S

StarEmma

Min Ungponny (5-år) går o slår i skor när jag rider, främst ute. Bör man sätta på dem boots på fram då? va skulle ni göra?
 
Min slår också ihop fötterna. Jag tänker köpa boots så snart Hööks öppnar...
 
Vet du att det inte är något fel med hästen, typ hovarna, benen eller så?

slår han / hon ihop i alla gångarter?
 
Ha storre krav pa din hovslagare, jag har en kansla over att det kan vara dennes fel.

Om din hast trampar av sej skorna pa framhovarna, bor din hovslagare korta tarna bak pa din hast. Om din hast trampar av sej skorna bak, bor du be din hovslagare att sko tightare i halen.

Byt hovslagare, prova en gang, for att se om det blir battre.

Satt givetvis boots och skydd pa din hast, gor det basta du kan utav situationen.
 
min häst, också den 5 år, gör likadant i skritten. Trampar över rejält. Det slår bara emot, brukar inte trampa av sig skorna.
 
Jag har en islänning som ibland smider sådär i traven... fick höra att det kan bero på att hästen spänner sig och/eller sänker ryggen, och det tror jag kan stämma för det händer oftast när han hör nått konstigt ljud ute i skogen (vargarna kommer) :cool:

Fick också höra att det är viktigt att komma till rätta med ganska fort, särskilt på unghästar då de kan tycka att det är så obehagligt att de inte vill gå i just den gångarten sen... Hoppas du får till det! Skulle nog också fundera över hovslagaren...
 
Jag tycker att du ska sätta på dinhäst boots, men du måste också ta itu med grundproblemet. Hovslagaren bör kunna fixa en del, men det ska även till god ridning för att komma till rätta med det. En sak som man särskilt bör tänka på är att inte trava i övertempo.
 
Han slår nästan bara i i skritten, det beror förmodligen på att han går lite i obalans, han är skodd ganska kort där bak eftersom han har en tendens till upphakning i knät, men det är kollat. han har slått i mindre på senaste tiden... han har aldrig trampat av sej skor..

TACK för svaren
 
Min slår emot mest i skritten. Ibland i traven om det råkar bli slängtrav, men det är ju inget jag strävar efter. Han har inte trampat av sig någon sko och han är verkad kort bak.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
1 883
Senast: valy
·
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: skiesabove
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
935
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp