Bokbingo höst/vinter 2023

Kan såhär i elfte timmen slänga in ett kryss, läser en del just nu. Kryssar en bok med julfirande "Sophies historia" av Jojo Moyes. Utspelar sig dels under första världskriget och dels en del i nutid. Boken kretsar mycket kring dels Sophie och hennes familj under första världskriget, de driver en krog, La Coq Rouge, i ockuperade Frankrike under Tysklands ockupation av Frankrike. Sophies make Edouard är iväg i kriget men är egentligen konstnär. Sophie bor ovanpå krogen med sina barn och hennes syster Helene. Tyskarna kräver att de ska laga mat åt dem, ransoneringen är hård och maten inte tillräcklig för familjen ens men tyskarna levererar mat som de kan laga åt. Kommendanten som kommer dit varje kväll blir särskilt intresserad av ett porträtt av Sophie som hänger på krogen. Edouard har målat porträttet. Kring den här tavlan kretsar även historien i nutid och nu hänger det i Liv Halstons lägenhet i London.

Jag tycker att boken var väldigt bra särskilt i de delar som utspelar sig under första världskriget. Tycker inte riktigt historien i nutid håller lika hög klass i skrivandet och den blir lite långdragen och seg. Men på det stora hela är den ändå läsvärd och en bra historia men kanske inte den bästa boken Moyes jag har läst.

En kväll på krogen under första världskriget så firar tyskarna jul på krogen Le Coq Rouge därav krysset.
 
Nu har jag inte alls tittat i så många inlägg men om ingen redan tagit på sig det så kan jag göra en ny bricka? Jag behöver saker att sysselsätta mig med. Dock får ni räkna med att det dröjer några dagar isåfall innan det kommer en ny tråd. Men om någon annan redan tagit på sig detta så kan ni väl meddela, avvaktar tills jag fått något svar här.
 
Mina sista kryss, vilket är alla utom ett kryss som blev kvar.

Vunnit Goodreads - Divine Rivals av Rebecca Ross. En av årets vinnare, i ungdoms fantasy kategorin om jag minns rätt. Lite fantasy, lite romantik. Bra, men inte den absolut bästa boken jag läst i år (dvs inte den jag skulle röstat på i en allmän bästa bok under året kategori).

Read on location - Från Tranås till Chicago av Camilla Dahlson. Jag föredrar nog de andra böckerna jag läst, jag fastnade inte riktigt för den här. En historisk bok om en piga som emigrerar till USA för att försöka få ett bättre liv (20-talet).

Bok med mörk titel - Kastad åt vargarna av Sara Dalengren. Svensk paranormal romantik, med skepnadsskiftare (främst vargar). Det här var sista boken i serien, jag har tyckt om alla (men så gillar jag också paranormal romantik ;) ). Jag tycker kanske att de senare böckerna blivit lite bättre än de första, och den här lyckades överraska någon gång i slutet.

One hit wonder - Du sköna nya värld av Aldous Huxley. Jag är inte något stort fan av politiska, filosofiska etc. böcker, då jag föredrar story framför att filosofera eller tänka kring det jag läser. Ofta missar jag helt om det finns underförstådda saker, metaforer etc. (som Hemingways "Den gamle och havet", eller "Alkemisten" - i mina ögon var båda de lite halvtråkiga äventyrsböcker utan något mer intressant kring dem :p). Den här kunde jag dock inte låta bli att fundera lite kring - delvis eftersom den är så gammal. Den publicerades 1932, vilket jag tyckte var fascinerande när jag läste boken - det känns som om den lika gärna hade kunnat vara från 50 år senare.

Skulle vilja ge i present - Bröllop på Hedgehog Hollow av Jessica Redland. Fjärde boken i serien om en kvinna som ärver pengar och startar ett räddningscenter för igelkottar, och där lite olika familjebekymmer etc. händer. Jag tycker om böckerna, och jag kan tänka mig att även min bokälskande mormor skulle tycka om dem (så jag skulle ha viljat ge den till henne i present, om hon inte redan har läst den).

Krysset som blev över, och inte blev kryssat, var alltså nobelprisvinnaren. Jag började läsa en av Svetlana Aleksijevitj's böcker, men kom efter ett tag fram till att det inte är min typ av bok. Och när jag kollade igenom resten av nobelprisvinnarna i litteratur blev jag inte heller särskilt inspirerad - av de jag har läst sedan tidigare är det inte precis någon jag uppskattat särskilt mycket. Så jag började läsa "Jag är Malala" - hon är ju nobelprisvinnare, bara inte i litteratur ;) Jag blev dock inte klar med den innan idag, utan majoriteten av boken är fortfarande oläst :)


IMG_20231231_184557372.jpg
 
Kryssar börjar på h med Hon den roliga av Alba Mogensen. Helt okej om två unga vänner, en stad, en sommar. Börjar med en olycka som kunde gått så mycket värre och undersöker gränserna för kompisrelation under vuxenblivande och sorg. Inte jätteintressant, men helt okej lyssning.

Ingen bingo men ganska många kryss. Otroligt glad över att kunna läsa! I våras kom jag knappt igenom bilderböcker med lite text (vilket var otroligt mycket värt). Nu har jag både lyssningsläst och tom ögonläst en hel vuxenbok! 💪🏻🦸🏼 härligt
 
Mina tre sista kryss blir:

Första krysset blir i rutan En del av en serie med Fourth Wing. 4 av 5 ⭐

Andra krysset blir i rutan Valfri bok med Iron Flame. Funderade på om jag skulle kryssa den i rutan ”oväntat slut”. 4 av 5 ⭐

Tredje krysset blir i rutan Om eller med en kvinna som gjort avtryck i historien med Kallocain av Karin Boye. 4 av 5 ⭐

Tyvärr blev det inget bingo för mig men lyckades ändå kryssa några rutor.

IMG_9183.jpeg
 
Nu har jag inte alls tittat i så många inlägg men om ingen redan tagit på sig det så kan jag göra en ny bricka? Jag behöver saker att sysselsätta mig med. Dock får ni räkna med att det dröjer några dagar isåfall innan det kommer en ny tråd. Men om någon annan redan tagit på sig detta så kan ni väl meddela, avvaktar tills jag fått något svar här.
Du får gärna göra en ny bricka. :)
Jag har inte sett att någon annan tingat uppgiften.
 
Hann med några kryss jag inte uppdaterat om än, och bingo till och med!

Glasdjävulen av Helene Tursten kryssar "Bok som blivit film" Handlar om polisen Irene Huss, inte super bra men läser nån bok i serien lite då och då.
Du och jag och Vi av Pia Hagmar kryssar "Bok som innehåller julfirande" Har velat lästa boken länge, gillade den! Roligt med hästböcker för vuxna, tänkte i början att det skulle bli krysset att jag inte gillade huvudpersonen/na för jag tyckte dom var så otrevliga på varandra, men ändrade mig under tidens gång ☺️
Bokälskare av Emily Henry kryssar "Bok som vunnit Goodreads awards" rätt trög bok om en litterär agent.

9F48DFD6-061E-4FFE-9CD2-FC037C2157B5.png
 

Liknande trådar

Tjatter Ny tråd då det första bingobrickan innehöll två rutor med samma text, detta är nu korrigerat och den gamla tråden låst! Årets första...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
12 122
  • Låst
Tjatter Årets första bokbingo är här! 30 brickor att fylla och jag tänkte vi kör från januari till sista april om ni inte tror det är för lång...
Svar
8
· Visningar
412
Senast: Snurrfian
·
Kultur Här kommer ett nytt färskt extra maffigt bokbingo som vi kör från idag den 6 juni till den 30 september. Har du inte varit med...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
6 808
Kultur Här kommer nästa bingobricka. Men vi drar inte igång riktigt ännu, vill bara ge er en chans att kika på brickan redan nu. Bingot går...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
3 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp