Borde jag berätta mina planer för min chef?

Tall

Trådstartare
Hoppas på kloka råd från er på Buke.
Jag har jobbat ca 5 år på mitt nuvarande jobb och trivts mycket bra, men det har också periodvis varit ganska slitsamt med för få anställda och mycket jobb på de som är på plats. Jag har ibland övervägt att söka annat jobb pga detta, men har egentligen inte velat det då jag gillar både arbetsplatsen och arbetsuppgifterna så mycket. Har aldrig trivts så bra på ett ställe som här!

Nu har min chef erbjudit mig ett nytt jobb. Ett "bättre" jobb kan man väl säga, där jag får chansen att bygga upp en ny del av vår verksamhet. Troligtvis en bra chans till löneförhöjning också även om vi inte pratat om det än.

Jag har sagt att jag behöver lite betänketid. Och jag tvekar. Jobbet i sig tror jag skulle vara riktigt roligt, men jag hade egentligen planer på att på allvar börja söka mig någon annanstans inom det närmsta året. Jag har jobbat här ett tag nu och det känns som att det vore bra för mig att se något annat. Jag skulle också vilja bredda mig lite nu, så att jag inte fastnar inom det spår jag jobba nu, och det känns som att det är ett bra tidpunkt att göra det nu. Har inte velat lämna tidigare eftersom jag byggt mycket erfarenhet under de här åren och hela tiden utvecklats och fått nya uppgifter, men jag har känt att det börjar bli dags. Dessutom är jag tveksam till om de bättre förutsättningarna kommer som utlovat. Vi har blivit lovade fler anställda, bättre arbetsfördelning etc, men jag är tveksam till om det kommer finnas på plats när jag tillträder. Och jag är ärligt talat rätt trött på att slita häcken av mig för att täcka upp. Inte för att jag inte vill (som sagt, jag gillar mitt jobb massor!), utan för att det tar så mycket energi.

För att göra ett bra jobb och tycka att det är roligt, känns det som att det är en förutsättning att vilja stanna mer än ett år på den nya tjänsten. Det är därför jag tvekar. Jag skulle börja om ca 3 månader (1 mars) och då hade jag snarare tänkt börja söka nya jobb.

Så vad ska jag säga till min chef imorgon? Jag vill helst vara ärlig och säga som det är, att jag har planer på att lämna inom 1 år (från nu). Men det kanske inte är så smart? Å ena sidan får chefen då avgöra om det är värt att jag hoppar på den nya tjänsten samtidigt som de måste börja leta efter någon ny nästan direkt när jag tillträder. Å andra sidan, om jag/vi kommer fram till att jag inte ska ta tjänsten och mitt jobbsökande drar ut på tiden är det kanske inte så roligt att chefen vet att jag inte tänker vara kvar. Lär ju inte få några spännande uppdrag eller löneförhöjning då inte...

Hjälp mig att tänka hur jag ska göra...!
 
Att du funderar på att lämna företaget ska du nog inte alls prata med chfen om.

Däremot tycker jag att du ska ta upp dina tankar om arbetsbelastningen och din tvekan om de bättre förutsättningarna.
För att vilja ta jobbet måste du ju - om jag läser rätt - veta att löftet "fler anställda, bättre arbetsfördelning" verkligen infrias.

Tycker du ska se det som en förhandling helt enkelt. Vilka förutsättningar kommer att finnas och vilken lön kommer du att få. Helst ska allt finnas skriftligt....

Om du funderar på att söka dig vidare om ett år så är det ju JÄTTELÅNG tid dit. Det kan du göra oavsett om du antar erbjudandet nu, eller inte.
 
Hoppas på kloka råd från er på Buke.
Jag har jobbat ca 5 år på mitt nuvarande jobb och trivts mycket bra, men det har också periodvis varit ganska slitsamt med för få anställda och mycket jobb på de som är på plats. Jag har ibland övervägt att söka annat jobb pga detta, men har egentligen inte velat det då jag gillar både arbetsplatsen och arbetsuppgifterna så mycket. Har aldrig trivts så bra på ett ställe som här!

Nu har min chef erbjudit mig ett nytt jobb. Ett "bättre" jobb kan man väl säga, där jag får chansen att bygga upp en ny del av vår verksamhet. Troligtvis en bra chans till löneförhöjning också även om vi inte pratat om det än.

Jag har sagt att jag behöver lite betänketid. Och jag tvekar. Jobbet i sig tror jag skulle vara riktigt roligt, men jag hade egentligen planer på att på allvar börja söka mig någon annanstans inom det närmsta året. Jag har jobbat här ett tag nu och det känns som att det vore bra för mig att se något annat. Jag skulle också vilja bredda mig lite nu, så att jag inte fastnar inom det spår jag jobba nu, och det känns som att det är ett bra tidpunkt att göra det nu. Har inte velat lämna tidigare eftersom jag byggt mycket erfarenhet under de här åren och hela tiden utvecklats och fått nya uppgifter, men jag har känt att det börjar bli dags. Dessutom är jag tveksam till om de bättre förutsättningarna kommer som utlovat. Vi har blivit lovade fler anställda, bättre arbetsfördelning etc, men jag är tveksam till om det kommer finnas på plats när jag tillträder. Och jag är ärligt talat rätt trött på att slita häcken av mig för att täcka upp. Inte för att jag inte vill (som sagt, jag gillar mitt jobb massor!), utan för att det tar så mycket energi.

För att göra ett bra jobb och tycka att det är roligt, känns det som att det är en förutsättning att vilja stanna mer än ett år på den nya tjänsten. Det är därför jag tvekar. Jag skulle börja om ca 3 månader (1 mars) och då hade jag snarare tänkt börja söka nya jobb.

Så vad ska jag säga till min chef imorgon? Jag vill helst vara ärlig och säga som det är, att jag har planer på att lämna inom 1 år (från nu). Men det kanske inte är så smart? Å ena sidan får chefen då avgöra om det är värt att jag hoppar på den nya tjänsten samtidigt som de måste börja leta efter någon ny nästan direkt när jag tillträder. Å andra sidan, om jag/vi kommer fram till att jag inte ska ta tjänsten och mitt jobbsökande drar ut på tiden är det kanske inte så roligt att chefen vet att jag inte tänker vara kvar. Lär ju inte få några spännande uppdrag eller löneförhöjning då inte...

Hjälp mig att tänka hur jag ska göra...!

Tacka ja till jobbet, testa ett tag, prata med chefen om du inte tycker att det fungerar som det borde, sök nytt jobb då om du inte får gehör.
 
Jag hade inte sagt något till chefen om att söka andra jobb.

Däremot hade jag kunnat tacka ja till den nya tjänsten (efter att jag vet om förutsättningarna) och ändå söka annat när det dyker upp något. Du vet ju inte hur lång tid den processen tar.
 
Det som känns relevant till chefen är vad du har för förväntningar på den tjänsten som erbjuds. Lön, omfattning, förutsättningar. Kanske blir det så bra att du väljer att stanna en tid?

Det är ju underförstått att om du inte trivs och det funkar som tänkt, kommer du att lämna.
 
Ni har nog rätt i att jag ska försöka vara mer strategisk i detta. Det jobbiga är att vi jobbat länge tillsammans nu och lärt känna varandra bra under den tiden, så det naturliga är att prata om vad man tänker och känner om det mesta som rör jobbet. Jag har stort förtroende för att hen vill mig väl, och omvänt. Så det kommer kännas som att jag undanhåller information, som kommer innebära problem för henom när det väl kommer fram. Den förändring jag planerar är mer än bara själva jobbytet, så det kommer vara uppenbart att jag planerat det en längre tid. Dock inte kommer det inte gå att säga om jag kommit på det innan jag tackat jag eller efter. Kommer mest vara jobbigt att låtsas som att det bara var något som dök upp, när jag i själva verket planerat det en längre tid...

Att det inte kommer att bli som det är tänkt med rekryteringar utgår jag ifrån (bl a pga förutsättningar som vår ledning inte kan råda över), och gör valet att tacka ja (om jag gör det) utifrån det. Blir det bättre än jag räknar med så är det en trevlig överraskning.
 
Att du funderar på att lämna företaget ska du nog inte alls prata med chfen om.

Däremot tycker jag att du ska ta upp dina tankar om arbetsbelastningen och din tvekan om de bättre förutsättningarna.
För att vilja ta jobbet måste du ju - om jag läser rätt - veta att löftet "fler anställda, bättre arbetsfördelning" verkligen infrias.

Tycker du ska se det som en förhandling helt enkelt. Vilka förutsättningar kommer att finnas och vilken lön kommer du att få. Helst ska allt finnas skriftligt....

Om du funderar på att söka dig vidare om ett år så är det ju JÄTTELÅNG tid dit. Det kan du göra oavsett om du antar erbjudandet nu, eller inte.

Vi har pratat mycket om arbetsbelastningen de senaste åren, så vad jag tycker om det vet hen redan. Hen är dock lite mer av typen "det löser sig", vilket det i praktiken inte alltid gör...Så jag utgår från att även detta jobb kommer att bli svårt utifrån det, om ledningen inte lyckas över förväntningarna med rekryteringarna (på en svår marknad...).

Ett år låter långt. Men från mars så är det bara 6 månader kvar. Och det kan lika gärna bli i juli, om saker och ting händer snabbare än vad jag vet idag. Det är mer förändringar än att bara byta jobb som ligger i planen, så att jag tänker mig ett år från nu är för att jag har mycket jag behöver lösa på den tiden (jobb, ekonomi, boende, familj, m.m.).

Just att det handlar om att bygga upp en ny verksamhet är det som gör att jag tycker att ett halvårs effektiv tid blir så kort. Om det vore att ta över att driva en enhet och sedan lämna över till någon skulle jag inte alls tveka på samma sätt. Nu är jag rädd att jag inte kommer vara så entusiastisk inför det här som jag skulle behöva vara, eftersom jag redan har fokus på min nästa grej, och dessutom troligtvis kommer få svårt att lämna över en ej rullande verksamhet till någon utan överlämningsperiod (inte mitt problem dock, jag vet, men det känns som att mitt jobb blir i det närmaste onödigt om jag inte har någon att lämna över det till. Det kommer troligtvis då istället att startas upp "på nytt" av den som kommer efter mig.)
 
Jag glömde skriva att jag mycket väl kan tänka mig att komma tillbaka hit om några år, så det är viktigt att jag inte bränner några broar.

Vi har bokat in ett möte på torsdag, så jag har fått några dagar till att fundera :up:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Som en uppdatering på gamla tråden, så blev jag "av med jobbet". Fick besked om detta idag, att jag inte fick en tillsvidareanställning...
Svar
19
· Visningar
2 708
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 199
Senast: Soapbubble
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 001
Senast: Sasse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 871
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp