Bomlös vs Bomlös i engelsk modell

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Ameli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 497
A

Ameli

Har surfat runt ett tag här på Buke och läst många (nästan alla) trådar om bomlösa sadlar. Men jag kan inte hitta vad skillnaden är på en bomlös modell liknande FreeForm Classic el Torsion Trekking och en bomlös sadel som ser ut som en vanlig engelsk sadel.
Utseendet självklart, men något annat? Behöver man använda en tryckavlastande pad även på de sadlarna i engelsk modell?

Många av företagen som säljer bomlösa trycker extra på att man kan ha en sadel till flera hästar, och man behöver inte oroa sig om hästen musklar om sig, går upp/ner i vikt sadeln passar ändå osv. Förstår ju självklart att de vill sälja sina produkter. Så det låter ju jättebra att säga att det är så.

Men hur upplever ni "bomlösa" det?

Någon som har erfarenhet eller kanske rentav äger en sadel av märket Masterback? (Tidigare Tack on Back)

Mvh Ameli

Sv: Bomlös vs Bomlös i engelsk modell

Jag har själv inte stött på någon bomlös dressyrsadel IRL, men så som jag har fattat det bör man ha en tryckavlastande padd även till tex Barefoot London.

Jag har provsuttit en Star Trekk Endurance och den behöver inte någon extra padd och det tror jag inte heller Star Trekk Dressyr behöver.
Det är liksom skillnad mellan de olika märkena.

En bomlös passar inte alls hästar, däremot kan det vara så att en bomlös passar flera hästar.

De flesta bomlösa sadlarna av engelsk modell behöver man ingen avlastande padd till. De har oftast polypetenskivor och bossor som tyckavlastar.

Alla bomlösa passar inte alla hästar. Det krävs samma utprovning som på en bomsadel men chasen är större att en bomlös passar eftersom konstruktionen är lite rörligare.

Har en Barefoot Cheyenne (en sk soffkuddesadel) och till den behöver jag en tryckavlastande pad. Sadlen passar bra till min häst men lika självklart som man måste hålla koll så sin bomsadel passar måste man även kolla att den bomlösa inte trycker någonstans och att den ligger som den ska samt att framvalvet varken är för smalt eller för brett.

Det som gör att de bomlösa passar många hästar är just eftersom man ofta kan anpassa dem och ändra framvalv osv efter behov.

Nu har jag tyvärr ingen erfarenhet av de bomlösa av engelsk modell men på tex Star Trekk så behöver man ingen pad under. Ska ta mig en närmre titt på dem inom en snar framtid hade jag tänkt då det verkar vara bra sadlar :)

Tack för alla svar!

Får snart hem en arabkille som är väldigt tunn och omusklad, så vi har väl en sisådär 6-12 månaders uppbyggnadsarbete framför oss. Med tidigare erfaranhet av araber vet jag hur svårt det är att hitta sadlar. Köper jag då en bomlös så har han ju lite att växa i. Eller tänker jag fel?
En bomlös sadel formar sig ju efter hästen (rätta mig om jag har fel) men bör man då köpa en helt ny eller kan en begagnad forma om sig?

Här är förresten sadeln jag "hittat" :love:

5693895438.jpg

Mja, så finns det billigare mer eller mindre bra kopior på kvalitetssadlar:angel:

Den på bilden har inte samma läderkvalite och hantverk som dyrare engelskliknande bomlösa sadlar.

/T

Nej med tanke på priset så förstår jag mycket väl att det inte är samma kvalité på läder eller samma hantverk som tex Star Trekk Dressyr mfl :grin:

I mitt fall spelar ekonomin en stor roll, håller denna ett år iaf är jag mer än nöjd. Då ger det mig ett år att spara ihop till något annat.

Har haft hemma exakt en sådan sadel, den fungerade inte alls på vårt fullblod, trots att han inte är omusklad. Min bedömning är att hästen måste vara välmusklad för att kunna använda den sadeln. Och den passar långt ifrån alla ryggtyper.

Tack för svaret!
Får jag fråga om du har ngn annan bomlös sadel till fullblodet idag?
Något märke du kan rekommendera?

Nej, till fullblodet har vi fått ge upp. Han har bomsadel. Jag har en Trekker Master som legat på halvblodet, jag överväger att köpa ny häst utifrån vilken som passar i denna underbara sadel.

Åh har du en Trekker Master... Inte alls avundsjuk :angel:

Provade du med de olika typerna av paneler?
/Sessiagh

Absolut gjorde jag det.¨

Ameli; ja, jag är faktiskt jättenöjd med den. Efter att ha provat och ägt soffkuddar, ST, diverse småmärken och krafs har jag äntligen hittat hem. Nu saknas bara en häst...

Enda nackdelen är att är rätt stor, så hästen kan inte vara för liten.

Tack för alla svar!

Får snart hem en arabkille som är väldigt tunn och omusklad, så vi har väl en sisådär 6-12 månaders uppbyggnadsarbete framför oss. Med tidigare erfaranhet av araber vet jag hur svårt det är att hitta sadlar. Köper jag då en bomlös så har han ju lite att växa i. Eller tänker jag fel?
En bomlös sadel formar sig ju efter hästen (rätta mig om jag har fel) men bör man då köpa en helt ny eller kan en begagnad forma om sig?

Här är förresten sadeln jag "hittat" :love:

5693895438.jpg

Utseende mässigt tycker jag den var jätte fin för att vara bomlös. Några andra som har bilder på bomlösa sadlar av engelsk modell? Hur ser denna trekker master ut, som ni pratar om?

Googla, jag har dessvärre inga bra bilder. Den ser precis ut som en bomsadel (dressyr), ingen kan märka någon skillnad ens när man suttit av. Det är först om man böjer sadeln (fram mot bakvalv) som det märks att den är bomlös.

Bra också med kardeborrfästa stöd, det ger bättre möjlighet att antingen ta bort eller anpassa stödet där man behöver det. Brukar vara svårt för mig att få dem rätt annars.

Också för denna tråd gäller vanliga forumregler. Alltså bl a att man inte lägger ut copyrightskyddat material

Lovis
moderator

De flesta bomlösa i engelsk modell har bossor, antingen fasta eller löstagbara, vilket gör att du kan ha ett vanligt schabrak under.
Ska hämta en sadel från MasterBack på posten idag för provning. Det är dock en spansk modell och ingen dressyrmodell.

ojdå glömde helt av mig. Sorry :bow:

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag skulle jättegärna vilja höra vad ni tror om den här situationen: Tog en nordis på foder förra hösten. Han hade ridits i en bomlös... 2 3
Svar
52
· Visningar
7 086
Senast: mahlmt
·
Utrustning Skulle behöva lite hjälp av er sadelkunniga här på buke! har som många andra funderingar över sadlar Jag rider ett varmblod/har på...
Svar
7
· Visningar
1 521
Senast: Gimlan
·
N
Distans Jag behöver snabb hjälp. Har en nyinköpt arabdam som jag ska tävla distans med. Tyvärr passade inte min gamla dressyrsadel, en Arabian...
Svar
5
· Visningar
4 866
Senast: RÖDLUVAN
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka