Bom Problem? Jag eller hästen

K

kbr

Hej Jag och min dam har håll på med bommträning väldigt läge hon är 14år gammal och arab. Inte rädd för mycket oftast lugn och stabil. Men när det gäller bommar går det åt helvete.

Har löslogerat henne över bommar och det går jättebra men när jag sitter på så vägrar hon och är rädd då ligger bara lite fjuttig bom på marken. Hoppar jag därimot av och går förre så går hon efter sedan när jag hoppar upp igen så går hon över men är väldigt försiktig och lite harig. Detta problem har vi haft länge.
Antagligen är det jag. Idag blev jag arg vilket är väldigt dumt eftersom hon alltid försöker göra sitt bästa. Men jag hoppade av och gick över sedan hoppade jag upp igen och då gick hon över. Sedan berömde jag henne och lätt henne sedan slippa bomarna.

Vad göra jag för fel kanske borde jag filma mig själv. Min dam är väldigt känslig hon känner mig väldigt bra (har hafte henne sedan hon var 3år). Vad tror ni finns det några bra övningar ni kan ge mig tips på.

Är tacksam för alla svar mvh Karin
 
Sv: Bom Problem? Jag eller hästen

Ett ganska snabbt och smärtfritt sätt att lösa det här är att lägga ut bommar i hagen, ordnade så att hon Måste gå över dom för att komma åt sin mat/hö.

Lägg ut bommarna i hagen i en fyrkant, börja med en stor fyrkant där hästen utan problem kan rymmas. Hon får inte känna sig trängd.

Har du nog mycket bommar, bygg två fyrkanter, en mkt stor fyrkant och sedan en mindre i den, men fortfarande så hästen inte känner sig trängd när hon äter.


Allt eftersom dagarna går så minskar du fyrkanten/erna så att hon efter en till två månader måste stå "ovanpå" en bom. Frambenen på ena sidan om bommen och bakbenen på andra sidan.


Detta är ett mycket enkelt och smärtfritt sätt att lösa problemet.


Under tiden rider du inte över några bommar alls. När hästen väl kommit till fasen att den kan stå och äta med benparen på varedera sida och känner sig säker där kn du börja rida över bommar.



Sedan måste du ransaka dig själv. Är det du som skapar problemet med att hon inte ivll gå över bommarna? Du kanske tänker att du "vet" att hon kommer att bli rädd och därför blir hon rädd. Du kanske spännder dig det allra minsta och det känner hon.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 872
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 795
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 370
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 592
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp