få tag på en boggie då vilka enaxlade är säkra och bra??

Är inte din nuvarande säker och bra? Vad saknar du i s f?

Väggarna börjar ruttna neri.
Rampen bak skulle behövas bytas.

Det är väl det felen jag vet nu. Så hittar jag ingen boggie kanske jag lägger pengarna och rustar den jag har istället.

Men är väldigt nyfiken på fronturlastning också...

Men som sagt just nu är allt funderingar. Men boggie ville jag ha för det känns säkrare och stabilare att åka med.

Köper du en 4x4 bil finns risk för att du ändå får ta BE för att dra. Subaru är väl den enda som accepterar några tynge släp på kroken när du bara har B.

I ditt ställe hade jag börjat fundera på vad jag ville ha i släpet, mer än två axlar. Panikbommar? Säkerhetsbommar? Import? Svenskt?

Jag köpte efter mycket letande och funderingar en -04 Star Safir med boggie, panikutlösning och fronturlastning. Den väger 690 kg.
Det blir då kvar 670 kg att lasta.

Köper du en 4x4 bil finns risk för att du ändå får ta BE för att dra. Subaru är väl den enda som accepterar några tynge släp på kroken när du bara har B.

I ditt ställe hade jag börjat fundera på vad jag ville ha i släpet, mer än två axlar. Panikbommar? Säkerhetsbommar? Import? Svenskt?

Okej. Subaru har jag kollat på ett bra tag men köpte iaf en passat vet inte hur det gick till ;)

Ja jag får åka nån gång med min kille får se vad man känner saknas och så. Och se hur mycket vi kommer åka se vad vi behöver för standard. Ska även prata med en tjej som har en nyare vagn så man får kolla in den och se vad man tycker är bra.

Jag köpte efter mycket letande och funderingar en -04 Star Safir med boggie, panikutlösning och fronturlastning. Den väger 690 kg.
Det blir då kvar 670 kg att lasta.

Okej. Sån ska jag googla på nu se hur den ser ut :)

Har du kontrollvägt den? Just Star har ju vid tester visat sig vara betydligt tyngre än pappret visar.

Sedan får jag inte ihop din matte; 690 kg plus 670 kg = 1300 kg? Inte i min bok, men jag kanske är dum i huvudet...

Såg fel på räknaren...610 kg, stämmer det bättre?
Även om de skulle vara tyngre så finns det ju en del att spela på om hästen väger 400-450 kg.

Vi har en boggie med totalvikt 1350, lastvikt 650.
Ska typa om den så vi får dra båda mina ponnysar på b-kort (så vem som helst kan köra mig).
Våran ena bil får dra 1520 på b-kort och när transporten är typad till 1500 har vi 800 kg lastvikt. Tror det går att typa ner den ytterligare.

Det blir nog knepigt, som sagts tidigare i tråden: byt bil istället! :p

Vi har en Star Safir från -97 med fronturlast som väger 1400 (640 kg lastvikt, har jag för mig, kan vara mer..), och det släpet kör jag med en Volvo S60 från -02, fyrhjulsdriven (får dra 1440 på b-kort) och mamma med en Subaru Outback 4x4 från -08 (får även den dra 1440 på b-kort) :)

Jag har för mig Cortez inte väger så mycket, kommer inte ihåg vilket märke det är ifrån dock, bara själva det namnet....
Edit: Christ Cortez heter den :)

En cheval liberte kanske funkar ?
Vet ej tjänstevikten på dem.
Edit: Verkar ligga från ca 710 kg.
Finns enhästars från 640kg.

Värmlandsvagnen är väl den lättaste ( alltså lägst tjänstevikt ) som finns på marknaden såvitt jag kommer ihåg......
Edit: Nyaste modellen boogie verkar ha tjänstevikt på 677 kg.

Inte många 4wd som får dra speciellt mycket med B kort men toyota rav 4 får dra 1500 kg, den äldre modellen menar jag ( inte den äldsta utan fram till ca -04/05. )

Senast ändrad:

Suzuki Grand Vitara får också dra mycket på b-kort, 1500 eller strax över har jag för mig... Kommer ihåg det från när jag köpte bilö i våras eftersom jag blev så överraskad över att en så stor och fyrhjulsdriven bil fick dra så mycket på b-kort :D

Dock så vet jag inte vilken sorts fyrhjulsdrift det är på Suzukin, på Rav4an är det viskoskoppling iaf, och det är ju lite sisådär, det är ju nästan precis som att alltid ha en framhjulsdriven. Min S60 har Haldex (elektroniskt styrd), och det är ju bättre... Även om det bästa såklart är att ha permanent fyrhjulsdrift ;) men bilarna blir ju rätt tunga då, oftast.

Ja, det finns fler...tex Freelander får oxå dra uppemot 1500 tror jag.
Ofta är det väl dock de "äldre" modellerna, typ tom 2005, som frå dra mycket.
Nyare modeller får oftast inte dra så mycket...tror nya rav4an får ta 1200 eller 1300 på B kort.

Jaha, är det viskos på rav4an...? Bara på den äldre modellen eller även de nyare , vet du det ?

Jag hade förut den första modellen xc70, den var det väl sån viskos på om jag inte minns fel, gick sönder efter ca 30000 mil.....
Köpte mig en nyare xc70 förra våren, är väl haldex på den tror jag.
Får hoppas inte den går sönder oxå, är ca 7500 mil kvar till 30000 ;)

*kl*

Ja det ser ut som man får byta bil om man ska byta transport.

Så som ekonomin ser ut nu så behåller jag både bil och transport. Ska måla om transporten och fixa det ruttna. Ja försöka fräscha upp den allmänt så får vi se om jag är nöjd med den eller om det byts sen.

Har lite funderingar på att pållen kanske vill åka i den transport han vant sej med nu. Han åkte i den först gången för en vecka sedan(efter 3-4 års lastvägran:banana:) och det gick ju bra. Han kanske blir åk ovillig igen om man byter.
Får kanske börja med att låna någons transport och testa med se hur han reagerar.

vi har en STOR star trailer xr3000 å den har en tjänstevikt på 800 kg så ksulle du typa den till 1300 kg så får du ju lasta 500 kg i den. å de e en stor å bra kärra med panik utlösning på bommarna mm

Liknande trådar

Fritid Vill dra på nån liten semester i sommar. Har i tanken att åka till Järnvägsmuseet i Gävle, så sambon kan få se det med. Men sen tar det...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: Halcyon
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var... 2
Svar
26
· Visningar
2 901
Senast: Derivata
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa... 2
Svar
28
· Visningar
3 041
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
189
· Visningar
26 000
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka