Bomlös westernsadel till 4-åring?

Emmi

Trådstartare
Hej!

Jag ska inom kort få en foderhäst, 4-årig paint, som jag förhoppningsvis ska köpa lite längre fram om allt går som tänkt :)

Jag kommer inte att få med någon sadel så det blir till att skaffa själv. Hästen är som sagt bara fyra år, (fyller snart..) och inte riden speciellt mycket den senaste tiden, alltså omusklad. Eftersom hon med all sannolikhet kommer att ändras i kroppen när vi kommer igång med träningen så har därför funderat på att först skaffa en bomlös sadel och senare en med bom. Har kollat på westernmodellerna av Freemax, Star trekk och Freeform, men har själv ingen erfarenhet av dessa sadlar så tänkte höra om det är någon här som har någon erfarenhet eller synpynkt hur jag ska göra?

Jag har tidigare varit mycket intresserad av Star trekk sadlarna men hittar ingen svensk återförsäljare till dessa eller annat ställe där man kan kolla på någon. Någon som vet?

Även funderat på att åka er till Skandinavian Western i Vingåker, bor i Stockholm, för att prova ut en bomwesternsadel och sedan får jag väl byta ut den när den inte passar längre. Dock är det ju lite träligt om den kanske bara passar i typ 3 månader...

Hur hade ni gjort?

PS. Hon har en kort, svängd rygg

Tacksam för svar :)
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Skaffa en riktig sadel från början. En riktig sadel har bom, det är det som är vitsen med en sadel. Bommen underlättar för hästen att bära vikt.
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

hade åkt till scandinavian western direkt. Köpte en bomsadel till min häst när hon var två år. Köpte en kilformad pad på SW för att fylla ut tomrummet då sadeln var vid. Funkar jättebra tycker jag!
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Nu finns det definitivt andra alternativ än att åka till sw. Skulle aldrig sätta min fot där.
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Varför inte?

Och vad finns det för andra alternativ nära Stockholm?
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

www.taur.se säljer Star Trekk =) Vet flera som är nöjda med Freemax sadlarna. Har fått hjälp och köpt sadel från SW och är jättenöjd. Som med allt måste man bilda sig en egen uppfattning =)
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Jag har själv haft mycket problem med minhäst o sadlar.
Har ägt och provat nu ca 95 sadlar på 6 år. Nu har jag gett upp och
Tittat ut freemax westernsadeln. Men för att veta om det verkligen fungerar
För honom köpte jag en freemax engelsk modell. Och med tanke på hur sjukt
Bra han går med den! Så blir det definitivt westernmodellen sen. Men den engelska
Freemaxen lämnar mig aldrig ;)
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Jag har själv haft mycket problem med minhäst o sadlar.
Har ägt och provat nu ca 95 sadlar på 6 år. Nu har jag gett upp och
Tittat ut freemax westernsadeln. Men för att veta om det verkligen fungerar
För honom köpte jag en freemax engelsk modell. Och med tanke på hur sjukt
Bra han går med den! Så blir det definitivt westernmodellen sen. Men den engelska
Freemaxen lämnar mig aldrig ;)

Marklig :confused:
Känska hästen passa bättre i en sela ;)
 
Sv: Bomlös westernsadel till 4-åring?

Tänkte bara inflika att jag köpte en ny star trekk sadel för några år sedan. Lädret visade sig vara helt värdelöst, efter att inte ha använts speciellt mycket så blev lädret på vissa ställen helt sladdrigt, så som billigt indiskt läder bruakr bli. Blev väldigt besviken på kvalitén, kanske jag fick ett måndags-ex men jag komemr iaf inte köpa en star trekk igen, för dyrt för så kass kvalité. I övrigt var sadeln väldigt skön att rida i och hästen trivdes med den, dock inte westernmodell.
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
999
Senast: ufot
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 872
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 245
Senast: BitCoin
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 756
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2023
  • Nybörjarponny!
  • Hö- och halmskörd 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp