Borde inte dagis ringt mig?

Mirre

Trådstartare
Fick ett mess på mob idag från exet att han var på väg till dagis för att hämta Isak. Detta var runt lunch och han har dagistid till fem. Han hade ringt men jag hade lektion och svarade inte, när jag ringde upp honom var han redan på dagis.
Blev inte precis glad men lät honom få som han ville, han skulle bara ha honom en stund sade han. Jag skulle hem (bor bara ett par km från skolan) och äta lunch, sedan körde han mig tillbaka, vi var sams och allt var bra.

Men borde inte dagis ha ringt mig först?
Även om de känner igen exet så har han ju som sagt tid till fem när jag slutar och hämtar. Borde inte jag då bli tillfrågad av dem angående om han ska hämtas tidigare av någon annan? Även om nu denna annan råkar vara hans pappa. Ska ta upp det på måndag (och även se till att bara jag kan hämta om inte jag talat om att den eller den hämtar den tiden.)

Mellan sex och sju går Isak och sover och då är han verkligen trött.
Nu är klockan snart halv sju, de är inte hemma än utan drog till en kompis i Karlskoga. Jag är så arg så jag vet inte vart jag ska ta vägen.
Kvart över sju i morgon bitti ska Isak vara på dagis, han sover 12 timmar per natt och måste få den sömnen för att sova ut och må bra. Halv sju går han upp.

Sv: Borde inte dagis ringt mig?

Känns ju knepigt att dagis ska neka en av vårdnadshavarna att hämta sitt eget barn på dagis?
Men jag förstår precis hur du känner dig!

Känns ju mer som du måste ha ett rejält snack med exet som verkar bete sig väldigt själviskt! Att hämta mitt på dagen och sen lämna tillbaka på dagis, dubbla hämtningar och lämningar känns ju väldigt onödigt när han är så liten och rekativt färsk på dagis. Känns ju som rutinerna ska få chans att sätta sig ordentligt. Självklart märker ju din son oxå att läget är spännt mellan er och det hjälper ju inte till direkt!
Gör exet det här för att medvetet reta upp dig?

Jag tycker faktiskt inte det när det gäller den andra vårdnadshavaren oavsett om man bor ihop eller inte.

Om du har en överenskommelse med dagis att DU hämtar honom varje dag vid en viss tid så tycker jag de ska höra av sig även om det är den andra vårdnadshavaren.

Jag hade blivit arg på dagis och på exet.

Det är jättesvårt det där. Vi har inte varit i den situationen ännu. Men om en förälder skulle befara att den andra hämta utan lov så förutsätter jag att de säger till att den andra INTE får hämta. Jag tror inte att vi skulle neka en vårdnadshavare när den andre föräldern inte nämt att det är hämtförbud. Många många "glömmer bort" att säga till att farmor/farfar/morfar/mormor hämtar och de får alltid hämta ändå. Man måste förtydliga som förälder om det är nägot extra som gäller. Våra föräldrar skriver på ett kontrakt och där står oftast mor-och farföräldrar med och så någon moste, kusin etc.

Måste rusa... Sambon ropar!

Nja han hämtade på dagis och sedan lämnade här hemma.
Jag skrev luddigt kanske, var så arg men har lugnat mig nu.

Isak var jättetrött när han kom hem så jag tog honom, böt och satte på pyjamas. sade åt exet att han fick åka hem. Var för arg för att prata med honom, sedan gick jag och lade isak som tvärslocknade
Skickade ett mess till p och hörde om han ville komma tillbaka så vi fick prata. Men vi bestämde att vi tar det i morgon. Men vi är inte osams alla fall.

Men det tog när jag slängde ut honom.
Vill inte såra honom men vill att han ska förstå varför jag blev så arg
och att han ska kunna respektera våra rutiner och tider. Det är ju för Isaks skulle jag håller hårt på dem.

Okej då är jag med!

Sätt ner foten och berätta vad som gäller, vad som är OK och vad som inte är det! Det måste han respektera för det är inte för din skull utan för sonens ju!

Det är jättesvårt det där. Vi har inte varit i den situationen ännu. Men om en förälder skulle befara att den andra hämta utan lov så förutsätter jag att de säger till att den andra INTE får hämta. Jag tror inte att vi skulle neka en vårdnadshavare när den andre föräldern inte nämt att det är hämtförbud. Många många "glömmer bort" att säga till att farmor/farfar/morfar/mormor hämtar och de får alltid hämta ändå. Man måste förtydliga som förälder om det är nägot extra som gäller. Våra föräldrar skriver på ett kontrakt och där står oftast mor-och farföräldrar med och så någon moste, kusin etc.

Måste rusa... Sambon ropar!

Du får INTE neka en vårdnadshavare att hämta oavsett VAD den andra föräldern sagt. Säger en mamma att pappan inte får hämta och de har gemensam vårdnad om barnet så är du skyldig att lämna ut barnet i alal fall, medan vid enskild vårdnad så behöver du inte det.

Jag har sagt ifrån om att mina barn inte får hämtas av någon annan än mamma om jag inte meddelat det. JAg har enskild vårdnad.

Tror inte att du kan göra så mycket, men jag undrar varför får inte pappan hämta på dagis ? Är ni osams , eller har du påpekat för dagis att du vill att dom ringer om någon annan hämtar ? Annars kan du nog inte göra så mycket gällande dagispunkten.

Försök ha en bra dialog med dagis eftersom dom kanske trodde att pappan får hämta som han vill , eller att du glömt berätta att pappan hämtar ? Själv får min sons pappa hämta när han vill på dagis, har han alltid fått även när vi varit osams. Sonens dagis får bara lämna ut sonen till mig eller hans pappa om JAG inte meddelat annat eftersom sonen bor hos mig, och detta sköter dom mycket bra.

Jag tror du måste ta detta med pappan om ni har gemensam vårdnad. Har du enskild vårdnad är det en annan femma. Vi måste tex tala om om en morförälder eller så ska hämta på förskolan.

För förskolans och sonens skull är det ju bäst om det är rutiner kring hämtning. Förskolan vill ju gärna veta tiderna i förväg. Dels planerar dom ju personalens schema och aktiviteter utefter hur barnen hämtas/lämnas.

Man kan inte neka en vårdnadshavare att hämta sitt barn. Dock får du prata igenom med pappan om era rutiner så det blir bäst för ert barn.

Personligen så skulle jag nog fara i samma tankar som du. Men samtidigt är det svårt att säga när ajg inte vwt hur ni har det uppgjort med allt, tid hos pappa & mamma. Burkar han vara hos dig vanligen i veckorna? Är det bestämt att du ska hämta? Ja, men då vore det ju självklart (tycker jag ) att DU ska bli informerad först.

MEn som sagt, beror ju på hur ni har bestämt? Men du & pappan borde väl ha den kontakten med varandra att ni bestämmer ihop?

Jag tycker att det där är knepigt..

Framförallt eftersom det nu diskuteras mycket att "pappan är lika mycket förälder som mamman". Gäller inte det nu också? Hade folk reagerat likadant om det vore tvärtom - mamman som hämtade utan att dagiset meddelade pappa?

Jag får ju bara gratulera till att ha hittat ett dagis som tycker att pappa är lika mycket förälder som mamma!

Men borde inte dagis ha ringt mig först?

Nej, det tycker jag inte, om det inte finns speciella skäl. Om jag ringer förskolan och meddelar att jag hämtar tidigare, då tycker alltså du att de borde ringa min man och kolla så han samtycker? Det skulle i så fall bli ett fasligt ringande för personalen, för det händer ju titt som tätt att föräldrar får möjlighet att hämta sina barn tidigare.

Jag kan inte riktigt förstå din ilska. Barnen ska inte vara i barnomsorgen om föräldrarna är lediga. Barnets pappa fick ledig tid och plockade hem sitt barn, och han lämnade honom inte överdrivet sent till dig (även om jag delvis kan förstå att varje minut känns som en halvtimme när man är orolig och går och längtar efter sitt barn).

Jag ser inte problemet. Varför ska bara du få hämta ert gemensamma barn?

Ni har väl gemensam vårdnad. Hur skulle du reagera om fadern ville vara boendeförälder, bestämma barnets alla rutiner och dessutom hindra dig från att hämta ditt barn på dagis om du är ledig och vill umgås?

Fundera på det.

Jag förstår inte ditt resonemang. Om barnet har två vårdnadshavare så kan inte ni ge den ena rätt att begränsa den andre. Om en pappa meddelade att mamman inte får hämta barnet och vårdnaden är gemensam, skulle ni åtlyda det då?

Hm, är inte detta något som båda föräldrarna gemensamt borde diskutera och bestämma. Vad ger Mirre rätt att bestämma allt?

Burkar han vara hos dig vanligen i veckorna? Är det bestämt att du ska hämta? Ja, men då vore det ju självklart (tycker jag ) att DU ska bli informerad först.

Varför?

Ringer dagis dig om din man/sambo hämtar trots att det egentligen skulle ha varit du?
Jag tror snarare att det är din man/sambo som meddelar dig att barnet är hämtat precis som i det här fallet.

Visst får han hämta honom, har inte skrivit att han inte får det.
Det jag blev förbannad på var ju att han drog iväg med honom och kom efter sovdags en vardag när det är dagis dagen efter. Ansvarsfullt?

Jag kanske överreagerade men Isak bor hos mig och självklart har vi skapat oss rutiner som fungerar. Tycker att de ska respekteras av pappan eftersom de finns för Isaks skull.

Då är det barnets far du ska prata med, inte dagis. De har inte med det här att göra, även om jag förstår att det känns så.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 489
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 472
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka