Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Förtydligande: Jag, som veterinär, hade åkt till klinik dag ett om min häst fick ett sånt sticksår. Som det ser ut på bilderna finns en massa vitala saker såsom gaffelband och annat alldeles för nära för att jag hade vågat avvakta.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

KL

Såhär såg min hästs sår ut med lite svallkött. På bilden har det börjat torka upp och bli bättre.
IMG_4693_zpsb90f2cb7.jpg


På den här bilden ser man hålet som gick djupare.
IMG_4697_zpsb2b05959.jpg


På bilderna är såret halvläkt redan, allt som är rosa + lite till var ett öppet sår.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Så här såg de ut när de var nytt. Sticksåret gick 10-15 cm runt om. Höll på att kräkas när de stoppa i stålpinnen och kollade hur djupt de va.
http://instagr.am/p/TYkYQKMYLn/
Stod på klinik 3 dagar och behandlades med antibiotika och fick drenage.
Så här såg hasen ut efter flera veckor trots fortsatt medicinering och bandagering.
http://instagr.am/p/TYkfY8sYLu/
Vill inte måla f-n på väggen, men jag skulle hellre ta de säkra förre att avvakta.

Sådär såg min ut (svullnadsmässigt) i våras efter sticksår med... Fast på honom satt "stickan" kvar -en spik stack ut ur hasen, han fick stå en vecka på klinik...
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Jag håller med dig. Har sett alltför många peta alltför mycket på sår och själva gjort det värrre än det var från början.

Fick ett sår på mitt gammelsto förra året som aldrig läkte. Såret satt på kotan och hagen var lerig. Tog ut veterinär (som jobbat med hästar i över 35 år och sett det mesta) som tyckte att såret bara skulle bandageras när det var lerigt men att bandaget skulle bort när snön kom. Jag fick canaural att hälla på såret. Det tog säkert två månader innan såret läkte men nu ett år senare ser man inget av det.

Fast nu för tiden finns det nya rön som visat att sår som får läka "blött", dvs med kompress och bandage läker snabbare och bättre. Däremot inte byta bandaget i tid och otid, utan varannan-var tredje dag beroende på hur det ser ut och i vilken fas det är.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Både nya hudceller och bakterier gillar blött. Så man ska använda rätt produkter om man ska ha såren blöta - enligt mig efter bedömning av veterinär. :laugh:
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Delvis KL
De nya plåstrena till mindre sår gör trots allt att läktiden blir längre (mindre syre) o att ärrbildningen blir större- på mig:angel:

En sårskorpa är bra som skydd.

Hade detta sår suttit på insidan hade jag befarat brutet griffelben.
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Det där hade jag åkt in med utan att tveka. Ni måste veta hur djupt det är och om något annat blivit skadat och om något finns kvar. Att "tro" att det inte finns nåt kvar, är inte aktuellt!

Hoppas på en uppdatering som berättar att ni vart inne! :)
 
Sv: Borde jag oroa mig? *Sårskada som inte läker*

Det där hade jag åkt in med utan att tveka. Ni måste veta hur djupt det är och om något annat blivit skadat och om något finns kvar. Att "tro" att det inte finns nåt kvar, är inte aktuellt!

Hoppas på en uppdatering som berättar att ni vart inne! :)

Håller helt med.

Sticksår är så jäkla luriga:(
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 838
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 153
Senast: Robina
·
Hästvård Hästen stod för 13 dagar sedan i hagen med ett gäng väldigt ytliga skrapsår på över- och underarmen, lymfangit ner till knät, lite feber...
Svar
8
· Visningar
1 716
Senast: Bluefish
·
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 606
Senast: höstmåne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp