Bukefalos 28 år!

Bojkotta varor

Jag har nog svårt att skilja ut vad som faktiskt (för mig själv är) etiska, politiska eller andra skäl.

jag undviker en hel del märken (tex oatly, nestle, icas egna mfl) av skäl som nog inte är politiska? men som har en tanke om att även om jag bara är en liten konsument, och att jag ensam kanske inte gör så mycket så hoppas jag att fler tänker som jag så att vi tillsammans kan göra skillnad.

Sen bojkottar jag (och använder det ordet) Schockenmöle (sp?). Men det är inte politiskt.
 
Jag har ju tidigare bara tänkt på att köpa svenskt kött och ägg från frigående höns utomhus, meeeen nu tittade jag ju på Seaspiracy och Cowspiracy på Netflix så nu blev det lite mer att tänka på.

Sen jag tittade på dom så har jag slutat äta all fisk, undantaget kommer vara när jag får vildfångad fisk av min flugfiskande pappa, eller när man fiskar kräftor själv eller får av någon kompis som gör det. Kommer sakna sushi dock! Men man kan ju äta vegitarisk/vegansk.
Kött kommer jag äta väldigt sällan, och då bara från ett lokalt slakteri där man kan få veta exakt vart köttet kommer ifrån. Finns ett jättebra litet lokalt slakteri alldeles i närheten så det är ju tur. Kycklig blir det nog också bara om det kommer från detta slakteri, annars inte alls. Ägg har jag fått reda på att en i min ridgrupp säljer, från sina egna höns. Så jag ska kolla om jag kan köpa det av henne.

Annars det som har nämnts här så är det just Saltå kvarn som jag har undvikit just för deras underliga idéer med biodynamisk odling, att dom var anti-waxxers visste jag inte men det är väl inte så förvånande.
Néstle är ju ett jäkla skit alltså... dom är ju överallt! Fast dom är väl inte dom enda sånna, men den bilden var ju väldigt bra! Undrar om det finns för andra storföretag?

Tillägg: Mina skäl är inte så mycket för politik, mer för miljöskäl. Vi får se om det tillkommer politiska skäl också vartefter :rofl:
 
Oatley är knepigt, eftersom de samtidigt är en viktig bit i strävan att byta ut mejeriprodukter mot växtbaserade. Om man vill det. Det finns alternativ men just Oatleys är väldigt goda - iKaffe inte minst. Så det är en knepig avvägning tycker jag. Oatley gjorde bort sig rejält där och jag hoppas nån annan kan ta deras plats, men tills vidare köper jag deras iKaffe. Använder det främst i matlagning men även just i kaffe och te och till overnight oats.
 
Jag har ju tidigare bara tänkt på att köpa svenskt kött och ägg från frigående höns utomhus, meeeen nu tittade jag ju på Seaspiracy och Cowspiracy på Netflix så nu blev det lite mer att tänka på.

Sen jag tittade på dom så har jag slutat äta all fisk, undantaget kommer vara när jag får vildfångad fisk av min flugfiskande pappa, eller när man fiskar kräftor själv eller får av någon kompis som gör det. Kommer sakna sushi dock! Men man kan ju äta vegitarisk/vegansk.
Kött kommer jag äta väldigt sällan, och då bara från ett lokalt slakteri där man kan få veta exakt vart köttet kommer ifrån. Finns ett jättebra litet lokalt slakteri alldeles i närheten så det är ju tur. Kycklig blir det nog också bara om det kommer från detta slakteri, annars inte alls. Ägg har jag fått reda på att en i min ridgrupp säljer, från sina egna höns. Så jag ska kolla om jag kan köpa det av henne.

Annars det som har nämnts här så är det just Saltå kvarn som jag har undvikit just för deras underliga idéer med biodynamisk odling, att dom var anti-waxxers visste jag inte men det är väl inte så förvånande.
Néstle är ju ett jäkla skit alltså... dom är ju överallt! Fast dom är väl inte dom enda sånna, men den bilden var ju väldigt bra! Undrar om det finns för andra storföretag?

Tillägg: Mina skäl är inte så mycket för politik, mer för miljöskäl. Vi får se om det tillkommer politiska skäl också vartefter :rofl:
Hittade denna brittiska artikel: https://www.independent.co.uk/life-...uy-kelloggs-nestle-unilever-a7666731.html?amp
brands.png

Blir ju dock pyttesmått :rofl:
Och fokuserat på brittisk marknad. Men att det är så är väl inte 100% till ondo, om man nu inte har något emot att köpa något av moderföretaget bakom.
 
Oatley är knepigt, eftersom de samtidigt är en viktig bit i strävan att byta ut mejeriprodukter mot växtbaserade. Om man vill det. Det finns alternativ men just Oatleys är väldigt goda - iKaffe inte minst. Så det är en knepig avvägning tycker jag. Oatley gjorde bort sig rejält där och jag hoppas nån annan kan ta deras plats, men tills vidare köper jag deras iKaffe. Använder det främst i matlagning men även just i kaffe och te och till overnight oats.
Så tänker jag också. Är vegan och äter Oatlys saker, mest för att det är veganskt och finns överallt. Men skulle det komma ett företag som har liknande produkter, men inte är ägt av kineser skulle jag köpa det.
Men ja, just nu orkar jag inte riktigt.
 
Här ett exempel:
nestle-products-lg.jpg

Det "lustiga" är ju att det innebär märken som man inte alls kopplar till Nestlé. Som djurmat eller de 30%:en i L'Oréal.
Inte lätt att hålla koll ibland!
Vill man fylla på med svenska varor så ingår t ex Zoëgas kaffe och barnmat under namnet Nestlé. Det senare är för en som är lite äldre och har bojkotten mot Nestlé i tydligt minne ganska förvånande. Att de både vågade och lyckades introducera barnmat under eget namn (tidigare sålde de under Findus, vilket många föräldrar bojkottade p g a ägandet).
 
Jag kommer aldrig tanka på Shell. Jag går hellre genom öknen utan vatten i hundra mil till nästa mack.

Försöker att inte köpa nestle men som nämnts har dom ju.. nestlat sig in lite överallt ;) så att säga
Tror jag missat något, varför inte tänka på Shell?
 
Hittade denna brittiska artikel: https://www.independent.co.uk/life-style/companies-control-everything-you-buy-kelloggs-nestle-unilever-a7666731.html?amp
brands.png

Blir ju dock pyttesmått :rofl:
Och fokuserat på brittisk marknad. Men att det är så är väl inte 100% till ondo, om man nu inte har något emot att köpa något av moderföretaget bakom.
Kollade just upp Marabou av nyfikenhet, de ägs av Mondelez (som finns på kartan ovan). Enligt Wikipedia om Mondelez: "Vid fabriken i Gävle tillverkas kaffe av bland annat märkena Gevalia och Maxwell House. Andra varumärken i Sverige är bland andra Aladdin, Marabou, O’boy, Non stop, Toblerone, Daim, V6 Junior och Milka (choklad) samt Philadelphia (färskost)."
Även Estrella tills de såldes till Intersnack.

Intressant med dessa företag som man knappt eller inte alls känner till men samtidigt äger enorma delar av världens företag.
 
Vill man fylla på med svenska varor så ingår t ex Zoëgas kaffe och barnmat under namnet Nestlé. Det senare är för en som är lite äldre och har bojkotten mot Nestlé i tydligt minne ganska förvånande. Att de både vågade och lyckades introducera barnmat under eget namn (tidigare sålde de under Findus, vilket många föräldrar bojkottade p g a ägandet).
Kollade just upp Findus av nyfikenhet, de ägs av Nomad Foods Ltd. Ännu ett företag som jag inte tror att jag hört talats om förut 😅 Nomad grundades visst bara år 2014 och "I mars samma år [2016] blev Nomad uppmärksammat i Sverige när det blev känt att Findus skulle lägga ner sin verksamhet i Bjuv i syfte att flytta produktionen utomlands."

Tillägg: Fast jag tycker nog att Nestlé är värre med barnarbete bakom sig.
 
Jag tycker att det här är svårt. Jag försöker ur flera aspekter göra kloka val när jag handlar mat och det finns absolut varumärken jag antingen undviker eller inte köper alls, men utifrån mina egentliga etiska och politiska ståndpunkter kan det nog vara ganska irrationella val ibland.

Ibland känns det enklare att sortera utifrån var jag står, ibland som en djungel att veta. Till exempel om jag väljer att bojkotta ett varumärke av någon uppenbar anledning (säg, som hur det rådde total bojkotthysteri när Paolo Roberto drogs fram i ljuset) men - kanske mer eller mindre oinsatt eller ovetande - istället köper något annat varumärke som ägs av ett företag som på en kanske större nivå egentligen har än värre negativ etisk eller politisk påverkan än det andra, om man bara visste.. Eller kunde känna att det egentligen spelar någon roll hur en enskild individ skulle kunna påverka (mot t.ex. ett storföretag).

Inte för att två fel gör ett rätt, men mina val blir nog sammanfattningsvis inte alltid helt hundra i praktiken, även om vissa kan kännas bra i magen.
 
Oatly för sin extremt oärliga marknadsföring och saltå kvarn för att det stöttar en religiös sekt.

Typ så! Även en del elektroniktilllverkare pga kinesiska staten. Inte för att jag tror att det förändrar så mycket, men jag vill ändå inte att mina pengar ska gå in i den fickan om jag kan göra ett annat val. Jag ser det lite som att spara i etiska fonder; det gör inge så stor skillnad just nu, men i långa loppet så påverkar det ändå den allmänna uppfattningen litegrann och framförallt känns det bättre för mig.

Det är dock inget jag krånglar mycket för att gå runt, finns det bara Saltå på hyllan kan jag baka en annan dag liksom. (Och jag ska nog följa exemplet med att be mina närmaste butiker att ta in någon annan kvarn som leverantör!)

Sen finns det ju en hel del produkter där själva framställningen är tvivelaktig i mina ögon, men det är en lite annan frågeställning.
 
Kollade vidare på Wikipedia och hittade denna information:
"Det finns ungefär 4 600 livsmedelsföretag i Sverige, varav drygt 1 300 enmansföretag[2]. Småföretagen dominerar och endast cirka 650 företag har fler än 10 anställda.

Sveriges 20 största livsmedelsföretag sett till antal anställda är (i storleksordning) Arla Foods AB, AAK AB, Cloetta Sverige AB, Scandi Standard AB, Pågengruppen AB, Orkla Foods Sverige, KLS Ugglarps AB, Fazer Bageri AB, Gunnar Dafgård AB, Blentagruppen AB, Atria Sverige AB, Findus Sverige AB, Skånemejerier AB, Orkla Confectionery & Snacks AB, Kronfågel AB, Nestlé Sverige AB, Norrmejerier ek.för., Barilla Sverige AB, Santa Maria AB[3]."
Kollade upp några av företagen som listades och blev försiktigt positivt överraskad över att ändå hitta företag bland dem som är baserade i norden, inte alla ägs av internationella enorma företag.
 
Min arbetsplats ägs i grunden av Nestlé och alternativet jag har är att jobba för Mars istället :laugh:
Det mesta här i världen går att härleda till några få stora märken/ägare.

Jag vägrar Saltå Kvarn pga deras koppling till Järna och antroposoferna, men dricker naturvin där en det vinbönder sysslar med biodynamisk odling. Så dubbelmoral kanske.

Har inga problem med Oatly, jag tycker att det är viktigare att stötta veganska alternativ till mejeriprodukter.

Blev också lite sur på Arla när de stängde ned semmeltävlingen tidigare i år, då en vegansk semla låg i toppen.

Köper fortfarande inte produkterna från företaget som samarbetade med Paolo Roberto, trots att hans namn inte står på förpackningen längre. Tänker på vad han gjort varje gång jag ser en sådan produkt så det är väl därför.

Ja inte är det lätt 😅
 
Jag tycker det är lite svårt med att bojkotta. Många företag har ju nestlat sig in i andra så ska man bojkotta ett företag så blir det ju rätt många andra också, är det då mer än ett man väljer att bojkotta så måste man ha koll på var det har nestlat sig in.

Känns som om jag inte direkt har ekonomi i att vara så pass kräsen ändå.
 
Jag resonerar som många i tråden, försöker att prioritera ekologisk och närodlat. Undviker fisk för jag anser att fiskeindustrin bedriver rovdrift och prioriterar vinst före hållbarhet. Börjar närma mig 50 så jag tänker att jag nu kan överleva insjöfisk. Gös är fantastiskt gott och eftersom det är en invasiv art så är varje fångad fisk en god insats för miljön.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 864
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 548
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 011
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 654
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp