Boots på eller av i vet.grind...

Mirraya

Trådstartare
Igår reds Bergaritten, jag och stallkompisen red våra 20 km i ett bra tempo och med pigga och glada hästar!! Vart godkända och är mycket nöjda och glada!! :D

Men en sak var lite förvirrande.. vi hörde efter i secretariatet när vi kom om bootsen(vi har barfotahästar) skulle vara på eller av i vet besiktningen, så vi vet.. Då sa de att eftersom bootsen är era hästars skor så ska de vara på ifall ni har för avsikt att rida med dem. OK, på med bootsen.. bort till vet grinden där veterinären tittar ner och säger "vad är det där?" "Det är ett par boots, hennes skor" "De ska av, ingen som helst utrustning på hästen" "Ok... skor ni av de skodda också?" Det svarade hon inte på.. jag hade lite lust att även plocka av tränset så att ingen utrustning fanns på hästen:devil:
Men det gjorde jag inte, vart lite orolig eftersom vi skulle springa fram och tillbaks på asfalten och där låg det stenar på tänkte att det skulle ju vara trist om hon trampade till på en sån, i annat fall är det ju inga problem med asfalt. Jaja... vi sprang i alla fall och det var ju inga problem fast hon sa "Ja.. hon reagerar ju lite utan de där grejerna, men det är ok.." "ja.... det är därför jag har dem, typ.."
Vi pratade sedan med domaren och hörde efter hur det var tänkt(inte otrevliga eller något, man vill ju bara veta) han pratade då med vet. och efter ritten travade vi upp i boots utan problem :bump: :p
Någon sa "men de borde tas av så man kan se att det inte är skavsår i karleden eller liknande" varpå domaren svarade "Finns det skavsår i karlederna av bootsen kommer det garanterat att märkas då de travar upp.." Det är ju helt sant!!

Är jätteglad att det fungerade så bra med bootsen! De satt perfekt och hon kunde gå helt obehindrat:p Å inte en tillstymelse till att de skulle skava, pälsen var inte "ruggad" någonstans eller liknande, så nu kör vi! Bak var hon barfota och det var inga som helst bekymmer vilket också känns bra, det fanns inget som helst synligt slitage på bakhovarna, inte något alls! Nu var det bara 20 km.. om 4 veckor tänkte vi ta 40 km i Lilla Vasaritten, Ska bli jättekul!

Skulle vara bra om det kunde komma lite klara riktlinjer på om bootsen ska vara på/av i vetgrinden? Det jag hört hittils är att det kan krävas att de ska vara på om man avser att rida i dem så de kan se att de ser ut att sitta bra.... men att det krävs att de ska vara av var nytt... För min del gör det ingen skillnad, rider mest utan ändå, men om man alltid rider i dem så kanske hästen är ovan att trava på stenig asfalt utan..?? Vad tycker ni andra..?
 
Sv: Boots på eller av i vet.grind...

vad kul att bootsen verkar fungera så bra! vilken sort har du? det är väl från och med i år man får rida distans barfota/med (barfota)boots och jag misstänker att reglerna kring dessa inte är särskilt klara än? ring arrangören och fråga vad som gäller vetja! pm:a mig och berätta hur det gick på 4 milaritten sen;)
 
Sv: Boots på eller av i vet.grind...

Kanske inte veterinären förstod att det var som skor??
Bra att domaren visste!!
 
Sv: Boots på eller av i vet.grind...

Jag har EasyBoot Bare, de sitter jättebra!
Det var ok fom förra året, men nä.. reglerna är uppenbart inte helt klara än. Jag hade tänkt att vet. besiktiga utan eftersom det var kl 9.00 och vi skulle starta först 12.. så jag hörde efter när vi anmälde oss pp vad som gällde och då sa de att de skulle vara på.
Sen när vi kom dit skulle de av.. :smirk: Men, men det gick ju bra - men det är ju bra om man vet hur det ska vara :) !

Jag pm:ar efter 40 km.. :p
 
Sv: Boots på eller av i vet.grind...

Nä troligtvis inte eftersom hon frågade "vad ör det där? Varför har hon dem?" Då sa jag att det är Easyboots och att de är hennes skor. Men.. ALL utrustning skulle av... hade velat se minen om jag tagit av tränset... hihi, fast man vill ju inte ha veterinären till ovän så det gjorde jag ju inte förståss :D
Fast.... de måste ju ha stött på boots förr? Vid tappsko osv menar jag. Även om man inte gör första vet besiktning med en tappad sko så är det ju samma veterinärer hela dagen...

Ja, ja det är jättebra att allt löste sig och det kommer säkert att bli tydligare med vad som gäller :D

Nu var det ju lätt i mitt fall att få av och på dem, men ska man rida långt sägs det att man ska ha i en sorts "massa" i bootsen så de de sitter absolut still och inga stenar eller grus kan komma in, då är det inte helt ok att ta av och på dem hela tiden..? Fast är det bara första vet besiktning som de skall visas utan så kan det ju funka... Om man inte har en häst som blir stressad på tävlingsplatsen, då vill man ju ha fått på skorna innan man åker hemmifrån?
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 910
Senast: valy
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 344
Senast: Jadzia
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 645
Senast: Lhas
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 938
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Köpa hus
  • Tjockistråden 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp