Borde inte dagis ringt mig?

Sv: Borde inte dagis ringt mig?

Ja eftersom det i detta fallet rör en mamma mest, eftersom det var hon som är boförälder och får ta hand om problemen dagen efter när han inte är där. Visst är det synd om pappan också, men det gör det inte mer ok att gå emot mammans vilja i det här fallet och komma hem för sent ( som jag senare skrev att jag missat) och låta henne få ta hand om effekten av det dagen efter. Det jag menar är att om man gör något som går emot den andra förälderns vilja, som det här med Mirres rutiner, så får man väl tänka lite på vad det ger för effekt. Om nu pappan är där dagen efter och fixar och donar med sin son trots uruslet humör och kinkighet, så är det helt ok att bryta rutinerna, men om det drabbar Mirre, som ju precis som pappan inte har det lätt att ro allt i land just nu, så känn det inte helt ok i mina ögon. Med andra ord, om han gör saker med sin son de helger han har honom och då inte har rutiner eller liknande så drabbar det ju bara honom själv ( och sonen) men inte Mirre, det försvårar inte Mirres försök till att få ihop allt. Förstår du hur jag tänker?.
Jag förstår absolut hur du (o Mirre också) tänker gällande den saken!

Det är bara det att jag också kan tycka att EN sen ankomst á 30 minuter faktiskt är en "skitsak". En gång är inget mönster.
(Däremot har ju Mirre fyllt på och beskrivit att hon dessutom väntade med mat till familjen. Då blir det ju ännu mer anmärkningsvärt). Jag har full förståelse för att saker kan hända; att man blir kvar längre. Det har hänt mig ibland och då får sonen lägga sig senare. Det har också hänt att det är sambons föräldralediga dag med sonen dagen efter så att han får ta "skiten". Sånt händer liksom.

Om det däremot upprepas så bör väl Mirre självklart ta upp det! Nu hade hon dessutom stått och väntat på dem med färdig mat = ohövligt att inte komma den tid man bestämt. Inte bara opraktiskt längre.

Jag kommer förresten att störa mig även på om barnomsorgen skulle ringa mig jämt istället för pappan om/när barnet är sjukt. Men det är ju jag det. Jag ser den enkla åtgärden som ett jätteenkelt sätt att rent praktiskt arbeta jämställt mot föräldrarna!

(Nu ska dessutom sambon jobba 75% o jag 100% vilket innebär att det rent praktiskt oftast kommer vara smidigast/bäst att kontakta honom.)

Jag kommer förresten att störa mig även på om barnomsorgen skulle ringa mig jämt istället för pappan om/när barnet är sjukt. Men det är ju jag det. Jag ser den enkla åtgärden som ett jätteenkelt sätt att rent praktiskt arbeta jämställt mot föräldrarna!

(Nu ska dessutom sambon jobba 75% o jag 100% vilket innebär att det rent praktiskt oftast kommer vara smidigast/bäst att kontakta honom.)

Jag förstår att du skulle störa dig på det! Kankse är jag mer tollerant då jag rent praktiskt inte har någon pappa till barnen så att de ändå alltid ringer mig?

Jag förstår absolut hur du (o Mirre också) tänker gällande den saken!
Vad bra, det kändes ett tag som om jag pratade för döva öron här :)

Det är bara det att jag också kan tycka att EN sen ankomst á 30 minuter faktiskt är en "skitsak". En gång är inget mönster.
Men visst är det en skitsak, alldeles riktigt! Samtidigt vet nog ingen av oss om det har hänt förr för det skriver hon inget om egentligen. Det kan ju vara så att han förut inte brytt sig om hur olika saker har för effekter på Mirre och sonen, kankse inte passat tider och så. Det skulle kunna förklara varför hon blev så irriterad på honom.

(Däremot har ju Mirre fyllt på och beskrivit att hon dessutom väntade med mat till familjen. Då blir det ju ännu mer anmärkningsvärt). Jag har full förståelse för att saker kan hända; att man blir kvar längre. Det har hänt mig ibland och då får sonen lägga sig senare. Det har också hänt att det är sambons föräldralediga dag med sonen dagen efter så att han får ta "skiten". Sånt händer liksom.
Absolut händer sånt! Det händer oss alla, samtidigt är jag noga med att berätta om jag blir sen eller något händer, så att den andra personen inte väntar och blir orolig. Jag tycker dock också att det inte är fel att säga ifrån reda n nu att hon inte tycker att det är ok att komma med sonen så sent, och liksom på så sätt berätta hur hon vill ha det. Om det gång efter annan upprepas, är det ok för pappan att fortsätta så här? Är Mirres reaktion då en överreaktion? Om hon säger ifrån nu kanske det inte blir ett mönster av det.

Om det däremot upprepas så bör väl Mirre självklart ta upp det! Nu hade hon dessutom stått och väntat på dem med färdig mat = ohövligt att inte komma den tid man bestämt. Inte bara opraktiskt längre.

Nej precis, därför kan det kännas som om hon borde redan nu meddela hur det ska funka så att han kan tänka på det hädanefter istälelt för att det först ska bli ett mönster som ev. leder till oense hos dem och då komma med "pekpinnar" som han säkert kommer att uppfatta det som.

Jag har inte alls uppfattat som att Mirre inte främjar umgänge, var har hon skrivit att pappan inte år träffa barnet?

Jag gissar att Mirre, som de flesta separerade föräldrar, vill att deras barn ska umgås med den andra föräldern. Mirre har ingenstans påstått att pappan inte får träffa barnet. Jag tror det är väldigt få som säger så, och ifall de säger så, är det nog oftast befogat.

Men ibland är man så sur/besviken/arg på sin ex-partner, att man nästan bara ser fel i allt de gör. T ex i hur de umgås med barnen. Då främjar man inte längre umgänget.

Att Mirre är upprörd och arg gör hon ingen hemlighet av i sitt inlägg. Hon har säkert fog för att känna så. Men det är viktigt att vi andra påpekar att det som hon anger som skäl för sin ilska, inte är rimligt. Om hon fortsätter att tro att ändrade rutiner (som HON har bestämt) en timme åt ena eller andra hållet är okej att bråka om med den andra föräldern, då behöver hon inte skriva ut att hon vill hindra umgänge, då är det ett faktum att hon gör det. Ingen förälder ska behöva dansa efter någon annans pipa, bara för att (med goda avsikter) få träffa sitt eget barn.

*KL*
Jag kan bara säga så här. Om jag och pappan har delad vårdnad med t ex varannan veckas boende skulle jag bli jä****t irriterad om pappan hämtar tidigare på "min" vecka utan att det är överenskommet. Som ngn tidigare i tråden nämt att barnet inte får vara på dagis om ena föräldern är ledig, det gäller bara sammanboende föräldrar.
Sen att mitt ex står som första att ringa om ngt händer, det beror på att han har körkort , det har inte jag och det tar mig minst 2 timmar att ta mig hem.
Man orkar inte med hattande när det är nybrutet och jag har fullt sjå att planera vardagen så att allt passar ändå. Mirre kanske sover dåligt själv och behöver få sin sömn, om då barnets rutiner bryts är det inte så enkelt.
Det är viktigt att ha papper på vårdnadsöverenskommelsen, då är det det som gäller.

Det borde ju vara en avlastning för dig om pappan hämtar och umgås med sitt barn. Du slipper hämta och får mer tid över.

Exakt hur skadas barnet av detta?

Om barnet inte skadas så är det rent befängt att bli irriterad över detta. Den vuxna delen av separationen får ni hålla skiljt från barnet.

Det borde ju vara en avlastning för dig om pappan hämtar och umgås med sitt barn. Du slipper hämta och får mer tid över.

Om barnet inte skadas så är det rent befängt att bli irriterad över detta. Den vuxna delen av separationen får ni hålla skiljt från barnet.

:bow:

.................

AMEN to that!!!
:bow::bow::bow:

*KL*
Jag kan bara säga så här. Om jag och pappan har delad vårdnad med t ex varannan veckas boende skulle jag bli jä****t irriterad om pappan hämtar tidigare på "min" vecka utan att det är överenskommet.

Jag kan förstå om man blir irriterad om man kommer till förskolan och barnet redan är hämtat utan att man fått veta det av den andra föräldern.
Men annars? :confused:

Överenskommet blir det väl direkt när/om pappan hör av sig till dig för att säga just att "jag slutar tidigare och hämtar barnet några timmar innan du slutar jobbet idag"? Eller menar du att du (och han?) ska kunna säga "Nej, det får du inte, det är min vecka!" i det läget?? Varför i herrans namn vill man säga/göra så?!

Däremot kan jag tänka mig att man skulle kunna säga "jaha, men, jag tänkte också sluta tidigare och vi ska...... så det passar inte så bra idag". Men om du ändå är på ditt jobb så kan det väl inte vara dumt att pappan är med barnet den tiden?

Jag har haft så pass stora problem med den delade vårdnaden att jag är tvungen att hålla hårt på mina veckor. Annars strular det vid jul och sommar och annat. Visst är det ok om han förvarnar minst ett dygn i förväg men inte annars. han har inte flexibla arbetstider så det är inget stort problem.
Jag lämnar in alla fritidstider även hans då jag studerar och ofta hämtar lite tidigare med hans vetskap. Han är bara glad , då slipper han laga mat den dan.
JAg kan förstå att en del där vårdnaden fungerar tycker att det ok att den andre hämtar men för mig skulle det bara leda till mer bråk vilket jag just nu inte vill ta. Jag undvuker kontakt med exet i den mån det går.

Jag har haft så pass stora problem med den delade vårdnaden att jag är tvungen att hålla hårt på mina veckor. Annars strular det vid jul och sommar och annat. Visst är det ok om han förvarnar minst ett dygn i förväg men inte annars. han har inte flexibla arbetstider så det är inget stort problem.
Jag lämnar in alla fritidstider även hans då jag studerar och ofta hämtar lite tidigare med hans vetskap. Han är bara glad , då slipper han laga mat den dan.
JAg kan förstå att en del där vårdnaden fungerar tycker att det ok att den andre hämtar men för mig skulle det bara leda till mer bråk vilket jag just nu inte vill ta. Jag undvuker kontakt med exet i den mån det går.

Fast det är väl bättre för BARNET att få så mycket tid som möjligt med BÄGGE föräldrarna?

*kl*
Eftersom tråden verkar ha spårat på igen får den hänga med ett tag till, men personliga vendettor och uppgörelser får ni ta på egen hand, blir det mer sånt så kommer tråden att ryka omedelbart. Sen tänkte jag bara påminna om att det finns en triangel som är helt okej att använda när man märker att något är på väg åt fel håll, jag hinner inte att läsa alla trådar hela tiden för att ha koll på läget.

Snurrfian-moderator

Nu får ni ge er! Det här är inte ok, att i inlägg efter inlägg upprepa hur fel hon har och med den tonen bland annat du har mot henne. Tror ni inte att budskapet har gått in nu? Har ni inte det minsta förståelse för hennes reaktion? Vet ni vad? Jag tror inte att pappan INTE fick hämta, men jag tror att hon vill bli informerad av dagispersonalen när så händer bara, det är allt jag tror hon menade. Sätt er in i tanken att pappan hämtar men inget säger till mamman......

Jag förstår att hon blir irriterad på att han kommer hem sent. Nog för att en pappa också vill umgås med sitt barn men att komma hem sent en vardag hade inte jag heller tyckt var ok. Varför inte lämna i tid och umgås dagen efter igen? Varför måste det alltid vara ok att rucka på sina rutiner för barnet för att pappan ska umgås? Rutinerna är satta av en anledning liksom. I min familj måste rutinerna funka annars förstör det inte bara för det barnet utan för barnets två syskon. Om nu Mirre tycker att rutinerna och tiderna är viktiga så tycker jag att pappan ska respektera detta. Och även ni. Vi kan inte alla ha samma åsikter och samma saker som vi tycker är viktiga.

Jag tycker också att det är bra att pappan hämtar för att umgås, jag tycker också att dagis inte har någon anledning att ringa egentligen, jag tycker också att en del har konstig inställning om det här MEN jag tycker inte att det är ok att säga att TS betett sig illa eller att hon har en bedrövlig inställning så att hon inte kan ta hand om sonen. Man behöver inte ta i så för att få fram att " nej det finns ingen skyldighet för dagis att ringa dig, och det är väl bra att pappan umgås med sitt barn?"

Jag tror bara att hon är rädd om sonen och vill att pappan ska umgås, men inom rutinerna som funkar för henne och sonen. Pappan som är såååå duktig är ju inte där dagen efter när sonen är på uselt humör pga trötthet och inte orkar följa med på dagis aktiviteter......

:bow::bow::bow::bow:

Men, även om du tycker det är jobbigt, är det inte bättre att försöka iaf, för barnets skull?? Du och ditt X är två vuxna människor, och ert barn ska väl inte behöva hamna ikläm för att inte ni kan samarbeta?

Men om inte samarbetet fungerar och den ene föräldern mår dåligt så är det inte bra för barnet heller.

Då kan det mycket väl vara så att ett strikt schema är det som är bäst för barnet, föräldrarna vet vad som gäller och har ingen anledning till tjafs.

Det är mycket man vill ska fungera praktiskt i en separation men tyvärr är inte alla perfekta och då är strikta regler ett sätt att styra upp om det är en förälder som *kör över* den andre.

Så du är alltså egentligen arg för att pappan gjorde så att pojken fick gå och lägga sig en halvtimme senare än vanlig tid.
Precis min tanke! Jag skulle vara glad om mina barn fick en extra dag med pappa.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 328
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 464
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S