Bukefalos 28 år!

Bor det alltid någon människa vid stallet?

Om stallet brinner så kan brandmännen inte göra ett smack för hästarna, de har redan dött när brandkåren kommer fram. Utan det är mer den som först är på plats som kan hinna med att få ut någon häst i bästa fall, förutsatt att dörren är olåst.

Tacka för att du får det svaret på en sådan fråga.

What???? Gick du inte igång lite onödigt mycket nu? Sänk garden och hyfsa tonen är mitt råd, det blir så mycket trevligare på nätet då:)
 
Alltså, denna fråga låter säkert jättekonstig, men plötsligt undrade jag att, finns det stall där ingen människa bor i närheten av?
Förstår ni frågan? Jag menar, en ridanläggning, stall, hagar mm. På kvällarna när det är kvällsutfodrat och klart så åker personalen/ ägaren hem till sitt hus nån helt annanstans och kommer tillbaka kl. 7 nästa morgon. På natten finns ingen människa i närheten.
( utom främmande skummisar kanske)

För mig är det en självklarhet att om det inte bor någon vid stallet så har man ett inhyrt vaktbolag som har sina kontaktuppgifter på en skylt på stalldörren. Dels vet man vem man ska ringa om det händer något och man vet att det kör förbi någon på natten.
 
Apropå brand och sådär. Så de stall jag stått i har inte låsts av samma anledning, och varje hästägarönskemål om låsning har röstats ner. Som sagt brandkåren skiter i om det är låst, de slår sönder dörren. Men den största chansen att klara hästarna undan brand är att den som märker branden och larmar kan få ut hästarna.

En klinik jag vet som inte har nattpersonal men inneliggande hästar (inga av typen som kräver övervakning) och ligger där det inte finns några hus i närheten - de låser inte heller. Däremot rondar Securitas med hund på nätterna. Men anledningen till icke-låsning är även där brandrisken. Visst innebär olåst en stöldrisk av andras hästar (som ju ibland kan vara värda stora summor), men risken att en patienthäst blir stulen är ändå "bättre" än att 10 patienthästar brinner inne... Tycker de, och jag kan hålla med även om jag tyckte det kände lite läskigt första gången att vem som helst skulle kunna hämta min häst mitt i natten bara sådär.
 
Ja det finns. Känner ett par som köpte en sån "lösning". Ett par hektar mark med ett mindre nybyggt stall men dom var tvungna att bygga ett hus för att kunna flytta dit, det fanns ju såklart inget.
 
Typ alla travbanor har ju stall men jag vet ingen travbana där det bor folk. Antar att det är lika på många ridskolor. Vet också om några stall som är fristående men i byar, ett som jag vet är ensamt ute i skogen, nära till en väg men rätt långt till närmsta granne.
 
What???? Gick du inte igång lite onödigt mycket nu? Sänk garden och hyfsa tonen är mitt råd, det blir så mycket trevligare på nätet då:)

Gick igång? Nu har du nog övertolkat saker och ting. Det är tyvärr den krassa sanningen, när brandkåren är på plats så brukar det mest handla om för deras del att förhindra spridning av branden. Ett stall blir övertänt inom loppet av några ynka minuter, den enda som kan ev hinna få ut någon häst är den som är först på plats och förmodligen även dem larmar.
 
Gick igång? Nu har du nog övertolkat saker och ting. Det är tyvärr den krassa sanningen, när brandkåren är på plats så brukar det mest handla om för deras del att förhindra spridning av branden. Ett stall blir övertänt inom loppet av några ynka minuter, den enda som kan ev hinna få ut någon häst är den som är först på plats och förmodligen även dem larmar.

Det var den sista meningen som jag tyckte var onödig, men skit i det, du har nog rätt, jag överreagerade.

Fast det är ju faktiskt så att brandkåren har räddat en hel del djur ur brinnande stall. Dessutom är risken för att det ska komma förbi en människa som faktiskt vet hur man ska få ut hästarna ganska minimal. Så då kan det ju kvitta om dörren är låst eller inte. Det finns ju inget rätt eller fel, endera riskar man att hästar kan brinna inne eller så riskar man att det kommer någon galning och sprättar upp hästarna. Man får väga det, som så mycket annat här i livet.
 
Jag har stått på en anläggning där ingen bodde och som alltid var låst men vi hade brandlarm direkt till brandkåren och branddörrar. Vi hade även en tjej som kvällfodrade som brukade komma vid 23-tiden och tillbringa största delen av natten i stallet. Det kändes tryggt. Hon drog tom upp min häst en gång när han rullat fast. Hon var guld värd.
 
Det var den sista meningen som jag tyckte var onödig, men skit i det, du har nog rätt, jag överreagerade.

Fast det är ju faktiskt så att brandkåren har räddat en hel del djur ur brinnande stall. Dessutom är risken för att det ska komma förbi en människa som faktiskt vet hur man ska få ut hästarna ganska minimal. Så då kan det ju kvitta om dörren är låst eller inte. Det finns ju inget rätt eller fel, endera riskar man att hästar kan brinna inne eller så riskar man att det kommer någon galning och sprättar upp hästarna. Man får väga det, som så mycket annat här i livet.

Det är nog ytterst sällan det sker, för några år sedan satte det igång att brinna i ett stall inte alls långt från oss. Brandkåren var på plats 8 minuter efter larmet, och stallet var då fullständigt övertänt. I detta fall fanns inga hästar inne då alla gick i hagen, vilket var en väldig tur. Ägaren berättade att de upptäckte branden redan när den startade, då de var på plats och inte ens dom själva hade vågat sig på att gå in i stallet då branden spred sig med en ofantlig hastighet. :(
 
Det är inte elden som dödar - det är röken!
Det räcker med ett fåtal andetag i brandrök för att det ska ta livet av dig! Så man bör tänka efter både en och två gånger innan man ev går in i ett stall som brinner/det finns brandrök i!
Så en låst dörr kan vara avgörande mellan liv och död, att få ut brandröken eller djuren..

Jag har haft häst i stall utan bostad på gården, inga låsta dörrar till stallen men till sadelkammarna såklart!
 
Ridskolestallet vi nu har hästarna i har ingen bostad på gården, däremot har vi några riktigt nära grannar (varav ena har sin häst i stallet) som kan hålla ett öga på stallet.

Stalldörren är aldrig låst, däremot är både sadelkammaren och kaférummet låsta. :)
 
En god vän till mig jobbade i ett stall som började brinna dagtid så alla hästar var inte inne , men några. Han fick ut alla utom en som vägrade att gå ut ur boxen. Det var INTE roligt att se den brinna inne, men han kunde inte göra nånting. En nattbrand hade varit fullständig katastrof.
 
Finns ett stall här, inackorderingsstall, där ingen bor. Tror att stallet och marken ägs av kommunen faktiskt, men sköts av de som har hästarna där. Dock ligger det inte ensligt utan mellan 3 bostadsområden så det passerar ju folk. På stora ridskolan bor ingen heller, men det ligger ett par hus intill gården som har friköpt sina tomter.

I privatstallet låser man inte i alla fall, har aldrig gjort och har aldrig behövts.
 

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 235
Senast: Habina
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 843
Senast: Cilla
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
2 769
Senast: Nahar
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 635
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp