Bukefalos 28 år!

Boots, bak/fram

Sv: Boots, bak/fram

Dessutom är det oftast ineffektivt att bootsa hästen bak.
Speciellt med blyboots, som tenderar att få hästen att lyfta mera på bakbenet istället för att länga steget framåt. Det blir nästa aldrig bättre av det.
Passtakt kan avhjälpas med viktning fram - travtakt måste ridas bort m.h.a. att länga överlinjen och steget överlag.
Har sett en häst som blev bättre en stund i tölten av vanliga "klockor" bak, men effekten avtog efter några gånger och travtakten var åter.
I tölt vill vi ju inte att hästen skall lyfta på bakbenen mer än nödvändigt.

Jag rider i princip aldrig med annat än lätta skyddsboots hemma och sällan ens på tävling nu för tiden (beror så klart på vilken häst).
Då och då slänger jag väl på ett par klockor eller blyboots på någon häst.

Men ren takt bör kunna uppnås genom god ridning och inte genom tyngre skor eller boots anser jag.

/Malin
 
Sv: Boots, bak/fram

fniss.... det gör jag... en sån liten fuling jag är :angel: jag skulle gladeligen hämta glass och godis till domarna om det kunde få upp oss nån tiondel... alldeles för lite fjäsk på tävlingar om ni frågar mej och Kung G:banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Miingla
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 957
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp