Mirraya

Trådstartare
Ni som använder boots därute. Vad har ni för modell? Sitter de bra? Rider ni med dem mycket eller bara ibland?

Jag har testat BoaBoots.. de var jättehöga och skavde fremtill ovanför kronranden. Hade kanske fungerat med giters i men då kom EasyBootEpics så jag sålde Boorna och köpte sånna istället!
Men... hon låg naturligtvis mittemellan två storlekar så jag tog de större. Det var lite samma problem här - de är höga så de går upp ända till kronranden och där blir det skav runt om... mest på sidorna. Man kan ju lägga i någon padd så hoven kommer upp men då går hon ju snart på styltor?? :(
Nu såg jag ännu ett par nya, EasyBootBare... de ser lite lägre ut i modellen så nu väntar jag spänt på att de ska komma!!

Rider normalt barfota men ska nu ut på distansbanan och vill då ha ett par välanpassade boots att ta till vid behov samt att jag ibland vill kunna brodda till vintern...

Sv: Boots

jag hänger inte med. menar du helt vanliga boots som man har när man rider skodda hästar? :p

köpte nyligen boa bootsen
bara använt de två ggr
använder gaitsen eller vad de heter
blir ifa skav och ruggad päls
de är höga så man kanske borde köpt de du nämnde istället

Man kan skära ned plösen lite på Epics så de kommer nedanför kronranden, bara man ser till att vajern inte hamnar på hovväggen. Jag brukar rita ut vad jag kan ta bort när booten sitter på och spännet är spänt som det skall, det brukar gå fint.
mjuka till med sandpapper bara så det inte blir en vass kant.

Min häst har haft Boa boots på sig 10 timmar i sträck utan att få skav så det tycker jag låter konstigt...

Jag använder gaiters ibland. Dom sitter jättebra och ser det inte alls som något problem att dom är för höga??

Det beror till mycket stor del på den individuella hästen. Vissa får stora problem och då är modellen helt enkelt inte rätt för den hästen. (Eller så kanske det är fel storlek, visserligen)

Sedan handlar det nog att man måste mjuka upp dem eftersom de, precis som allt annat, gärna är lite stela i början.

emindy skrev:
Man kan skära ned plösen lite på Epics så de kommer nedanför kronranden, bara man ser till att vajern inte hamnar på hovväggen. Jag brukar rita ut vad jag kan ta bort när booten sitter på och spännet är spänt som det skall, det brukar gå fint.
mjuka till med sandpapper bara så det inte blir en vass kant.

Fick det tipset också vilket är jättebra..... Men de är höga runt om och skavet kommer på sidorna och där sitter skruvar och sånnt som inte känns helt ok att skkära bort :crazy:

Har nu fått hem mina Bare och ska upp efter jobbet idag och prova dem, ska bli spännande!!! :)

Mirraya skrev:
Har nu fått hem mina Bare och ska upp efter jobbet idag och prova dem, ska bli spännande!!! :)

Snälla - du kan väl skriva här sen o tala om vad du tyckte!

Jag funderar nämligen på att byta ut mina Boaboots mot Bare.

Det ska jag göra!! Avlägger rapport under morgondagen....;)

Som kuriosa måste jag säga att de lite oväntat kom förpackade i en rund plåtburk(som en kakburk) med en målad barfotahov på locket... En BootBurk! :) lite söt..... Men, det är ju inte det som räknas :D

Mirraya skrev:
Det ska jag göra!! Avlägger rapport under morgondagen....;)

Som kuriosa måste jag säga att de lite oväntat kom förpackade i en rund plåtburk(som en kakburk) med en målad barfotahov på locket... En BootBurk! :) lite söt..... Men, det är ju inte det som räknas :D
*fnitter*
Det var precis min reaktion! Sedan kom jag att tänka på vad man skulle kunna använda dem till. Stoet skall ju förmodligen utrustas med full uppsättning i sommar.

Ja eller hur *hihi* Försöker också komma på något bra, de är ju jättefina :D Man får baka små hovkakor?

Targa skrev:
Snälla - du kan väl skriva här sen o tala om vad du tyckte!

Jag funderar nämligen på att byta ut mina Boaboots mot Bare.

Nu har de provats, de är så fina..!! :love: Går inte upp till kronranden utan sitter straxt nedanför. Så små å lätta!!

Jag har lite svårt med hennes framhovar.. de är 11cm breda(strl: 0) och sen är de 13,5cm långa (strl: 2) Så jag bestämmde att vi skulle ha storlek 1.... Hade strl 2 i epicsen och de vart för stora och floffade omkring och framförallt för höga så de skavde... Men de här satt på fint! Jag red tillochmed i kloff-lera som gick upp till straxt under knäet och tänkte att "Nu får jag gräva efter Booten!" Men icke - de satt kvar!! :) Ev fanns en antydan till skav på ena ballen.. så jag kanske får modernisera lite och ta ur backstrapen eller något... För jag fick skruva ihop dem till det minsta, så en storlek större blir nog fel. Kan man värma dem med värmepistol och lixom draaaaaaa ut dem kanske..? :rofl:

Hennes bakhovar däremot är 12,5 cm långa så där är båda hovmåtten inom samma storlek. Då var de betydligt lättare att få på och sedan satt de som gjutna!! Så har man båda hovmåtten inom samma storlek så är det ingen tvekan om att de håller vad de lovar!
De var lätta att ta på och av tyckte jag och efter de första misstänksamma stegen så gick hon på väldigt bra :D
Skönt att slippa något spänne som man oroar sig för om man spännt för hårt/löst... Å som ibland kan vara ett litet :devil: att få upp efter en lertur med blöta kalla fingrar... :D
Efter att man ställt in dessa första gången är det ju inget man skruvar å spänner varje gång sen... Ja... I´m in :love:

Åsså burkarna... :love: :D

Tack för info! :)

Det låter ju kanon! Just det där att dom är lätta och inte går upp så långt - precis vad jag är på jakt efter. Nu blir det till att ut och mäta hovar igen och lägga in en beställning - Bare skulle väl finnas till försäljning i flera storlekar nu under maj månad?

Och så vill man ju ha en liten Boot-burk med :D

Ja precis..! :)

De verkar precis ha kommit hem för jag beställde i måndags och de kom i torsdags, snabba ryck!! :D

Hej! Jag undrar vart ni beställer era boots från? Det skulle inte vara helt fel att få bootsen till ett vettigt pris. :angel:

Okej vad bra då vet jag:bump:. Funderar just vilken modell jag ska välja. Jag vill ha en modell som går att brodda men jag har inte riktigt fått grepp om den nya modellen: Bare går att brodda?

Baremodellen låter ju riktigt vettig när jag läser här ;)

Jag har min häst skodd så jag har ju inte mina för att rida i. BAra vid tappsko eller så...
Jag har easyboots och daviesboots.
Daviesen är väldigt enkel i modellen och inte så klumpig som alla andra. Dock kan den sitta lite löst så då får man ta lite equiwrap så sitter den kvar.
Gäller min easyboots också... Fördelen med EB är att man kan vattna hovarna medans hästen äter....

min har boots på sig i hagen och när jag rider alltid.

globusmed läderöverdrag i hagen och samma när jag rider elleer eskadrons neopren då.

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att köpa ett par "barfota" boots till min 3-åring. Han funkar bra barfota, utom en till två gånger i veckan då jag rider...
Svar
0
· Visningar
643
  • Låst
Hästvård jag undrar vilka olika sorter av boots/tofflor det finns till barfotahästar och hur de fungerar. om man kan tappa dem/om de kan snurra... 33 34 35
Svar
685
· Visningar
53 912
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka