Borde inte dagis ringt mig?

Sv: Borde inte dagis ringt mig?

Min erfarenhet är att man får fylla i papper på vårdnadshavare etc och skicka in, sen går nog inte all den informationen vidare till personalen utan bara det som är relevant, exempelvis att någon har enskild vårdnad eller i de fall där det finns besöksförbud och annat sånt elände.

Så du hämtar aldrig ditt barn tidigare på dagis utan slutar du tidigt en dag så åker du hem och väntar tills klockan blir fem?

Men helt ärligt kan du säga att du inte hade blivit skitförbannad om ditt ex hade gjort en sån sak?

Jag köper till fullo att dagis inte ringt (om du läser tidiagre svar) men jag hade kännt mig arg och fullkomligt överkörd av mitt ex om han hade behandlat mig så!

Exakt vad finns det att bli arg över?
Mår barnet dåligt av att bli hämtad tidigare från dagis, menar du?

Kl

Det kanske kommer en dag när M vill att pappan ska hämta på dagis och då tycker han kanske inte att det är så kul längre om han får bannor när han gör det frivilligt. Barnsligt men mänskligt.

:bow: :bow:

Här tar en pappa eget initiativ att hämta sitt barn tidigare för att han vill umgås med sitt barn. Och så ska det vara något man som mamma "borde" bli skitirriterad på?!?

Jag tycker: skärp er för f-n!! :mad: Det här handlar om barnet, inte om er. De flesta pappor gör faktiskt det för att just få umgås med sitt barn; inte för att jävlas med er. Den här pappan hörde ju dessutom av sig.

Om barnet får vara uppe för sent; tja, den saken kan man ju möjligen ta upp till diskussion. Själv skulle jag inte göra det pga en enstaka händelse; om det däremot upprepat var så att rutiner inte sköttes så skulle jag ta upp frågan. (

:bow:

Till dig. Den här tråden får mig att få ont i magen faktiskt. Det är ju TVÅ mammor i den som blir jätteirriterad/ skitförbannad på en pappa som gör det han faktiskt borde! Vad beror det på? Hur ska de klara att ge barnen det de behöver med den här bedrövliga inställningen?

Jag har en vän som vill ha sitt barn för sig själv och därför har hon skaffat barn via donator jag tycker det är tusen gånger mer rätt än att bete sig så illa som ts.

Det jag försökte säga är att vi som personal inte per automatik vet vad som sker och händer. Vi får inte papper på allt skickat till oss.

Men det "problemet" borde väl vara enkelt avlöst? På mina barns dagis lämnar man i samband med inskolningen en lapp där man fyller i telefonnr till föräldrarna, samt vem/vilka som får hämta barnet. (och skulle det vid något tillfälle vara någon annan som ska hämta barnet så är det bara att meddela det i förväg). Ändras detta så fyller man bara i en ny lapp.

Har en släkting vars barn hade särskilda restriktioner när h*n vistades på dagis. Iom ett hot mot barnet (och mamman) så var det tvunget att hela tiden finnas en personal i närheten, tror det var sagt max 5 meter ifrån, under all utevistelse. Skulle någon annan än barnets mamma hämta från dagis så var det tvunget att meddelas skriftligt av barnets mamma i förväg.
I ett SÅDANT fall hade jag som förälder blivit pissförbannad ifall personalen låtit pappan (som hade delad vårdnad) eller annan anhörig hämta (även ifall personalen kände igen personen som kom och hämtade).

Däremot, i TS fall, hade jag inte sett någon som helst anledning att bli upprörd.

:bow:

Till dig. Den här tråden får mig att få ont i magen faktiskt. Det är ju TVÅ mammor i den som blir jätteirriterad/ skitförbannad på en pappa som gör det han faktiskt borde! Vad beror det på? Hur ska de klara att ge barnen det de behöver med den här bedrövliga inställningen?

Jag har en vän som vill ha sitt barn för sig själv och därför har hon skaffat barn via donator jag tycker det är tusen gånger mer rätt än att bete sig så illa som ts.

Nu får ni ge er! Det här är inte ok, att i inlägg efter inlägg upprepa hur fel hon har och med den tonen bland annat du har mot henne. Tror ni inte att budskapet har gått in nu? Har ni inte det minsta förståelse för hennes reaktion? Vet ni vad? Jag tror inte att pappan INTE fick hämta, men jag tror att hon vill bli informerad av dagispersonalen när så händer bara, det är allt jag tror hon menade. Sätt er in i tanken att pappan hämtar men inget säger till mamman......

Jag förstår att hon blir irriterad på att han kommer hem sent. Nog för att en pappa också vill umgås med sitt barn men att komma hem sent en vardag hade inte jag heller tyckt var ok. Varför inte lämna i tid och umgås dagen efter igen? Varför måste det alltid vara ok att rucka på sina rutiner för barnet för att pappan ska umgås? Rutinerna är satta av en anledning liksom. I min familj måste rutinerna funka annars förstör det inte bara för det barnet utan för barnets två syskon. Om nu Mirre tycker att rutinerna och tiderna är viktiga så tycker jag att pappan ska respektera detta. Och även ni. Vi kan inte alla ha samma åsikter och samma saker som vi tycker är viktiga.

Jag tycker också att det är bra att pappan hämtar för att umgås, jag tycker också att dagis inte har någon anledning att ringa egentligen, jag tycker också att en del har konstig inställning om det här MEN jag tycker inte att det är ok att säga att TS betett sig illa eller att hon har en bedrövlig inställning så att hon inte kan ta hand om sonen. Man behöver inte ta i så för att få fram att " nej det finns ingen skyldighet för dagis att ringa dig, och det är väl bra att pappan umgås med sitt barn?"

Jag tror bara att hon är rädd om sonen och vill att pappan ska umgås, men inom rutinerna som funkar för henne och sonen. Pappan som är såååå duktig är ju inte där dagen efter när sonen är på uselt humör pga trötthet och inte orkar följa med på dagis aktiviteter......

Nu var det faktiskt så att pappan meddelade att han hämtade sonen, så att börja tänka på hur det skulle kännas om det inte händer känns lite meningslöst. Jag har förståelse för hennes reaktion men jag tror inte den egentligen handlar om att han kom hem en halvtimme efter pojkens sovtid. I så fall hade det första inlägget skrivits då och inte långt tidigare. Det handlar om andra saker än pojken, visst är rutiner bra och ska följas och respekteras osv, men reaktionen när det inte görs bör nog vara rimliga. Det är 30 sekunders samtal med pappan om kommunikationen är god, så är det budskapet framfört och kontrollerat att han åtminstone förstått ordens innebörd.

Det är som vanligt. Sårade känslor mellan två vuxna men istället överförs det till att handla om barnen och allt görs för barnens bästa bla bla. Jag håller inte heller det som alldeles omöjligt att de som hejar på och skriver om att "sätta ner foten" har ett eget ex som de är ledsna/arga/bittra på och låter den ilskan komma ut i den här tråden. :)

Nej jag tror inte något gått in faktiskt och jag förstår inte hur hon kan bli det minsta upprörd nej.

Att skriva " jag ska se till så ingen annan kan hämta om jag inte sagt till eller nåt sånt vittnar om att det finns NOLL absolut NOLL förståelse för
1. Hur regelverket är uppbyggt
2 Vad det innebär att vara vårdnadshavare
3 Ett barns behov
4 Anledningen till att barn är i barnomsorgen

Eftersom dessa punkter inte fungerar kunskapsmässigt för ts är jag rätt tveksam faktiskt att hon skulle förstå.

I övrigt kan jag meddela dig att jag skriver precis hur mycket jag vill i trådarna och på det sätt jag önskar och bryr mig inte det minsta om din åsikt kring det såvida du inte är moderator.

Ts behöver mycket hjälp så att hon kan bli mer orienterad gällande sitt barns behov.

Dessutom tycker jag att spermadonation är en bra grej för omnipotenta mammor. Det är ett tips i all välmening om någon mamma av den här kalibern vill ha fler barn för då kan de ju ha sina rutiner i fred. Rutiner som i de flesta fall är för mammans skull det märker vi ofta på BUP.

Senast ändrad:

Nu var det faktiskt så att pappan meddelade att han hämtade sonen, så att börja tänka på hur det skulle kännas om det inte händer känns lite meningslöst. Jag har förståelse för hennes reaktion men jag tror inte den egentligen handlar om att han kom hem en halvtimme efter pojkens sovtid. I så fall hade det första inlägget skrivits då och inte långt tidigare. Det handlar om andra saker än pojken, visst är rutiner bra och ska följas och respekteras osv, men reaktionen när det inte görs bör nog vara rimliga. Det är 30 sekunders samtal med pappan om kommunikationen är god, så är det budskapet framfört och kontrollerat att han åtminstone förstått ordens innebörd.

Det är som vanligt. Sårade känslor mellan två vuxna men istället överförs det till att handla om barnen och allt görs för barnens bästa bla bla. Jag håller inte heller det som alldeles omöjligt att de som hejar på och skriver om att "sätta ner foten" har ett eget ex som de är ledsna/arga/bittra på och låter den ilskan komma ut i den här tråden. :)

Men jag tror det var det hon gjorde! Jag tror att Mirre blev orolig. För vi vet väl alla att om man har gemensam vårdnad kan andra föräldern hämta barnet och vägra lämna tillbaka det. Är det konstigt att nyseparerade Mirre blir lite orolig??? Jag har full förståelse för hennes reaktion och man kan faktiskt skriva att det är just en överreaktion och fråga varför hon känner som hon gör istället för att vara taskig mot henne och dra i gång värsta "rättegången" mot henne. För att föra fram sin åsikt behöver man ju inte vara otrevlig, det går utmärkt att vara trevlig, även på nätet faktiskt.

Jag tycker faktiskt att man kan ha lite förståelse för andra människors reaktioner och bemöta dem med fakta och att som jag skrev tidigare i ett inlägg att man faktiskt sakligt berättar det utan att ta i så mycket. Sådana inlägg kommer att lugna Mirre och hon kommer att ta dem till sig medan inlägg som har en aggressiv ton bara gör henne ledsen och vinner inget syfte alls. Precis som att pappor också ska få en chans och förståelse för att allt inte funkar klockrent så ska baske mig också mammor få lite inkörstid i det här att var separerad och ensamstående.

Märk väl, jag anser inte att dagis har skyldighet att ringa, däremot kan jag tycka att det är bra ifall de gör det! Just eftersom det finns föräldrar som inte är vänner, där den andra föräldern INTE skulle ringa mamman så att mamman kliver till dagis och ska hämta ett barn som inte finns där.

Hade det varit jag som var Mirre och hennes son varit min dotter och pappan var dotterns pappa så hade situationen varit betydligt värre... även om vi en tid hade gemensam vårdnad så fick inte han träffa dottern hur som eftersom han inte kände henne och hon inte kände honom alls- som om en vilt främmande människa skulle hämta henne. Är det också ok?

Ja fortsätt du i din stil, tror säkert att folk tar till sig det du säger när du är otrevlig och aggressiv.

*ironi*

Jag är inte moderator, men har precis lika stor rätt som du att skriva min åsikt.

Men nu överdriver du ju åt andra hållet?

Pappan försökte nå mamman ( det har hon själv skrivit ), mamman svarade inte så han meddelade via sms att han hämtar sonen för att umgås = Mamman vet om det.

Att han sedan blev sen hem en gång är inte detsamma som att det är okej för alla pappor att alltid rucka på rutinerna för att umgås och jag förstår inte hur du kan få det till att man skulle mena så heller ?!

Jag tror säkert att Mirre kommer att behöva rucka på rutinerna någon gång då och då också :)

Däremot håller jag med om att tonen blev lite väl hård, jag tror inte det enbart är riktat mot TS utan mot mammor rent generellt som tänker i dessa banor, men visst tonen hårdnade rätt ordentligt och det tycker jag också är onödigt!

Min sambo och hans exfru har ett barn tillsammans, barnet bor varannan vecka och går på olika förskolor beroende på vem hon bor hos, efter förskolan är det fritids.
Om barnet är här och mamman ska hämta så får hon endast göra det om pappan godkänt det. Samma sak hos mamman.

Den där hysterin som ibland uppstår, att det finns de som kidnappar sina barn och så får det vara utgångspunkten för reaktionen, den är inte hälsosam och även om jag håller med dig att det är bra med förståelse för olika sätt att reagera så är sån reaktion inte acceptabel.

Förskola ska inte lägga sig i sånt de inte har med att göra. De ska få relevant information i de fall där ena föräldern har besöksförbud osv men vilka signaler sänder det ut om de ringer till mamman och berättar att pappan varit och hämtat sitt barn som den har vårdnad om?
"Vi tänkte att du ville veta, kan ju vara så att han tänkt kidnappa henne"

Jag hade som förälder blivit vansinnig om någon hade ringt till mig med sånt skvaller, lika vansinnig om det varit jag som hämtat och jag får veta att personalen ser mig som en potentiell kidnappare. Jag tycker man ska förutsätta, tills motsatsen bevisats, att två vuxna personer som har barn tillsammans klarar av att kommunicera.

Om enda syftet är att lugna Mirre så finns det flera sätt att svara men jag tror inte man gör henne en tjänst genom att svara på det viset, ännu mindre gör hennes son en tjänst. Problemet ligger hos henne och exet. Rädslor/ilska/sårade känslor/bitterhet och allt vad det kan vara ska inte projiceras på barnen och låta de vara en låtsad orsak till olika reaktioner och sätt att bete sig.

Det där med att ta ansvar är något väldigt underskattat.

Ja fortsätt du i din stil, tror säkert att folk tar till sig det du säger när du är otrevlig och aggressiv.

*ironi*

Jag är inte moderator, men har precis lika stor rätt som du att skriva min åsikt.

Jag tycker att det är du och ts och några andra primärföräldermammor som är otrevliga. Det är väldigt otrevligt när någon tycker att sina egna regler ska gälla när vi lever i ett samhälle. Det är nästan det otrevligaste som finns till och med.

Var läser du att han inte fick träffa dottern?

Har för mig att jag skrev att han inte fick träffa dottern hur som, men jag kanske är senil .....

Jag bara undrar vem som beslutat det? Det är enligt min erfarenhet att få ett sånt som håller juridiskt, för även om man får snabb handläggning så hinner det gå mycket tid i alla fall eftersom tr tar rätt mycket tid på sig. Så jag undrade om det fungerade bättre i Skåne.

Men nu överdriver du ju åt andra hållet?

Pappan försökte nå mamman ( det har hon själv skrivit ), mamman svarade inte så han meddelade via sms att han hämtar sonen för att umgås = Mamman vet om det.
Det har jag inte skrivit nåt om att han inte gjort. Däremot kanske man ska ha med i beräkningen angående det här med att " klart att dagis inte ska ringa" att det skulle kunna inträffa att pappan inte alls skulle ringa. Det var för att jag skrev att jag skulle vilja att dagis ringde, även om de inte behövde det. Speciellt om de inte sett pappan innan eller om de förstått att umgänget är sporadiskt tex. Det hade inget direkt med mirre att göra egentligen. Ursäkta om jag var otydlig :)
Att han sedan blev sen hem en gång är inte detsamma som att det är okej för alla pappor att alltid rucka på rutinerna för att umgås och jag förstår inte hur du kan få det till att man skulle mena så heller ?!
Nej det förstår jag också, men jag har också förståelsen för att det faktiskt är trist när man håller på att spika rutiner, att få dem sabbade istället för att pappan kommer dagen efter och umgås igen. Vad är det som gör det ok för pappan att dra ut på umgänget när det finns 365 dagar på ett år att umgås på? Nu tyckte Mirre rutinerna är viktiga och det borde hon väl få tycka? Att hon kommer att få rucka på den då och då förstår jag, men kanske är hon inte lika fast i rutinerna då? I början för mig var rutinerna viktigare än vad de är nu, ett sätt att hålla snoken ovanför vattenytan och att få minsta möjliga motstånd en tid.
Jag tror säkert att Mirre kommer att behöva rucka på rutinerna någon gång då och då också :)

Däremot håller jag med om att tonen blev lite väl hård, jag tror inte det enbart är riktat mot TS utan mot mammor rent generellt som tänker i dessa banor, men visst tonen hårdnade rätt ordentligt och det tycker jag också är onödigt!

Och det är den jag angriper.

Jag tycker att det är du och ts och några andra primärföräldermammor som är otrevliga. Det är väldigt otrevligt när någon tycker att sina egna regler ska gälla när vi lever i ett samhälle. Det är nästan det otrevligaste som finns till och med.

Vad är det du inte fattar?

Är förståelse för en person reaktion samma som att ha samma åsikter?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i... 2
Svar
28
· Visningar
4 103
Senast: malumbub
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
197
· Visningar
27 410
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 465
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 996
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka