Bukefalos 28 år!

Bojkotta varor

Tror jag missat något, varför inte tänka på Shell?
Dom mördade en massa människor i Nigeria, Sydafrika mm. Sedan alla basic saker som väl alla oljeföretag håller på med, mutar till sig fredad mark och stöttar människoföraktande regimer, oljespill osv. Men det finns lite olika grader av helvetet och Shell är bland dom värsta. Skulle inte köpa av BP heller, men dom finns inte kring mig. Helst vill man ju leva helt fossilfritt men tills dess - aldrig Shell.
 
Min arbetsplats ägs i grunden av Nestlé och alternativet jag har är att jobba för Mars istället :laugh:
Det mesta här i världen går att härleda till några få stora märken/ägare.

Jag vägrar Saltå Kvarn pga deras koppling till Järna och antroposoferna, men dricker naturvin där en det vinbönder sysslar med biodynamisk odling. Så dubbelmoral kanske.

Har inga problem med Oatly, jag tycker att det är viktigare att stötta veganska alternativ till mejeriprodukter.

Blev också lite sur på Arla när de stängde ned semmeltävlingen tidigare i år, då en vegansk semla låg i toppen.

Köper fortfarande inte produkterna från företaget som samarbetade med Paolo Roberto, trots att hans namn inte står på förpackningen längre. Tänker på vad han gjort varje gång jag ser en sådan produkt så det är väl därför.

Ja inte är det lätt 😅
Lustigt hur knäppt det låter att Nestlé äger veterinärföretag! 😅
 
Jag vägrar köpa vissa saker, som tex Saltå Kvarn (jag svälter hellre ihjäl än ger pengar till antroposoferna). Annars gör jag väl det som är bekvämt, undviker EMV om det går, tar hellre lokalt mejeri framför Arla osv. Men finns det bara Arla så köper jag Arla.

Försöker köpa svenskt så långt det går men köper tex parmesan och serranoskinka ändå. Samtidigt är det lyx för mig, inte något jag köper ofta.
 
Jag har aldrig och kommer aldrig att köpa produkter från Saltå kvarn.

Jag köper inte heller importerat kött om jag har ett val (och äter heller inte kött själv, så), men tyvärr behöver min ena katt äta veterinärfoder och det köttet är knappast svenskt tänker jag.

Sen finns det företag vars tjänster jag inte köper. Sellpy är ett exempel - pga deras personalpolitik (och en del annat, men till stor del det).
 
Kollade just upp Findus av nyfikenhet, de ägs av Nomad Foods Ltd. Ännu ett företag som jag inte tror att jag hört talats om förut 😅 Nomad grundades visst bara år 2014 och "I mars samma år [2016] blev Nomad uppmärksammat i Sverige när det blev känt att Findus skulle lägga ner sin verksamhet i Bjuv i syfte att flytta produktionen utomlands."

Tillägg: Fast jag tycker nog att Nestlé är värre med barnarbete bakom sig.
Anledningen att de tidigare bojkottades var deras aggressiva marknadsföring av mjölkersättning till den fattiga(ste) befolkningen i låginkomstländer som inte hade tillgång till rent vatten eller råd att köpa tillräckligt med pulver. Häromåret när frågan diskuterade på Buke dök en representant från Nestlé upp i tråden. Hen menade att de idag visserligen tyckte att de gjort fel, men skyllde ytterst på mammorna som inte förstått att de skulle använda rent vatten (fritt ihågkommet). För mig personligen ledde det till att jag aktivt letade efter (och hittade) en kaffesort som kunde ersätt den Zoëga som jag köpt i över 30 år.
 
Anledningen att de tidigare bojkottades var deras aggressiva marknadsföring av mjölkersättning till den fattiga(ste) befolkningen i låginkomstländer som inte hade tillgång till rent vatten eller råd att köpa tillräckligt med pulver. Häromåret när frågan diskuterade på Buke dök en representant från Nestlé upp i tråden. Hen menade att de idag visserligen tyckte att de gjort fel, men skyllde ytterst på mammorna som inte förstått att de skulle använda rent vatten (fritt ihågkommet). För mig personligen ledde det till att jag aktivt letade efter (och hittade) en kaffesort som kunde ersätt den Zoëga som jag köpt i över 30 år.
Förlåt pratar du om Findus eller Nestlé när det gäller mjölkersättningen? Blev lite förvirrad.
 
Nestlé som förut ägde Findus/sålde barnmat i Sverige under varunamnet Findus (enda alternativet på den tiden var Semper). Globalt har Nestlé sålt barnmat och mjölkersättning under eget namn, även när de inte gjorde det i Sverige. Bojkotten var global.
Aha, nu förstår jag, tack :up:
 
Anledningen att de tidigare bojkottades var deras aggressiva marknadsföring av mjölkersättning till den fattiga(ste) befolkningen i låginkomstländer som inte hade tillgång till rent vatten eller råd att köpa tillräckligt med pulver. Häromåret när frågan diskuterade på Buke dök en representant från Nestlé upp i tråden. Hen menade att de idag visserligen tyckte att de gjort fel, men skyllde ytterst på mammorna som inte förstått att de skulle använda rent vatten (fritt ihågkommet). För mig personligen ledde det till att jag aktivt letade efter (och hittade) en kaffesort som kunde ersätt den Zoëga som jag köpt i över 30 år.
Det fanns andra problem med, mjölkersättningen innehåll inte tillräckligt med kalcium. Min sambo som är från Chile drabbades av det när han växte upp. Hans mamma blev sjuk och fick inte amma, hans pappa jobbade dubbla shift för att ha råd med mjölkersättning. Sedan framkom det att mjölkersättningen inte innehöll tillräckligt med kalcium så han växte upp med mjölktänder som föll sönder och var i stort sett tandlös fram till de vanliga tänderna växte ut.
 
Bojkott är nog fel uttryck, men jag undviker vissa saker så gott jag kan. Jag har t.ex hittills aldrig varit inne i en Lidl-butik. Jag undviker att köpa grönsaker och frukt från Marocko och Israel.
Nestlé undviker jag också, faktiskt de flesta av deras dotterbolag också utan att veta om det innan jag såg bilden tidigare i tråden. Men tänker att man markerar mot dem främst genom de produkter som visar var de gjort bort sig mest.
HM undviker jag också eftersom de vid upprepade tillfällen, om och om igen, får kritik för hur personalen i deras fabriker behandlas.
Vad gäller livsmedel är det "så närproducerat som möjligt" som gäller för mig. Jag köper mjölk producerad i mitt län i första hand och endast svenskt kött. Äpplen köper jag främst svenska och när de svenska inte finns är det "så nära som möjligt" som gäller. Vindruvor köper jag bara om de är producerade i Europa osv.
 
Jag försöker mest handla så rätt jag kan men orkar inte direkt bojkotta någon. Jag försöker köpa det som är etiskt bäst (och ekonomiskt och praktiskt möjligt) men finns inte det så köper jag något som inte är lika etiskt bra.
 
Det fanns andra problem med, mjölkersättningen innehåll inte tillräckligt med kalcium. Min sambo som är från Chile drabbades av det när han växte upp. Hans mamma blev sjuk och fick inte amma, hans pappa jobbade dubbla shift för att ha råd med mjölkersättning. Sedan framkom det att mjölkersättningen inte innehöll tillräckligt med kalcium så han växte upp med mjölktänder som föll sönder och var i stort sett tandlös fram till de vanliga tänderna växte ut.
Och eftersom den var jämförelsevis dyr så var det tydligen inte ovanligt att även de som kanske hade rent vatten spädde ut den för mycket (menar inte att dina svärföräldrar gjorde det).
 
Jag bojkottar väl inget direkt men jag tycker det är viktigt med små lokala företag så därför handlar jag djurmat hos den privatägda djurbutiken, köper lunch på det lilla konditoriet, går på fotvård hos damen med mottagning i källaren och sådana saker trots att de större kedjorna är billigare.
 
En fråga - ni som bojkottar Arla, vilket är ert motiv? Arla ägs av en stor del av bönderna i Sverige (och Danmark) och jag gissar att de flesta bönder i Sverige levererar dit? Mina närmaste mjölkbönder levererar dit och Arla har det närmaste mejeriet. Är t ex Garant, Valio, Skånemejerier eller ICA bättre enligt er? Är det bättre att köpa mjölk från ett annat företag även om det innebär längre transporter?
Jag väljer ofta Roslagsmjölk om det finns (även om det känns lite trist att mjölken åker till Åland och tillbaka), men det innebär inte att jag bojkottar Arla. På andra orter finns det ibland andra små lokala mejerier, men det är inte alltid som de har Eko-varor, och då tar jag Arla.
 
Dito för mig, plus oatly sedan ett tag tillbaka. Arla bojkottar jag inte dock, men letar aktivt efter andra alternativ när jag handlar.

Har tidigare undvikit barilla pasta, där bojkottar jag inte längre men det är heller inte något jag väljer i första hand.
Justja, Barilla. Det företaget köper jag inget av, tänker inte ens på det längre utan går på rutin.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 662
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 526
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 004
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 623
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Senast tagna bilden XV
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp