Bör vi ha skarpare regler för EPA-traktorer/A-traktorer? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 19)

Bukefalos 30 år!

I morse låg det en bil i röven på mej när jag åkte till stallet. När jag svänger av så kör den brötar den förbi. Och gissa vad det var för en bil. En jävla A-traktor igen :rage: 70 väg.
Det är väl bra att ungdomen träffas på andra sätt än på nätet, då hör vi i varje fall var de är.

Precis nu körde ett bil-körkortslöst barn förbi här hemma i 70-80 med sin de facto oförsäkrade bil. Jättegulligt. Så smidigt för de små liven att kunna transportera sig. Fy fan.
Om jag kände till var barnet hörde hemma, hade jag nog polisanmält det hela. För barnet OCH omgivningens skull. Går bilen för snabbt är det föräldrarna som har ansvaret och det lär knappast bli poppis.

Om jag kände till var barnet hörde hemma, hade jag nog polisanmält det hela. För barnet OCH omgivningens skull. Går bilen för snabbt är det föräldrarna som har ansvaret och det lär knappast bli poppis.
Absolut. Men det finns några komplicerande faktorer. En är att bilen naturligtvis inte går för fort när den provkörs. Moderna elektroniska hastighetsbegränsningar kan förbigås på mängder av finurliga sätt (även om poliser och fordonsinspektörer sett mycket). En annan är att det inte går att binda en person till brottet med mindre än att han (för det är i princip alltid en han) stoppas på bar gärning. En tredje är att bilarna saknar regplåt bak.

Det är, tvärt emot vad många föreställer sig, ingen marginalföreteelse att A-traktorer körs mycket fort. Empiriskt ser jag att minst hälften av alla häromkring då och då körs fort. Helt enkelt när barnet tror att ingen ser.

Här omkring börjar det bli jobbigt med ungar i mopedbilar som kör i stadstrafik. Har flera gånger hållit på att bli påkörd av dom då dom inte stannar för övergångsställen, dom stannar knappt för rödljus och dom vet inte hur dom ska köra i korsningar och dom bara dundrar på. Absolut noll koll på omgivningen. Jag förstår verkligen inte varför dom får vistas i trafiken i den åldern, även om dom skulle ha trafikkunskaper så har dom uppenbarligen inte någon koll på omgivningen alls och det är bara en tidsfråga innan dom rammar ner någon. Dessutom i stan, dom behöver ingen mopedbil här, det är nära att gå och cykla och ta kollektivtrafiken om dom ska nånstans.

Absolut. Men det finns några komplicerande faktorer. En är att bilen naturligtvis inte går för fort när den provkörs. Moderna elektroniska hastighetsbegränsningar kan förbigås på mängder av finurliga sätt (även om poliser och fordonsinspektörer sett mycket). En annan är att det inte går att binda en person till brottet med mindre än att han (för det är i princip alltid en han) stoppas på bar gärning. En tredje är att bilarna saknar regplåt bak.

Det är, tvärt emot vad många föreställer sig, ingen marginalföreteelse att A-traktorer körs mycket fort. Empiriskt ser jag att minst hälften av alla häromkring då och då körs fort. Helt enkelt när barnet tror att ingen ser.
Men om polisen får in tips om detta så kanske de gör kontroller och faktiskt tar personen på bar gärning?

Det där är verkligen MÄRKLIGT och fruktansvärt dumt.
Det här är egentligen det märkligaste av allt runt EPA traktorerna (A-traktor).

Varför finns inte en särskild paragraf för de ombyggda personbilarna, så att de måste ha registreringsskylt bak?

Att en jordbrukstraktor/lastmaskin som körs på allmän väg, inte behöver registreringsskylt, är vettigt. Bak sitter trepunktslyften m.m. och det finns ingen bra plats för registreringsskylten.

På de ombyggda personbilarna finns det en utmärkt plats, avsedd för registreringsskylten från fabrik.

Alldeles för ofta fylls numera den platsen istället med någon fånig dekal med någon text som pekar finger åt bakomvarande. Ibland täcks platsen för registreringsskylten istället med en LGF dekal.

Någon som vet varför man inte ändrade på det där med att ha registreringsskylt bak, när man ändå ändrade en del regler?

Jag trodde det var tvärtom, en marginalföreteelse att de inte var modifierade för att kunna köra snabba än tillåtet.

Undrar hur fort de här framfördes :( ?

Fem personer har förts till sjukhus efter två olyckor med A-traktorer i Dalarna under natten till söndag, rapporterar SVT Dalarna.
En olycka inträffade vid midnatt utanför Borlänge. Enligt polisen voltade bilen och fattade eld. Tre unga män satt i bilen och en av passagerarna brännskadades allvarligt. Ytterligare en ung man skadades – men inte livshotande. Föraren, en man under 18 år, skadades lindrigt. Han är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning samt vållande till kroppsskada.

Den andra olyckan inträffade i Söderbärke då en A-traktor kolliderade med ett träd. En man och en kvinna fördes till sjukhus. Föraren, en man under 18 år, misstänks för rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik samt olovlig körning, skriver SVT.

(Aftonbladet)

Fem personer har förts till sjukhus efter två olyckor med A-traktorer i Dalarna under natten till söndag, rapporterar SVT Dalarna.
En olycka inträffade vid midnatt utanför Borlänge. Enligt polisen voltade bilen och fattade eld. Tre unga män satt i bilen och en av passagerarna brännskadades allvarligt. Ytterligare en ung man skadades – men inte livshotande. Föraren, en man under 18 år, skadades lindrigt. Han är misstänkt för grov vårdslöshet i trafik, olovlig körning samt vållande till kroppsskada.

Den andra olyckan inträffade i Söderbärke då en A-traktor kolliderade med ett träd. En man och en kvinna fördes till sjukhus. Föraren, en man under 18 år, misstänks för rattfylleri, grov vårdslöshet i trafik samt olovlig körning, skriver SVT.

(Aftonbladet)
Det låter definitivt inte som om fordonen höll 30 km/t vid de respektive olyckstillfällena.

Att lyckas volta i 30 km/t är inte helt enkelt, och en krock med ett träd i 30, bör ge små skador på bilen, och inte minst på människorna i den, givet att man har bältet på.

När ska A-traktorerna förresten få en nummerskylt bak?

Den enskilt viktigaste ändringen för att öka trafiksäkerheten är att kunna identifiera fordonen.

Jag blev häromdagen omkörd och frånkörd av en A-traktor på en kurvig 70-väg. Jag kan ju inte ringa polisen och meddela att det fordonet är "olagligt" - det finns ju massor med blåa Volvo A-traktor i omgivningen. Jag hade behövt kunna se en registreringsskylt, som ju bara finns fram...

(Aftonbladet)
Enl radions nyheter körde den ena över 100.

Förstår inte att inte fler vill förbjuda detta skit? Ärligt talat.
Jag får verkligen mörka tankar om dessa personer, jag tycker knappt synd om de eller deras familjer längre. Tyvärr.

Hur tänker föräldrarna som låter sina oansvariga barn ha epor?! Jag hoppas att föräldrarnas ansvar verkligen gäller i det här läget och att de får stå för den skadan deras barn orsakar med dessa bilar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd