Borde personen få stanna i Sverige?

Bukefalos 30 år!

Han har ju bott 36 år i Sverige. Troligen har han inte starkare koppling till landet där han föddes. Kanske är det landet Danmark, tex.
Är han inte svensk medborgare och inte har svensk permanent uppehållstillstånd känns det väl klart-även om det vore Danmark. Tycker att det hade varit en ickefråga om han haft permanent uppehållstillstånd.

OBS, har inte läst tråden sedan mitt inlägg så har missat i så fall om han faktiskt har det och det är därför rätten valde som de gjorde.

Det där är intressant. Jag har en kompis vars föräldrar flydde från Chile efter Pinochets kupp, båda var aktiva politiskt och stödde Allende. I Sverige umgicks det med många andra exil Chilener. Mycket få såg Sverige som ett permanent hem utan de väntade på att de skulle kunna återvända när Chile blev en demokrati.

En del återvände också till Chile när det blev en demokrati, men de flesta flyttade hem till Sverige igen eftersom landet de drömt om och idealiserat inte fanns längre och de insåg att Sverige var hemma.
Det där känner jag igen från min egen släkt, men ett annat land och en annan tid...

Det där är intressant. Jag har en kompis vars föräldrar flydde från Chile efter Pinochets kupp, båda var aktiva politiskt och stödde Allende. I Sverige umgicks det med många andra exil Chilener. Mycket få såg Sverige som ett permanent hem utan de väntade på att de skulle kunna återvända när Chile blev en demokrati.

En del återvände också till Chile när det blev en demokrati, men de flesta flyttade hem till Sverige igen eftersom landet de drömt om och idealiserat inte fanns längre och de insåg att Sverige var hemma.
Jag börjar tyvärr känna lite så om Sverige. Jag tror inte att jag skulle känna mig hemma där längre.

Svaret är att istället för att utvisa personer som varit bosatta i Sverige sedan 3 års ålder inte utvisa skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott i Sverige. Bara häromdan läste jag om en högutbildad person om har precis den spetskompetens som Sverige skriker efter, jobbar, äger en BR vid Hornstull, har flickvän osv. Problemet var att AG hade glömt att betala in en försäkring för hen. Så hen utvisas. Hen har redan sökt jobb i andra EU länder och chanserna att hen får det är stora. Fast hen vill stanna i Sverige där hen har sitt liv, vänner osv.

Vi läser varje dag om utlänningar som arbetar och bidrar till Sverige som utvisas pga stelbenta regler. Det är där det ffa behövs en lagändring. Det var väl någon kommun i norr som fick panik när stora delar av deras personal inom hemtjänst och vård utvisades eftersom de inte hade tillräckligt hög lön. Hmm att det är många nysenskar som tar just de jobben, undrar varför.
Den typen av historier har jag också läst. Och så sjukt att personen ska straffas för att en arbetsgivare inte sköter sig. Hur ska man som anställd ha koll på att vissa avgifter/ skatter betalas in?

Men om personen tråden handlar om, får stanna enbart pga att han bott här så länge - är det ju jättemärkligt med alla skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott här många år och som utvisas av märkliga paragrafskäl. Vi har haft flera sådana i min närhet, som är helt obegripliga. Varför man inte kan se mer klarsynt på dem, men "ömmar för" våldsmannen, förstår jag inte.
Han "får" stanna för att han har permanent uppbehållstillstånd och vistats i Sverige sedan många år vilket är likvärdigt med ett svenskt medborgarskap.

Men om personen tråden handlar om, får stanna enbart pga att han bott här så länge - är det ju jättemärkligt med alla skötsamma, välordnade och icke våldsbenägna människor som bott här många år och som utvisas av märkliga paragrafskäl. Vi har haft flera sådana i min närhet, som är helt obegripliga. Varför man inte kan se mer klarsynt på dem, men "ömmar för" våldsmannen, förstår jag inte.
och ingen ömmar för våldsmannen, ingen alls.

Vi är dock inte ense om vilken nation som äger ansvaret för den här personen och dess kriminalitet.
Jag ömmar för att ett permanent uppbehållstillstånd inte ska kunna tas tillbaka och att personer som har stark anknytning till Sverige inte ska kunna bli av med den när det inte passar vår regering. Man talar ju tex om att kunna ta bort medborgarskapet när man väl fått det om man inte lever upp till förväntningarna.

Är han inte svensk medborgare och inte har svensk permanent uppehållstillstånd känns det väl klart-även om det vore Danmark. Tycker att det hade varit en ickefråga om han haft permanent uppehållstillstånd.

OBS, har inte läst tråden sedan mitt inlägg så har missat i så fall om han faktiskt har det och det är därför rätten valde som de gjorde.
Personer har permanent uppehållstillstånd.

Problemet när man har två hemländer är ju att man sällan känner sig 100% i något (vad jag förstår för jag har bara ett). Det blir ju någon form av splittring och man är lite utanför på båda ställena.
Så kan det absolut vara! Nu har jag ju levt största delen av mitt liv i Sverige och en rätt liten här i Skottland, men så mycket har förändrats i Svea sedan jag åkte att det känns som ett främmande land.
Kanske mycket för att det jag ser, ser jag från utsidan i och för sig. Kanske såg det alltid ut så men jag upplevde det annorlunda för att jag var där.

Som helt vanlig svensk medborgare är det inte vårt jobb lösa sånt rimligen. Känner mig inte särskilt upphetsad lol, kan ha åsikter ändå.
Nej. Men att tro att man kan ändra toalitära regimer som du verkar göra... Tja, jag vet inte. Kan bara vara i rasisters huvud som inte är pålästa om internationella relationer som sådant fungerar för i huvudet. Sådna som tror sig vara lite mer än andra. Sådana som tycker främlingsfientlighet och polarisering är en bra grej. Sådana som vill hjälpa på plats men sedan är sådan jävla yngryggar att de kryper tillbaka under stenarna när det väl gäller.

Var är alla ni som skriker om svin till män i trådar där det (troligen, jag vet dock inte vilket påbrå denna person har) rör sig om icke etisk svenska män som misshandlar och beter sig som as i de trådar vi haft här där trådskaparna, för det är flera trådar, berättar om misshandel i förhållanden där man ändå kan tro att det handlar om etiskt svenska män (återigen, det är ett antagande)? Då är ni borta som en fjärt i stormen, det är inte värt att peppa dessa kvinnor, men JÄVLAR om det råkar vara en, förmodligen, icke europeisk man, då går ni igång på alla cylindrar... Jag skulle säga att ni bryr er inte ett skit i kvinnan ifråga, eller egentligen om att straffen är rätt låga för hat- och våldsbrott mot utsatta grupper (där kvinnor ingår i just detta sammanhang) ni vill bara få en möjlighet att skrika ut er främlingsfientlighet. Fy fan.

Nej. Men att tro att man kan ändra toalitära regimer som du verkar göra... Tja, jag vet inte. Kan bara vara i rasisters huvud som inte är pålästa om internationella relationer som sådant fungerar för i huvudet. Sådna som tror sig vara lite mer än andra. Sådana som tycker främlingsfientlighet och polarisering är en bra grej. Sådana som vill hjälpa på plats men sedan är sådan jävla yngryggar att de kryper tillbaka under stenarna när det väl gäller.

Var är alla ni som skriker om svin till män i trådar där det (troligen, jag vet dock inte vilket påbrå denna person har) rör sig om icke etisk svenska män som misshandlar och beter sig som as i de trådar vi haft här där trådskaparna, för det är flera trådar, berättar om misshandel i förhållanden där man ändå kan tro att det handlar om etiskt svenska män (återigen, det är ett antagande)? Då är ni borta som en fjärt i stormen, det är inte värt att peppa dessa kvinnor, men JÄVLAR om det råkar vara en, förmodligen, icke europeisk man, då går ni igång på alla cylindrar... Jag skulle säga att ni bryr er inte ett skit i kvinnan ifråga, eller egentligen om att straffen är rätt låga för hat- och våldsbrott mot utsatta grupper (där kvinnor ingår i just detta sammanhang) ni vill bara få en möjlighet att skrika ut er främlingsfientlighet. Fy fan.
Hoppla så arg. Fint att kleta åsikter på folk du inte vet något om också. Jag är inte inne i alla trådar, det är inte du heller, men med din logik håller man med om allt om man inte skriver i alla trådar?

och ingen ömmar för våldsmannen, ingen alls.

Vi är dock inte ense om vilken nation som äger ansvaret för den här personen och dess kriminalitet.
Jag ömmar för att ett permanent uppbehållstillstånd inte ska kunna tas tillbaka och att personer som har stark anknytning till Sverige inte ska kunna bli av med den när det inte passar vår regering. Man talar ju tex om att kunna ta bort medborgarskapet när man väl fått det om man inte lever upp till förväntningarna.
Wow, snacka om läskigt! Hur i hela friden motiverar man ens ett sådant förslag? "Här! Du får medborgarskap... men bara så länge det passar oss."
Vem vill leva i ett sådant limbo?

Passar det inte så är det väl bara att ansöka i ett annat bättre land. Inget konstigt med det.
Sure. Men hur motiverar man det? Kan man ta tillbaka Alla medborgarskap i så fall? Annars betyder det ju skvatt och ingenting. Hur ska någon någonsin bli säker i Sverige om medborgarskapet beror på vilken politiker som sitter på tronen, och varför ens ansöka då? Då kan man ju lika gärna stanna utan, eftersom det uppenbarligen kvittar trots att det här i tråden verkar väga så tungt.

Tack och lov inte verklighet idag.

SD låtsas vilja uppvärdera svenskt medborgarskap men verkar samtidigt för att urvattna det för dem som förvärvat det efter födseln. Eller helst inkludera de som fått det efter födseln av deras föräldrar. Fräscht.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka