Bomlös sadel ifrån Börjes?

lillamy73

Trådstartare
Med liten plånbok och en sadel som ligger kasst på mitt arabsto så funderar jag på om Börjes bomlösa sadel kan passa henne?

Rider inget avanserat då hon inte håller för kontinuelig ridning. Men vill ha en sadel som är bekväm för henne. Spelar ingen roll om den är obekväm för mig.

Sadeln vi har nu ligger inte bra på ryggen. Och nu vägrar jag att rida henne alls eftersom hon får sådant skav av sadelgjorden då sadeln tippar framåt och glider fram på henne. Så det blir friktion i armvecket.....

Undrar om någon har erfarenhet av om den bomlösa ligger där man lägger den eller om den glider omkring? Och hur den är i allmänhet?

mvh
Carina

Sv: Bomlös sadel ifrån Börjes?

Det beror på hur hon inte håller för ridning. Om det är ryggen så rekommenderar man ju inte bomfri sadel, i alla fall ingen "mjuk" som man behöver padd till, för den kräver ändå lite ryggmuskler av hästen.

Det är dock den sadeln som oftast passar till hästar med "svåra" ryggar, sådana som få bomsadlar sitter bra på.

Oavsett modell så rekommenderar jag dig att köpa en kvalitetssadel, t ex en Barefoot eller Fitform (helt klart de bästa av den mjuka modellen!), då många billiga kopior är snedsydda, vilket ger en onödigt sned belastning över hästens rygg. Dessutom ska du alltid ha en viktfördelande padd (en av märket Skito som anses vara bäst för ryggen - men också dyrast) för att ryggraden inte ska få något tryck på sig. Att rida med mjuk bomfri sadel utan padd under är som att rida i en sadel utan bossor - det gör man inte helt enkelt.

Vissa hästar har en liten kulmage, eller i princip obefintlig manke, och då åker nästan alla sadlar fram. Då kan man ha fårskinn runt sadelgjorden så det inte skaver på armbågarna. Däremot tycker jag att man ska passa till sadeln så den passar bra oavsett hästens mag- och mankform. En lite rund häst kan man ha en svängd gjord på och då kan faktiskt sadeln ligga stilla.

Lycka till i sadeldjungeln och hoppas du hittar en sadel du och hästen trivs i!

Edit: ska tillägga lite svar på dina frågor också.
Jag tycker att bomfria sadlar är bättre än bomsadlar på att "suga sig fast" på hästen och ligga kvar. Tror det beror på att de är helt mjuka och därför anpassar sig efter hästen, istället för en sadel med bom av hårt trä som "flyter ovanpå" ryggen. Dessutom gillar jag känslan i bomfri sadel mycket mer än den med bom.

Sen får du tänka på att det finns säkert ett tiotal olika modeller på bomfria, t ex såna som ser ut som dressyr-, allround- och westernsadlar, helt mjuka, mjuka men med ett koppjärn i framvalvet m.m. Därför kan man omöjligt säga hur en bomfri sadel ligger, då alla har helt olika anläggningsytor och uppbyggnad.

Senast ändrad:

Det är tack och lov inte ryggen som är problemet med mitt sto utan en skada på insidan av låret i muskeln. Det har blivit kraftig muskel sammanväxning som gör att hon drar benet under sig istället för framåt. En form av linje gång. Jag är rädd att om jag rider henne för ofta så kommer hon att få ont i höft och knä pga snedbelastning.
Hade henne inne på klinik och veterinären sa att det inte är säkert att hon kommer att få ont men med den vinkeln hpn går med benet så är jag rätt säker på att hon kommer att få ont och eftersom hon är min största prioritet så rids hon bara ibland.

Där av så vill jag ha en sadel som ligger bra på henne och den behöver inte vara bekväm för mig.

Tittade lite på de sadlarna som Noffepoffe rekomenderade och insåg att de ligger utanför vad min plånbok klarar av tyvärr.

Tror att det lutar mot en börjes sadel.

Fler med erfarenheter av den sadeln????

Jag rek att du åker till en duktig sadelprovare och får hjälp med en som verkligen passar hästen å hon inte får mer ont på andra ställen.

Hon rids inte mer än ett par gånger i månaden och då i skritt. En sadel utprovare kostar och mest troligtvis även sadlarna där. Men tack för rådet.

Ingen som har erfarenhet av Börjes bomlösa sadlar?

Dessvärre så är det faktiskt så att man får vad man betalar för.

Asjobbigt om man har dålig ekonomi och måste ha ny utrustning!

Har du provat att söka? Det finns massor av info om alla möjliga modeller.
// Linda

Jag har Börjes bomlösa och även deras pad. Använder den ibland som omväxling till bomsadlar. Mitt exemplar har jag inte haft några som helst problem med. Jag tycker inte heller jag har hört eller läst om att Börjes modell brukar vara snedsydd. Den enda justering jag har gjort är att köpa andra ilägg till paden, dels för att få bättre kvalité på dem men också för att jag ville ha sitsen lite mera uppbyggd. Det du ska ha sadeln till duger den utmärkt till. Den viktigaste detaljen (förutom att sadeln ska vara rak) är faktiskt iläggen i paden.

Liknande trådar

Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de... 2
Svar
35
· Visningar
6 285
Senast: Lavinia
·
Utrustning Jag har en unghäst som jag är mitt i inridningen med och sadeln har börjat glida så otroligt mycket. Han har växt jättemycket i år och... 2
Svar
22
· Visningar
1 834
Senast: caballus
·
Utrustning Jag har av och till drömt om en Star Trekk Espaniola, sedan 2008. Min briljanta plan var att köpa en sådan under nästa vår, men nu...
Svar
5
· Visningar
1 552
Senast: Equidaem
·
Utrustning Nu har jag letat sadel så länge att hästen tappat muskler och inte alls ser ut som han gjorde när jag började leta. Jag är...
Svar
2
· Visningar
1 202
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka