Bomlöst.. BRA el. DÅLIGT?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare miina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 623
M

miina

Det finns massor av trådar redan, jag vet..
Men jag är mkt förvirrad och skulle vilja ha svar.. :confused:
Varför säljer många sina bomlösa sadlar typ Tree Free, Bare Foot, Torsion och Knights knappt använda?!
Vad är felet? Är det galet att köpa en bomlös?
Sedan läste jag i någon annons att 'den fungerar utmärkt att hoppa i'.. Jag har hört att man inte ska hoppa i en bomlös :eek:
Vad innebär detta?
Funderar på att köpa en som reserv, när pållarna är lite runda å de vanliga sadlarna inte ligger ypperligt..
Men dessa annonser gör mig osäker.
Snurrar de lätt? Har även hört det..
Någon som vet om något av märkena har kortare anläggningsyta?
Kan man 'flytta' runt sadeln på olika hästar utan att behöva göra något?
Tacksam för svar och tips :crazy:

Sv: Bomlöst.. BRA el. DÅLIGT?!

Det är ju inte så att ALLA bomlösa, passar ALLA hästar. Och många bomlösa sadlar ger ryttaren mindre stöd än vad en bomsadel gör, så alla ryttare trivs inte i dem.
Man ska inte hoppa i bomlös sadel, inte i någon större utsträckning och inga högre nivåer. Hoppar du 2-3 skutt på typ 50 cm är det säkert ingen fara..

Det där med om bomlösa snurrar lätt hävdar många att det inte stämmer, men allt beror ju på hur balanserad ryttaren är. En sned ryttare drar onekligen sadeln snett, och det är inte sadeln fel.
Man skulle kunna flytta runt sadeln på olika hästar, men de flesta har ju en fast "pommel" för att skapa mer mankfrihet, och den kan ju behöva vara olika bred på olika hästar såklart, men det är inte lika känsligt som med en bomsadel.
Jag tror att du får prova dig fram, köp en bomlös av en modell du tycker verkar bra och se om det är något för dig och din häst!

Jag håller med. Om man blir kompis med sin bomlösa sadel vill man knappt inte rida i något annat, men man kan tycka i början att den inte ligger lika stadigt som en bomsadel. Men å andra sidan får man en närmare kontakt med hästen, det blir lite barbackakänsla. Man kan justera sadeln med olika padar så att den passar den häst man vill ha den på, men det finns hästar som inte passar i en bomlös. Min erfarenhet är att de flesta hästar med någorlunda normal rygg och manke (även överviktiga) gillar en bomlös sadel.
Att det säljs bomlösa begagnade sadlar beror kanske på att folk vill ha en annan modell, ändrar inriktining på sin ridning eller helt enkelt inte trivs med bomlöst.
Som med allt annat finns det både positivt och negativt att säga. Prova och se om det är något för dig.

Tyvär får jag säja att jag enbart har dåliga erfarenheter från bomlöst. Tryck och sned belastningar och låsta hästar. En bomlös sadel fördelar inte trycket på hästens rygg och kan därför göra mer skada än nytta.:(

fördelar trycket är det väl den obligatoriska padden som ska göra?
eller???

Jag har en Barefoot Cheyenne och är jätte nöjd! Enda nackdel är att min häst är bred och då sadeln inte är uppbyggd blir sitsen ganska bred, men nu när jag inte har något att jämföra med så tänker jag inte så mycket på det! Sadeln är väldigt stabil, inga tendenser att snurra. Har massör ute regelbundet och hon har inget att anmärka på hans rygg:)

Min sadel skulle generellt sett passa många typer av hästar, det enda som kan behöva bytas är framvalvet som finns i smal, normal och vid storlek.

Skulle inte tveka att hoppa någon stock i skogen med min sadel, men skulle inte ha den vid mer "planerad" hoppning.

har funderat på en bomlös då jag ett tag lånat en kompis och tycker dom är SKITBRA! men har märkt att den padden som är till har en hård vass kant under vilket inte kan vara så skönt, även en sadelutprovare påpekade detta så nu använder vi en westernpadd under padden så att säga, de finns juh westernpaddar som är i material som fördelar trycket..de borde väl funka eller vad tror ni?

*kl

Varför ska man inte hoppa i bomlöst?

Jag testade en Barefoot på min förra pålle, ridturen slutade med att vi låg i diket. Nej men han skulle säkert kunna ha en annan slags bomlös, testade den mest för att hon som ägde honom hade en sån i närheten :D

Detta kan bli en hel roman är jag rädd för - det finns nämligen inga enkla svar. Det går inte att se svart eller vit i frågan om bomlöst är bra eller inte, allting är en gråzon tyvärr. Själv rider jag i både ock och har kraftiga kallblod.

1. Det finns en uppsjö av olika bomlösa sadlar med olika sorters uppbyggnad. Dels vad som ger stadga inuti (läder, ull, stålförstärkta, träförstärkta, semibomlösa etc). Du har olika modeller utifrån vilken disciplin som är aktuell (western, dressyr, allround, akademiskt, islands etc).
2. De olika bomlösa sadlarna kan KORTFATTAT indelas i de med behov av tryckutjämnande pad och de som har paneler (motsvarande bossor på bomsadel). Panelerna i sin tur kan ha olika stoppning, vara fasta eller avtagbara, eller till och med utbytbara till andra tjocklekar.
3. De tidigaste modellerna är de som är mest välkända och oftast billigast att tillverka, hit hör de du nämnt. Barefoot, Knights, Torsion, Pfiff etc är väldigt snarlika varandra i utformningen.
4. Sitsstoleken är lika viktig på en bomlös som en vanlig bomsadel. Om du sitter uppe på bakvalvet gör det naturligtvis skillnad för hästen. Däremot är det inte lika noga med att undvika att sadla över bogbladen eftersom det inte är en längsgående bom som trycker.
5. Att bomlösa skulle vara sämre än en bomsadel versus att en bomsadel skulle vara sämre än en bomlös är en myt. Allting är relativt. Har du en häst som inte ändrar sig allt för mycket i formen och du har en perfekt tillpassad bomsadel är där inget att säga. Då är det optimalt. För att spinna vidare på detta ger alla bomlösa sadlar punkttryck. Det har mätningar visat. Men de ÄR INTE I NÄRHETEN av de skador som blir efter punkttryck på icke optimala bomsadlar. Därför använder många bomlösa sadlar för att vara på "den säkra sidan". Merparten av hobbyryttarna idag har en hum om hur sadeln ska sitta men vågar inte riktigt lita på att den är tillräckligt bra. Med en bomlös är risken för skador inte lika stor.
6. Vikten spelar roll. Oavsett vad tillverkarna skriver. Man rekommenderar max 80 kg för bomlösa sadlar av den modellen som kräver tryckutjämnande pad.
7. En bomlös sadel kräver bra balans av ryttaren och är inget för nybörjare. Den har sina fördelar om man strävar efter känslighet men nackdelar om man bara är nybörjare. Att hoppa i en bomlös sadel går an såvida det inte är enda disciplinen man satsar på. Det finns specialutvecklade bomlösa sadlar för hoppning, men priset är därefter också. Dessa brukar dessutom ha någon form av förstärkning som lägger dem mellan bomlösa och bomsadlar.

Jag skulle kunna skriva hyllmetrar om bomlösa sadlar men får väl stoppa någonstans. Kontentan är i alla fall:
Bomlös sadel ska väljas omsorgsfullt efter följande kriterier:
a) Ryttarens disciplin
b) Ryttarens vikt
c) Hästens anatomi

/Sessiagh

Det var väldigt bra fakta/info :bow: Tackar!
Jag tror jag ska ta mig en funderare. Har varit inne på detta förut med bomlöst. Men jag har en unghäst som inte riktigt vet hur och vart han ska kolla och sätta hovarna ännu. Så kanske att jag ska vänta ett tag till. Det lär ju även vara så att hästen bör ha balans och inte bara ryttaren, eller :confused:
Vi får se vad framtiden och ekonomin säger ;)
Tackar!

Just de där modellerna du nämner passar inte en allt för hög manke men en vanlig enkel padd. Tror att många inte tänker på att man kan ta ur frampommeln och köpa extra padd att ha till.Det funkade utmärkt på min högmankade arab så för min del så var det lösningen till min älskade torsion. Av de nämnda sadlarna så anser jag att torsion är det i särklass bästa köpet.Superkvalité.
Meeeeen ska man ha en bomfri sadel: köp en bra padd och då menar jag antingen tosions eller stallvrås. Allt annat från våra två större postorderföretag är skit.

Tyvär får jag säja att jag enbart har dåliga erfarenheter från bomlöst. Tryck och sned belastningar och låsta hästar. En bomlös sadel fördelar inte trycket på hästens rygg och kan därför göra mer skada än nytta.:(

Själv så rider jag distans i mina bomfria sadlar liksom många vänner och våra hästar är i regel toppenfina i ryggen.Trots MÅÅÅNGA timmar i våra sadlar.
Se bara de arabhästar som tävlas i 16 mil i sina bomfria sadlar och dessutom tränas under många många timmar i sina sadlar. Hade de haft ont i ryggen hade det aldrig funkat så det du säger tycker jag är larv. Meeeeen: en bomfri sadel kräver en duktig ryttare och en BRA padd och att man vet hur man ska sadla dvs inte för långt fram,sadlar man för långt fram så får hästen låsta bogor oavsett sadel. En bomfri sadel som sitter bra funkar precis lika bra som en bra utprovad bomsadel.

Varför säljer många sina bomlösa sadlar typ Tree Free, Bare Foot, Torsion och Knights knappt använda?!

Jag kan tänka mig flera olika alternativ, att man har sämre balans än man trodde, att man inte vill sitta brett, att man vill ha en annan modell, att just den modellen inte passar ens häst.

Vad är felet? Är det galet att köpa en bomlös?

Nej, det är inte galet att köpa en bomlös, finns MÅNGA hästar och ryttare som älskar sina bomlösa sadlar. I familjen har vi tre hästar och tre bomlösa sadlar, endast en bomsadel. Men den kräver en del balans av sin ryttare eftersom man släpper igenom alla signaler till hästen mkt tydligt.

Sedan läste jag i någon annons att 'den fungerar utmärkt att hoppa i'.. Jag har hört att man inte ska hoppa i en bomlös :eek:
Vad innebär detta?

Man ska kunna hoppa i en Ansur bomlös, mkt dyr, finns ej att köpa ny i sverige. Dock har jag aldrig sett någon sådan men det tävlas tydligen till och med i den så det bör ju gå. Annars bör man inte hoppa i en bomlös, någon liten pinne i skogen eller så funkar ju om man har en BRA pad, men man ska inte träna hoppning i dem.

Funderar på att köpa en som reserv, när pållarna är lite runda å de vanliga sadlarna inte ligger ypperligt..
Men dessa annonser gör mig osäker.
Snurrar de lätt? Har även hört det..

Nej, de snurrar inte lätt. Varken på den klotrunda utan manke som är överbyggd och ganska obalanserad, eller på den klotrunda utan manke som är högställd och balanserad men mkt stor i rörelserna. Men man ska ha en modell som passar ens häst.
Alla bomlösa passar inte alla hästar/ryttare!
Kommer man ihåg at dra sadelgjorden normalt, dvs man ska utan problem få in fingrar mellan häst och gjord och man ska inte dra tills man är blå i ansiktet, så ligger en passande bomlös still, jag rider i mina i all möjlig terräng!

Någon som vet om något av märkena har kortare anläggningsyta?

Hur kort anläggningsyta behövs? Startrekk har sadlar anpassade för islandshäst, de bör inte vara särskilt långa. Dressyrvarianten och espaniolan känns inte heller längre än en normal bomsadel. De mjukare bomlösa belastar där du sitter så där är längden inte fullt lika viktig sålänge man inte sitter bakom hästens bäryta.

Kan man 'flytta' runt sadeln på olika hästar utan att behöva göra något?

Beror på modell. Bomlös med pad brukar man kunna flytta rakt över, är hästarna extremt olika i ryggen kan man behöva byta framvalv, ofta enkelt. Är det en bomlös med paneler (bossor) så kan man ställa in passformen mer individuellt. Jag behövde bara lägga en handduk mellan schabrak och sadel när jag växlade till en mindre häst, det krävs inte alltid modifikationer.

Kan tillägga att jag aldrig haft en så mjuk och positiv häst sedan vi bytte till bomlöst. En har till och med börjat galoppera frivilligt i bägge varv, något som aldrig hänt tidigare, de andra två bygger muskler och slipper gamla problem med spänningar runt manke och länd. Jag har en Startrekk Espaniola Deluxe, en Startrekk Dressage ver.2 och en Hööks bomlös.

okej nu har jag bara snabbläst igenom tråden.. men jag skulle vilja ha svar på frågan varför man inte får hoppa med bomlös, hittade bara några som skrivit att ,man kan hoppa ngt enstaka litet hinder.. men varför? stör det hästens rygg? kan man inte tex hoppa en bana på fem hinder på 70 cm en gång i månaden?? (ja har inte hoppat i bomlös men vill veta iaf :))

annars så har det varigt jättebra inlägg här tycker jag :bow:

Framförallt för att det blir ett kraftigt punkttryck vid landningen då hela ryttarens tyngd kommer i stigbyglarna, eftersom det ju inte finns någon hård bom som fördelar trycket.

Har sett massor av bomsadlar på annons också :angel:

Alla sadlar passar inte alla hästar, alla ryttare har inte samma smak. Tror inte det är svårare än så.

Tack Polly_Mulle :bow:
Otroligt bra svar!
Vad jag förstått så är det viktigaste att hitta en BRA pad.
:)
Tack också till Kosmostanten :bow:

En bra pad är viktigt, fast personligen föredrar jag de bomlösa som har bossor. De är snyggare, man kan använda sina vanliga schabrak och det är lättare att få en bra tunnel.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom... 188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
662 143
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka