Okej. VARFÖR är detta viktigt? Om jag har en bomlös med större anläggningsyta en än bomsadel och den bomlösa inte fördelar över hela ytan och bomsadeln fördelar över hela, men den jämförande ytan är lika stor?
Det är viktigt eftersom hästen inte har skapats för att bära på ryggen och det gäller att fördela ut den vikten över så stor yta som möjligt för att underlätta det vi kräver av den att den ska göra.
Därför att de bomlösa sadlar som inte fördelar trycket då de viker sig skapar en fast tryckpunkt och det är där ryttaren sitter. Lika illa med en exempelvis för liten bomsadel som kniper.
Båda sadlarna har i sin konstruktion att det ska fördela tryck över hela anläggningsytan, gör den av någon anledning inte det så blir det en hårdare tryckpunkt där den ligger ann
Nejdå, just nu är det bara jag som tycker att kombinationen av dina åsikter här nere (jag har klippt in från slutet av ditt inlägg) är intressant:
Vad bra jag är inte ute efter bråk och skitsnack jag är ute efter en diskution där man istället för att skapa för och emotläger tittar på aspekter och fakta. Jag tycker inte att man ska behöva välja, det finns positivt och negativt i allt.
Ser du? "Saker är väldigt sällan vad de ser ut att vara..." Jag undrar var hemmabyggen baserade på bildäck kommer ifrån? Har du sett en sådan? Hos en distansryttare, eller hos en ryttare som ville rida distans? Var den dålig, då?
Det var en australiensisk ryttare som hade en med sig till distans-vm för mååånga år sedan. Den var säkert inte dålig för honom och hans häst, men jag har inte sett fler.
Jag tror att man inom distansen är väldigt exprimentbenägen eftersom det handlar mycket om vikter mm för att få så bra resultat som möjligt. Det tycker jag är väldigt positivt för den sporten Det för utvecklingen frammåt
Sen undrar jag vad "den typen av ryttare" betyder? Då jag är distansryttare så vore det kul att veta hur jag är, liksom.
Det var inget negativt alls, men de flesta av mina kunder är ryttare som jag själv. Vi är inga proffs, vi har en häst som vi fuskar lite med inom hoppning eller dressyr. De flesta av oss är inga jätteryttartalanger utan vi kämpar på med vår ridnign, sätter upp våra mål och vill att våra hästar ska ha det så bra som vi bara kan ge dem. Jag har väldigt lite som jag kan hjälpa en distansyttare med eftersom jag följer sporten på avstånd, lika lite som jag kan hjälpa en westernryttare eftersom jag inte är insatt i den sporten.
Jag försöker bara hålla ett öppet sinne och fundera lite kring ridsportens nycker och utveckling. Jag vill inte bli som vissa av mina kollegor som kommer ut och dizzar alla sadelmärken och sadeltyper utom just de som jag säljer eller har med mig. Jag vill vara mig själv och tycka om det jag gör. Sedan vill jag mellan varven få folk att fundera ett varv extra sitället för att blint lita på vad de hör andra säga att mellan varven aktiviera sin egen slutledningsförmåga istället för att som en annan gökunge vänta på att bli serverad med en lösning