Bojkotta varor

Som barn bojkottade jag GB hårt under många år. Jag tyckte att det var fel att det bara var GB-glass som såldes överallt och att de mindre märkerna då inte fick en chans :laugh:

Nu för tiden brukar jag inte tänka att jag bojkottar något men undviker olika märken jag inte gillar i största möjliga mån (samma som redan nämnts, saltå kvarn, Nestlé, Barilla och lite annat). Köper bara svenskt kött och mejeriprodukter, och köper ägg från frigående höns utomhus (med undantag just nu då pga fågelinfluensan). Sen brukar jag försöka undvika produkter från företag som flyttar sin produktion utomlands, men ibland är det jäkligt svårt att ha koll på allt.
 
En fråga - ni som bojkottar Arla, vilket är ert motiv?
Nu bojkottar jag inte Arla generellt, men de har uppenbarligen förlorat sin förankring i den svenska myllan. De köper upp lokala mejeriföretag, lägger ner och flyttar tillverkningen till andra delar av landet eller utomlands.
Boxholmsosten tillverkas numera i Östersund. Åseda gräddost tillverkades i Danmark senast jag kollade, osv.
Eftersom ägandet inte längre är helsvenskt så har Arla inte längre någon anledning att värna om det svenska. Och de har ju varit tämligen dåliga på att betala sina leverantörer ordentligt för mjölken - det måste vara en av få produkter där producenterna inte kan vara med och påverka priset på den vara de producerar och säljer...
Jag köper Arlas präst- och herrgårdsost, eftersom de tillverkas i Kalmar av mjölk från bönderna i trakten.
 
Arla betalar sina bönder väldigt dåligt, och bönderna måste i princip missköta sina djur för att det skall gå runt ekonomiskt. Dessutom får bara gårdar som ligger bra till i förhållande till mjölkbilarnas rutt, samt är tillräckligt stora, vara med. Därför köper jag hellre mjölk av Dalspira, som är ett litet lokalt mejeri i Västsverige. Deras mjölk är lite dyrare, men de betalar sina bönder bättre. Och för min del spelar det ingen roll om mjölken 10,50kr per liter eller 13,95 kr som skillnaden verkar vara just nu.
 
Arla betalar sina bönder väldigt dåligt, och bönderna måste i princip missköta sina djur för att det skall gå runt ekonomiskt. Dessutom får bara gårdar som ligger bra till i förhållande till mjölkbilarnas rutt, samt är tillräckligt stora, vara med. Därför köper jag hellre mjölk av Dalspira, som är ett litet lokalt mejeri i Västsverige. Deras mjölk är lite dyrare, men de betalar sina bönder bättre. Och för min del spelar det ingen roll om mjölken 10,50kr per liter eller 13,95 kr som skillnaden verkar vara just nu.
@Huggorm @ameo Betalar de andra stora aktörerna (Skånemejerier, Garant, ICA) bättre eller har de bättre villkor? Arla är ju trots allt ett kooperativ, även om det numera finns i flera länder, så på något sätt måste väl de bönder som är med tycka att det är bättre än ev andra alternativ?
Att handla lokalt tycker jag är bra, men om Arla är det mest lokala? Om ett annat lokalt alternativ saknar den produkt du vill ha eller om det inte har Krav-produkter, påverkar det era val? (Obs! Jag kritiserar inte, funderar bara på de olika aspekter som finns).
 
@Huggorm @ameo Betalar de andra stora aktörerna (Skånemejerier, Garant, ICA) bättre eller har de bättre villkor? Arla är ju trots allt ett kooperativ, även om det numera finns i flera länder, så på något sätt måste väl de bönder som är med tycka att det är bättre än ev andra alternativ?
Att handla lokalt tycker jag är bra, men om Arla är det mest lokala? Om ett annat lokalt alternativ saknar den produkt du vill ha eller om det inte har Krav-produkter, påverkar det era val? (Obs! Jag kritiserar inte, funderar bara på de olika aspekter som finns).
jag vet inte vad de stora aktörerna betalar, Jag vet att mitt mest lokala mejeri betalar mer. Och jag vet att det i många geografiska områden saknas möjlighet för mjölkbönderna att leverera till någon annan än den stora drake de har närmast sig. De blir liksom livegna - leverera till Arla (eller vilken annan leverantör som helst) och få dåligt betalt eller sluta med mjölkproduktion, typ...
 
Bojkottar: Saltå Kvarn, utländskt kött, avokado.
Undviker: Oatly, H&M, Arla, Icas egna produkter, industriuppfött gris- och kycklingkött (även svenskt), allt utländskt där man kan välja svenskt alternativ.

Finns säkert mycket mer som jag medvetet bojkottar/undviker om jag skulle sätta mig ner och riktigt fundera.
 
Upptäckte just att kattens blötfoder är Purina, dvs Nestlé :banghead:
Men om jag byter ut det så blir det väl strejk här hemma :cautious:
 
Jag undviker extremt få produkter pga företaget, däremot har jag väldigt mycket andra tankar som påverkar vad som handlas och det hela går ut på att vara så snäll mot miljö, djur och producenter som möjligt.

Är vegetarian sedan måånga år tillbaka och undviker i möjligaste mån även mejeriprodukter. Med mejeriprodukterna är det dock lite knepigt. Tex äter jag hellre "halloumi"burgare än sojaburgare, men att jag sätter "halloumi" inom citationstecken är för att jag äntligen hittat svensk grillost i butiken. Den är som halloumi, men inte lika salt och gjord på svensk komjölk. Med lite extra salt på blir det vansinnigt gott och betydligt bättre för samvetet än att köpa äkta halloumi.

Vill helst äta "rena" produkter, laga maten själv, äter hellre dyr glass med bra innehåll än lösviktsgodis som mest är socker och färgämnen... Dels för att det känns hälsosammare, dels för att det blir lättare att kontrollera var allt är tillverkat.

Jag vill genomgående ha så lite miljöpåverkan som möjligt, men försöker också att om möjligt köpa från mindre, lokalare företag istället för att köpa från de stoora kända firmorna. Det gäller såväl matvaror som hundmat och övriga produkter.
 
@Huggorm @ameo Betalar de andra stora aktörerna (Skånemejerier, Garant, ICA) bättre eller har de bättre villkor? Arla är ju trots allt ett kooperativ, även om det numera finns i flera länder, så på något sätt måste väl de bönder som är med tycka att det är bättre än ev andra alternativ?
Att handla lokalt tycker jag är bra, men om Arla är det mest lokala? Om ett annat lokalt alternativ saknar den produkt du vill ha eller om det inte har Krav-produkter, påverkar det era val? (Obs! Jag kritiserar inte, funderar bara på de olika aspekter som finns).
Om jag förstått rätt sätter Arla mjölkpriset på samma nivå för hela nordeuropa, och eftersom vi har strängare djurskyddslagar här än i våra grannländer blir betalningen dålig för våra bönder. Nu tycker jag inte det är dåligt med stränga djurskyddslagar, men bönderna måste få betalt för sin mjölk. I mina trakter finns knappt några mjölkbönder kvar, allihop höll på så länge det gick men när det var dags för dyra investeringar i anläggningarna la de ner, då gick det inte längre. Det beror ju delvis på att mjölkkonsumtionen gått ner, men även på att Arla pressat priset. Skall det löna sig att sälja mjölk till Arla måste man ha en enorm anläggning med mängder av kor. Och jag tycker ju mest om de mindre gårdarna och småskalig djurhållning... Så jag betalar ett par kronor till för mjölken och stöttar det.
 
Kollade just upp Marabou av nyfikenhet, de ägs av Mondelez (som finns på kartan ovan). Enligt Wikipedia om Mondelez: "Vid fabriken i Gävle tillverkas kaffe av bland annat märkena Gevalia och Maxwell House. Andra varumärken i Sverige är bland andra Aladdin, Marabou, O’boy, Non stop, Toblerone, Daim, V6 Junior och Milka (choklad) samt Philadelphia (färskost)."
Även Estrella tills de såldes till Intersnack.

Intressant med dessa företag som man knappt eller inte alls känner till men samtidigt äger enorma delar av världens företag.
Mondelez har iofs sin logga på Marabof-örpackningarna, men jag är kanske lite miljöskadad som tänker på sånt direkt...
 
Jag bojkottade nestlé länge, från att jag var tonåring, nu har jag dock fått barn som tyvärr dricker deras ersättning 🙈. Det var inte mitt förstahandsval dock. Annars bojkottar jag mest ICAs egna varor och köper bara svenskt kött. Efter den här tråden ska jag också sluta med saltå kvarn, helt nytt för mig 😅.
 
Jag försöker välja produkter som jag tror representerar god djurhållning, omtanke om miljön och arbetare som tillverkar produkten. Om tillräckligt många inte köper kött från länder med dålig djurhållning så kommer ju butiken i fråga inte köpa in den. Det behövs inte att alla låter bli att köpa mindre bra produkter utan bara tillräckligt många. Får butiken inte tillräckligt med omsättningen på en viss vara så kommer de inte att ta in den. Jag tror absolut på konsumenternas makt men det är en seg process som kan ta tid. Ta till exempel palmolja. Tack vare att det skapats en marknad för produkter med icke palmolja på grund av konsumenterna önskemål så har jag nu ett alternativ, så jag väljer att stödja de som skriver att det INTE använder palmolja. Eller alla icke djurtestade skönhetsprodukter. Så nog finns makt att påverka som konsument.
Många gånger kan det dock kännas övermäktigt och svåröverskådligt men jag tror att det är viktigt att man vidhåller tron på konsumentmakt.
Finns det en nisch så kommer till slut ett (eller flera företag) att nappa på det. Marknadsekonomi när det är som bäst helt enkelt.
Ett litet steg i taget gör man förhoppningsvis världen en liiiiiite bättre plats. Även om det som sagt kan kännas segt och övermäktigt många gånger.
Människor har ju trots allt lyckats störta diktatorer genom att gå ihop och kräva förändringar, även om det många gånger inte gjort någon nytta och kostar mycket för den enskilda individen.

En mer nära konsumentmakt är när flera har frågat i affären om närtillverkat kött. Hade ingen efterfrågat detta så hade ju butiken kanske aldrig köpt in den sortens kött.
 
Tror tyvärr att den största makt vanliga I-landsmänniskor har, är som konsumenter, även om de är medborgare i demokratier. Själv bojkottar jag företag och varor endast på grund av personliga antipatier.

Exempel är en välrenommerad, svensk bank som inte skötte sig bra mot mig, några företag som haft reklam jag har retat mig på (eftersom reklamen varit så idiotisk att jag har förstått att jag omöjligen kan tillhöra företagets målgrupp och känt mig utesluten) eller produkter som kanske varit ok men inte passat just mig.

Min bojkott av vissa länder kan däremot sägas ha politiska grunder. Kina, Saudiarabien och emiraten ligger överst på dåliga listan. Det är eftersom de är mäktiga och rika länder, (ifråga om de nämnda på arabiska halvön, mäktiga på grund av sin köpkraft). De finns många fattiga stater som är genuint otrevliga för sina stackars medborgare, men de hamnar längre ned. Att bojkotta kinesiska produkter kräver tid och engagemang, och jag misslyckas ofta.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
8 066
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 575
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 030
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 698
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Bra blötmat
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp