Bukefalos 28 år!

Bolåne fråga

Du kan inte låna 400 mer på huset än det kostade med huset som säkerhet, men det finns lösningar ändå, t ex ett byggkreditiv. Sedan omvärderas huset efter renoveringen och förhoppningsvis har värdet stigit i nivå med renoveringskostnaden eller mer.
aha okej, då tar man det samtidigt som bolånet då (om man får det beviljat vill säga)?
 
Ja så hade jag gjort (eller rättare så HAR jag gjort :D Hade med lån för renovering i förhandlingen med bankerna vi diskuterade med vid köpet av vår nuvarande gård)
aha okej, då tar man det samtidigt som bolånet då (om man får det beviljat vill säga)?
 
Ja så hade jag gjort (eller rättare så HAR jag gjort :D Hade med lån för renovering i förhandlingen med bankerna vi diskuterade med vid köpet av vår nuvarande gård)

Gjordes det efter att de nya reglerna om omvärdering (måste vänta 5 år) trätt i kraft? Dvs finns det särskilt lån för renovering som gör att man kan värdera om tidigare än 5 år, och hade banken några åsikter om bedömd värdeökning mht renovering och läge?
 
Gjordes det efter att de nya reglerna om omvärdering (måste vänta 5 år) trätt i kraft? Dvs finns det särskilt lån för renovering som gör att man kan värdera om tidigare än 5 år, och hade banken några åsikter om bedömd värdeökning mht renovering och läge?
Man behöver inte vänta i 5 år. Vår bank sa att man bör vänta i 6 månader, sen kan man omvärdera.
 

Men då hade ni gjort stora ombyggnader antar jag? I allmänhet får man inte göra omvärdering för lån tidigare, men jag har för mig att det finns något undantag vid ombyggnad.

(eller, värdering får man ju såklart göra när man vill, men lånet får inte läggas om utifrån den nya värderingen)
 
Gjordes det efter att de nya reglerna om omvärdering (måste vänta 5 år) trätt i kraft? Dvs finns det särskilt lån för renovering som gör att man kan värdera om tidigare än 5 år, och hade banken några åsikter om bedömd värdeökning mht renovering och läge?
Jag har hört att banken gärna omvärderar om mina hotar med att byta bank. (Själv köpte vi någon vecka innan de nya reglerna, så vi kan omvärdera när vi vill)
 
Men då hade ni gjort stora ombyggnader antar jag? I allmänhet får man inte göra omvärdering för lån tidigare, men jag har för mig att det finns något undantag vid ombyggnad.

(eller, värdering får man ju såklart göra när man vill, men lånet får inte läggas om utifrån den nya värderingen)
Nej, vi köpte huset då.
 
Nej, vi köpte huset då.

Men när ni ökade lånet efter 6 månader, gjorde banken det efter en ny värdering på huset utan att ni hade gjort några ombyggnader? I så fall bröt er bank mot reglerna och det ska man nog inte räkna med att alla banker är lika villiga till.
 
Gjordes det efter att de nya reglerna om omvärdering (måste vänta 5 år) trätt i kraft? Dvs finns det särskilt lån för renovering som gör att man kan värdera om tidigare än 5 år, och hade banken några åsikter om bedömd värdeökning mht renovering och läge?
Jag gjorde det innan de nya reglerna trädde ikraft, men de säger ju att du får värdera om vid större förändringar/förbättringar även om det inte gått fem år så omvärderingen borde inte vara ett problem.
 
Jag gjorde det innan de nya reglerna trädde ikraft, men de säger ju att du får värdera om vid större förändringar/förbättringar även om det inte gått fem år så omvärderingen borde inte vara ett problem.
De där ”större förbättringarna” ska dock enligt reglerna vara väldigt stora. Badrum, kök eller ny balkong ska tydligen inte räcka (om man läser om hur regeln ska tolkas). Bankerna verkar dock göra lite som de vill.
 
Men när ni ökade lånet efter 6 månader, gjorde banken det efter en ny värdering på huset utan att ni hade gjort några ombyggnader? I så fall bröt er bank mot reglerna och det ska man nog inte räkna med att alla banker är lika villiga till.
Vi har inte ökat lånet, men banken sa att det gick att göra efter ca 6 månader om värdet hade ökat.
 
Oavsett vad banken sa så är det inte tillåtet längre.

Hur funkar det för mig då? Jag köpte huset 2014, 2016 värderade jag om det, lån på 750’, värderat till 1,3. Då värderade jag om enbart för att baka in topplånet i bottenlånet.

Jag har sen dess gjort lite småsaker, målat huset, satt upp vindskivor, kaklat i köket, och byggt altanräcke, dvs inga större grejer alls. Nu behöver jag dock byta fönster tills nästa år och även byta matta i badrummet, jag tänkte således låna upp lite (eftersom jag har utrymme) och fixa det nästa sommar, sen värdera om det strax efter igen? Då ska jag inte ta lån eller något, utan vill bara ha en värdering på huset så jag vet vad det kan tänkas vara värt.

Då är det 4 år sen senaste värderingen, det funkar alltså inte?
 
Hur funkar det för mig då? Jag köpte huset 2014, 2016 värderade jag om det, lån på 750’, värderat till 1,3. Då värderade jag om enbart för att baka in topplånet i bottenlånet.

Jag har sen dess gjort lite småsaker, målat huset, satt upp vindskivor, kaklat i köket, och byggt altanräcke, dvs inga större grejer alls. Nu behöver jag dock byta fönster tills nästa år och även byta matta i badrummet, jag tänkte således låna upp lite (eftersom jag har utrymme) och fixa det nästa sommar, sen värdera om det strax efter igen? Då ska jag inte ta lån eller något, utan vill bara ha en värdering på huset så jag vet vad det kan tänkas vara värt.

Då är det 4 år sen senaste värderingen, det funkar alltså inte?
Värdera för att själv ha koll kan du alltid göra, det som är begränsat till vart 5e år är hur ofta du får höja värdet för att låna mer eller förändra lånen - t ex lägga in topplån i botten.
 
Värdera för att själv ha koll kan du alltid göra, det som är begränsat till vart 5e år är hur ofta du får höja värdet för att låna mer eller förändra lånen - t ex lägga in topplån i botten.

Åh vad bra! Ja, det är ju enbart för att ha lite koll själv och få svart på vitt att det lönar sig. Sen såklart är det alltid en trygghet och veta hur mycket man kan låna upp om något större skulle inträffa.

Men som när jag värderade om 2016 där och fick ett högre värde, kan jag då gå ner nästa sommar och låna upp på huset (har gått 4 år efter värdering) eller lär jag vänta med att höja värdet för att låna till 2021?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2
Svar
32
· Visningar
2 670
Senast: Elo
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 664
Senast: Acto
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
6 987
Senast: lil-sis
·
L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 686
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp