Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Flyingchanges

Trådstartare
Hej! Jag har en unghäst på 2,5 år som skadat sig för 17 dagar sedan. Skadan sitter på yttre skenbenet vänster bak. Det började med att vi hittade honom i hagen med ett sticksår och benet var som en telefonstolpe från has till kota. Vi la på jodopaxbandage i brist på material under natten. Dem kommande fyra nätterna hade vi istället animalintex som drog ur det mesta. Han longerades en gång om dagen utan tecken på hälta, också för att minska på svullnaden och ett par dagar senare så var svullnaden i benet helt borta. Bandage hade har han (fortfarande) dygnet runt.

Men efter en vecka började det utvecklas lite svallkött och på ca. 3-4 dagar stack en tjock klump ut ur såret. Vi tvättade med väteperoxid 3% på såret och det minskade lite, sen blev det typ som en blodböld (?) Vi skulle gnugga rent så kom det bara hur mycket blod som helst men som till slut stannade upp efter att vi la på bandage.

Vet. kom ut dagen efter och kollade (14 dagar efter skadan) svallköttet var betydligt mindre men hon duttade på lite Lotagen och sa att det inte såg så farligt ut på utsidan. Dock visste hon ju inte hur djupt det var och sa att om det inte läker ihop inom 1-2 veckor bör jag boka tid på kliniken och göra ultraljud i fall något sitter kvar där inne i såret.

Nu är det så att denna häst har dåligt läk-kött med erfarenhet av tidigare och mindre sår. Han är lite svullen i benet men han har ju ändå ett sår liksom och så är han inte halt...så klart åker vi till kliniken under mellandagarna *jippi* om det inte är läkt. Men har någon likande erfarenhet av detta där såret läker väldigt långsamt? Jag har väldigt svårt för "is i magen" och mår dagligen dåligt av det här och vill bara att han ska bli bra :cry:

Idag är svallköttet väldigt litet och behandlas med lotagen, hur lång tid tar det innan svallet försvinner och när bör det läka efter att det är borta?
Bör nämna att jag byter bandage varje dag, har vanlig kompress+ bomull runt om hela benet + gasbinda och vanliga padd med fleecelinda. Ska jag kanske bara byta varannan?

Tack till er som orkar läsa detta långa inlägg
Hälsningar förtvivlad hästägare
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Här kommer lite bilder

Första dagarna, vi hittade honom med tjockt ben och sticksår men svullnaden avtog dem kommande dagarna:
sar_50ba1c7f9606ee4f827ea210.png


Efter ca 2 veckor, svallköttet som "värst"
imag2775_50cf9f159606ee0bf9b32eba.jpg


Här om dagen (2½ vecka)
imag2947_50cf9f44ddf2b37121000cdd.jpg
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Ring in till någon större klinik och rådgör med dem. Jag hade inte väntat ännu längre.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Har ni snö och rent i hagen skulle jag inte bandagera alls.
Att hålla på och reta såret genom att lägga och byta bandage gör ofta att såret aldrig läker.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Enligt vet. ska bandaget sitta på. Det är en förstor risk för lymfangit annars, sår under knä på hästar bör alltid bandageras. Såret är ju fortfarande öppet...
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Min häst fick ett sår på kotan (var typ en millimeter ifrån att det skulle ha gått in i leden :crazy:), det började efter en tid utvecklas svallkött. Vi bandagerade med betadin"lappar" och mobiliserade benet (det gick ju aldrig fast då huden rörde sig hela tiden då det var på en led). Det blev varken bättre eller sämre. Det var dessutom sommar, rötmånad. :crazy: till sist bestämde vi oss för att ta bort alltihop eftersom det inte blev bättre, och huden runt såret började bli irriterad av bandaget. Så vi tog bort allt som hette lindor, och spolade varje kväll med rent vatten så länge det inte var torrt. Det fick vara helt öppet och andas, och jag satte effektivt sårpulver på på dagen som skyddade mot flugorna och torkade upp. Såret läkte aldrig helt, men det gick fast och störde honom aldrig mer. Kan hända att det ännu skulle ha börjat växa hår tillbaka om det hade gått lite mera tid, men min pojke fick somna in före det av andra orsaker. :( rådfråga såklart med fin veterinär, men så här gjorde vi. :) Jag kan skicka bilder på såret om du vill?
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

En grej som jag kom på, på bilderna ser det ut som om det rinner lite hela tiden något från såret. Det kan betyda att där finns något som vill komma ut...
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Tack för ditt svar! Hur visste ni att det var så nära? Gjorde ni något ultraljud? Synd att han inte är kvar i jordelivet :( visa gärna bild.

Dem två första var när det fortfarande var infekterat. Den tredje är efter att jag tvättat rent, annars är såret torrt, eller ja det är ju svallkött fortfarande och det vätskar lätt.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Min tanke också. Jag tycker att det verkar vara en väldigt god idé att åka in och ultraljuda och se om det ligger någon sticka där, och så att det inte är så djupt att de har skadat något som ligger djupt. Ett normalt sår borde ha läkt, även med dåligt läkkött.

Jag tycker att det är jättebra att du planerar att åka senast i mellandagarna, men det vore nog ännu bättre att försöka åka före jul.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

skrev ett inlägg för att tipsa om Lotagen, men såg nu att du redan använde detta.
Om såret ändå inte läker med Lotagenbehandling, sitter det troligtvis något kvar i benet.
 
Senast ändrad:
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Veterinären visste var leden gick och hur djupt såret var och kunde på det sättet se att det var nära, och man kunde dessutom t.o.m se med blotta ögat lite av leden i såret (det var ett stort ytligt sår med ett litet men djupt sticksår/hål i själva såret). Helt otroligt att det inte blev en inflammation! Men vi hade den turen också att det fanns en veterinär genast på plats som hade sin häst i samma stall, så hon kunde direkt sticka in en betadinspruta i såret. Och han var dessutom den som kallades för "Stålgubben" i stallet, och hade ofta tur i oturen :) Själva sticksåret läkte som tur snabbt och skyddade leden, men det stora såret började krångla istället.
Jag sätter in bilder hit åt dig så fort jag kommer hem, dock blir det tyvärr först ikväll.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Jag skulle aldrig avvakta så länge med sticksår/sårfickor,det kan som sagt sitta något kvar inne i kroppen.

Min har fått sårfickor två ggr,båda gångerna har det satts in penicilin,sista gången även dränering:

Första såret rentvättat:
576543_3589121120904_1966356598_n.jpg


Första såret otvättat:
537720_3588563906974_1198674355_n.jpg


Sårfickan går hela vägen där han är rakad i en halvcirkel uppåt.

Ca 25 dagar senare får han en ny skada,första såret ser du i rad med det nya,snett upp åt höger. Som du ser har det så gott som läkt ihop helt:

529140_3775226293417_563813035_n.jpg


Dag 2 på penicilin,svullen,men MYCKET bättre än vad det har varit:

541567_3775226453421_2111126391_n.jpg


Har ni kollat om ni har någon sårficka? Jag skulle som sagt inte avvaktat längre,utan åkt in och fått det ordentligt kollat så att det inte finns någon stängd ficka,och att det inte är något som sitter i benet som vill ut.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Enligt vet. ska bandaget sitta på. Det är en förstor risk för lymfangit annars, sår under knä på hästar bör alltid bandageras. Såret är ju fortfarande öppet...

Vem påstår det??

Skulle dock kunna hålla med om att evt svallkött kan motverkas mha visst mottryck..
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Jag hade oroat mig från dag ett om de va ett sticksår och hästen svullnade få mkt. Hade sticksår i våras och de tog nästan 4 månader tills hästen va helt bra, och då åkte vi in till klinik på en gång. Mina stallkompisar skrattade åt mig när vi åke in, men var glad att vi gjorde de få dr lilla såret va 10-15 cm djupt under. De satt visserligen på ett känsligare ställe, hasen. Men ett sticksår är alltid ett sticksår......
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Jag hade oroat mig från dag ett om de va ett sticksår och hästen svullnade få mkt. Hade sticksår i våras och de tog nästan 4 månader tills hästen va helt bra, och då åkte vi in till klinik på en gång. Mina stallkompisar skrattade åt mig när vi åke in, men var glad att vi gjorde de få dr lilla såret va 10-15 cm djupt under. De satt visserligen på ett känsligare ställe, hasen. Men ett sticksår är alltid ett sticksår......

:bow::bow::bow:

Sticksår kan vara riktigt otäcka "under ytan"....
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Så här såg de ut när de var nytt. Sticksåret gick 10-15 cm runt om. Höll på att kräkas när de stoppa i stålpinnen och kollade hur djupt de va.
http://instagr.am/p/TYkYQKMYLn/
Stod på klinik 3 dagar och behandlades med antibiotika och fick drenage.
Så här såg hasen ut efter flera veckor trots fortsatt medicinering och bandagering.
http://instagr.am/p/TYkfY8sYLu/
Vill inte måla f-n på väggen, men jag skulle hellre ta de säkra förre att avvakta.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Ja,lika "mina" sår jag visat bild på här i tråden,det första fick veterinären in alla fingrar i och även lite knogar,och andra såret går dränaget ut där nere där fickan slutar,och det är ju så viktigt att hålla det öppet så det läker innifrån och ut så inget kapslas in, och även naturligvis kolla så det inte finns något kvar.

Min hade elefantben när jag hittade han i hagen,han kunde inte böja något alls,utan "vevade" med benet åt sidan när han gick. Tog en kvart att få in han i stallet mot kanske 2 minuter,så även han var rejält svullen. Gick dock ner väldigt mycket när han fick penicilin, dag 3 var det nästan helt normalt.

Var dessutom mitt i sommaren... :crazy: Men tack och lov så gick allt bra endå!
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Anledningen till att jag väntat är för att han varken haltar eller haft feber benet är inte varmare än det andra. Såret är väldigt litet och kanske 1cm djupt. Han är pigg och glad, det är bara det att det inte läker. OM det var något i benet, borde han inte ha feber eller åtminstone halta?
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Nej inte alltid, finns inga "alltid" eller "aldrig" när man håller på med levande djur. Sticksår bör man kolla upp, helst direkt så man kan sonda såret och bedöma omfattningen av skadan. Utan sondning vet du inte hur djupt såret är eller var sårfickorna tar vägen, det du ser som 1 cm kan ofta sondas bra mkt mer än så. Allrahelst bör man kolla upp det om det ej läker som det ska! Lycka till!
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Har ni snö och rent i hagen skulle jag inte bandagera alls.
Att hålla på och reta såret genom att lägga och byta bandage gör ofta att såret aldrig läker.

Jag håller med dig. Har sett alltför många peta alltför mycket på sår och själva gjort det värrre än det var från början.

Fick ett sår på mitt gammelsto förra året som aldrig läkte. Såret satt på kotan och hagen var lerig. Tog ut veterinär (som jobbat med hästar i över 35 år och sett det mesta) som tyckte att såret bara skulle bandageras när det var lerigt men att bandaget skulle bort när snön kom. Jag fick canaural att hälla på såret. Det tog säkert två månader innan såret läkte men nu ett år senare ser man inget av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 839
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 155
Senast: Robina
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bluefish
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 608
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp