Bomlösa sadlar - dåliga för hästen?

Sv: Bomlösa sadlar - dåliga för hästen?

Intressant tråd... Jag har själv väldiga funderingar kring vad som blir nästa sadel. Jag har ridit barbacka i snart ett år på mina pållar nu, och hade det bara varit för min skull, så skulle jag gärna fortsätta rida så. Men nu är det ju så att jag vill ha något som avlastar ryggraden...
Först, bomlösa sadlar fördelar tryck, det finns undersökningar som visar på exakt hur mycket. Det är förvånande mycket kan jag säga. Så nog borde det kunna bli tryck långt bak på sadeln om den är för lång.
Dessa undersökningar är gjorda med en "vojlock" med trycksensorer som är kopplade till en dator som avläser trycket hela tiden under ridpass. Nu var det så länge sen jag såg denna undersökning att jag glömt bort adressen (låg ute på internet) men det skulle vara intressant att se en sådan undersökning på samtliga bomlösa märken.
Jag har faktiskt helt förkastat bomsadlar vid det här laget, av den anledningen som någon skrev tidigare att en stel bom alltid kommer att orsaka punkttryck på en rörlig rygg.
En sak som fortfarande stör mig med de bomlösa sadlarna är ju att det faktiskt finns koppjärn (det hårda i fram och bakvalvet), alltså något hårt som kan orsaka tryck på hästen. Nu har det ju däremot kommit en bomlös (Flexion SBS tror jag det var) som inte har något hårt i sig så vitt jag förstår. Den tycker jag låter intressant, skulle gärna vilja testa den och kolla lite mer på den... Någon som har några erfarenheter?
Just för tillfället står det mellan en bomlös och en Epona (en sadel utvecklad av Bent Branderup, som har läderbom), och jag har verkligen problem med vilken jag ska välja... Läderbommen är ju väldigt flexibel. Den har jag ridit mycket i också och trivs väldigt bra själv i den. Fördelen med den är väl att den har en bom, som garanterat lämnar ryggraden fri och tryckfördelar, fast samtidigt är väldigt flexibel (jättelätt att tex sitta sne på fem minuter.. Så den kan anpassa sig snabbt efter hästens rygg.). Men sen samtidigt så har dessa helt bomlösa satt griller i huvudet på mig, då det rimligtvis borde vara bättre om de nu klarar av att hålla ryggraden fri och tryckfördela lite.
Någon som har lust att bolla lite funderingar med mig? :confused: :confused:

Bara en fråga.. Vad finns det för butiker i sverige som saluför Barefoot sadlarna? Eller om någon råkar veta vem som är generalagent i sverige så kan min lokala butik ta hem en?

/ Fredrik

Sådär, det tog ett tag men nu har jag fått svaret på huruvida min häst mår dåligt av att gå med bomlöst eller ej. Jag lovade ju att skriva en liten rapport efter att jag haft en ute som gick igenom honom. :smirk:
En kort resumé först: I början av maj 2004 började jag märka av att min häst var ovillig att höja ryggen i ridningen, han ville inte ha sadel på sig öht utan surade så fort han såg sadeln. Men han visade inget vid palpering. Så till slut bestämde jag mig för att haka på några andra som skulle ta ut en kille med en s. k Bio-light-kamera. Han gick igenom min nordis och det visade sig att sadeln gett ett ofantligt punkttryck på min lille killes rygg. Det var såpass illa att han avrådde mig från att öht göra ngt som kunde anstränga hästens rygg på ett tag och sedan fort som tusan få tag i en ny, bra sadel. Så jag lydde rådet, hästen vilade i ett par månader och sedan införskaffade jag en bomlös sadel. Har haft den sedan juli och ridit väldigt intensivt utan att märka av några ytterligare och/eller kvardröjande problem med hans rygg. Idag kom killen med kameran tillbaka och vi gick återigen igenom ryggen. Ingenting! Hästen var så fin i ryggen som någon ridhäst kan vara. Killen tyckte att det varit riktigt lyckat med den sadel jag har nu och ansåg att det inte behövdes några som helst åtgärder. :bump: :banana:

Så på frågan om huruvida bomlösa sadlar är dåliga för hästarna kan jag bara säga:
De är då ta mig tusan inte dåliga för min häst, snarare tvärtom. Den bästa nyhet jag någonsin hört! :love:

-----------------------------------------------------------------
Barret- som har en häst med underbart frisk rygg under den bomlösa sadeln! :bow:

Jag köpte en bomlös sadel efter att ha "förstört" min hästs muskler framme vid manken med en för vid westernsadel. (jag skäms otroligt)
Eftersom jag visste att hennes rygg skulle ändras när hon väl fick tillbaka sina muskler så ville jag ha en sadel som inte skulle störa den utvecklingen. Det var då jag "halkade in" på det här med bomlöst och jag blev frälst! En sadel som anpassar sig till hästen!

Jag hade inte ens börjat tänka på det där med att ryggen ändrar sig när hästen rör sig när jag köpte min Fitform... (finns inte längre, nu gör de bara freeform)

Hon har alltid haft problem med sadlar, aldrig tyckt om någon bomsadel jag kommit med. Nu efter ca 8 månader märkte vi en skillnad i humör när man kom med sadeln, men skillnaderna i musklerna kom ju ganska på en gång ;)

Hästen är numera rehabiliterad från min förra westernsadel, men det blir aldrig mer en bomsadel, det är då säkert!

I en bomlös sadel så hamnar ryttarens vikt mer där ryttaren sitter. Då gäller det att sitta så långt bak att man hamnar på njurarna för att göra skada. Har inte upptäckt några som helst problem med att min bomlösa sadel halkar, snarare tvärtom. Sadeln sitter på plats med tämligen löst dragen sadelgjord. Däremot så anser jag att det är mycket viktigt att ha bra saker under - defintivt en vojlock med material som i Skito eller Equalizer pad. Under min bomlösa har jag en sådan för att vara tryckutjämnande och ge luftkanal på ryggen och även ett renskinn mot hästens rygg närmast. Sitter bättre än någon annan sadel jag haft.
Hälsning Maja

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
342
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
721
Senast: cowgirl81
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 775
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 654
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈