Bogmuskulatur

gylle

Trådstartare
Behöver bolla lite funderingar och även få lite tips.
Drar historian lite kort först. Stor tungt halvblod som fick en bäckenkrans frakturför 1,5 år sedan läkte mirakulöst ut denna trots dåliga odds och har även mot alla odds blivit i stort sett rak i kroppen (kollad av både veterinär och mkt skicklig kiropraktor) nu är det inte den biten som är problemet längre då han nu jobbar bärigt och bra (om än inte med lika extremt undersatt bakdel som hade förr men fullt normalt i förhållande till andra hästar).
Under utläkningen så tog naturligtvis framdelen väldigt mkt stryk av överbelastningen vilket vi i samråd med veterinären lät ske (enligt honom ända effektiva sättet att få honom att flytta bak tyngden igen) nu pratar jag inte om lederna dessa klarade sig även om de var ansträngda tidvis utan muskulärt. Efter att hästen bevisade att den var helt igång bak och allt funkade som det skulle så började det roliga jobbet med att försöka mjuka upp och lossa alla spänningar i bogarna. Till saken hör att detta är en mkt speciell man som inte går med på så mkt saker (och är som sagt STOR ingen man håller kvar när han säger att detta skall jag INTE vara med om). Efter att ha försökt med det mesta så återstod hederlig handmassage som enda han kunde sträcka sig till att vara med om, strecha kan man fullkomligt glömma om man inte har en mkt stark dödslängtan..... Kort sagt han har ont i sina muskler. Så efter disskutioner med vet kom vi fram till att vi måste få honom att själv tänja ut och använda musklerna (han har blivit mkt kort och pinnbent i framsteget och vid försök med gymnastikhoppning så fäller han bara in benen utan att ta för sig i bogarna så det smög sig också) Känns att det är hela bogpaketet som är låst. Nu är han insatt på lågdos Metacam för att se om den smärtstillande effekten kan få honom att våga ta för sig och därmed lossa upp spänningarna (och jag kan säga att bara efter 2 dagar med medicin så är han så mkt mjukare i palperbara områden att det är otroligt). Han skall ridas hela tiden för att få honom att använda musklerna, tipset var mkt cavaletti så att han blir tvungen att använda och lyfta benen lite högre. Men som sagt det är min speciella man vi talar om är man van att hoppa svår klass så varför skall man slå knut på sig för de där pinnarna på marken..... Lägger man dem så att han skall behöva ta i och sträcka i gången, ja då trampar han på dem istället. Hmm tänkte jag då lägger vi upp dem lite som höga cavalletti, efter att ha suttit av ca 20 ggr idag för att lägga upp dem igen så var nog inte heller det så bra idé.
Satt här och funderade, har ju innan hört att vissa dressyrmänniskor använder viktbenskydden (teknikskydden till bakben på hopphästar) på frambenen för att få höga sprattliga framben, kan detta vara något, bör detta kunna ge den tänjning i bogen som vi försöker få fram eller blir det en felaktig belastning tro ? Andra tips och idéer som jag kan prova Tips. Tips , Tips tack !!! Alla funderingar är varmt välkomna jag börjar få slut på ideér

Sv: Bogmuskulatur

Back on Track-täcke för att minska "det onda" och mjuka upp?

ut och gå "off road"? Kanske tömköra off road?

Sv: Bogmuskulatur

Testa lite enkel rörelseterapi när du lyfter hovarna; rör dem sakta i små cirklar, bakåt, framåt osv.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få... 2
Svar
21
· Visningar
4 198
Senast: __sofia__
·
Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 280
Senast: Voeux
·
Utrustning Hejsan! Har en ganska skavkänslig häst, och har de sista två vintrarna haft problem med bogskav av täcket. Har försökt få ordning på det...
Svar
18
· Visningar
3 980
Senast: Ace
·
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
3 031
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hjälp
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur