Borde vara tacksam

Status
Stängd för vidare inlägg.
Egentligen borde jag bara vara tacksam. När jag hade varit sjukskriven i över 10 år och ändå lyckades hitta det här jobbet, så var det ett mindre mirakel. Jag hade ingen utbildning eller officiell erfarenhet och med en monumental sjukskrivningshistorik. Men jag fick jobb ändå.

Jag har aldrig sagt något om tjänstepension på jobbet. Det var, och är, ett litet företag. Jag ville inte krångla och kräva en massa saker. Jag skulle ju bara vara tacksam över att jag hade ett jobb, mot alla odds. Sen tänkte jag att det spelade ändå ingen roll när jag varit sjukskriven så länge. Jag var ändå en förlorare.

Så har åren gått. Ibland har lönen höjts. Men löneförhöjningarna har inte kommit varje år. Jag har helt enkelt inte orkat ta upp det oftare. Förra gången gick det 3 år. Nu har det väl gått 2½ år sedan sist. Som sjukskriven har jag inte riktigt varit i positionen att be om högre lön.

Ju fler år som går, desto närmare pensionen kommer jag och desto fler år hinner gå utan tjänstepension.

Min tanke med att köpa det här huset var att få lånet färdigbetalt innan jag blev pensionär för att sedan kunna överleva på en låg pension. Jag får typ 9000 kronor i månaden. Före skatt. Sen spelar det liksom inget roll att jag kan ansöka om bostadstillägg. Inkomsten blir låg ändå.

Det är tungt att hela tiden känna att det dels redan är kört med att rädda pensionen, men också att jag inte är värd mer och har aldrig varit.

Det känns som om livet är ett krig, ett krig där jag hela tiden kämpar med att överleva. Nu har jag ju åter ett krig att utkämpa med min sjukdom. Men jag borde nog vara tacksam över att jag har ett jobb i alla fall och jag har ett eget hem.
 

Det börjar f.ö. bli jävligt jobbigt att vänta på besked från FK. Det påverkar min ångest negativt. De har fått in ett nytt läkarintyg för en och en halv vecka sen och jag förstår inte varför det dröjer. Idag fick jag ta ut en bunt tusenlappar från sparkontot för att klara räkningarna.
 
Idag fick jag för övrigt ytterligare en extra utgift på över en tusenlapp.

Jag känner mig så jävla uppgiven.

Har du inte fått brev från personen? Eller telefonsamtal? Isåfall kanske du har kvar numret i samtalslistan i mobilen, de börjar på 010.
Brev har jag inte fått. Möjligt att jag har numret. Men jag orkar inte riktigt ta tag i det. Jag har försökt förr och får aldrig svar för de har så mycket att göra. Jag tänker också att om jag ringer så tar det tid från annat jobb.
 
Men hur fick du veta att de begärt komplettering? Det fick jag via ett brev som ligger på mina sidor hos fk.se. Där framgår handläggarens namn och telefonnummer.

Du bör också i begynnelsen ha fått ett brev med ”hej jag är din handläggare och du når mig på” bla bla. Såna har jag fått flera gånger, jag jobbar mycket mellan varven och har därför ingen kontinuerlig handläggare.

Att det tar tid från annat jobb är ett ickeproblem. Du ÄR deras arbete. Och du behöver ju få veta om du får sjukpenning.
 
Senast ändrad:
Men hur fick du veta att de begärt komplettering? Det fick jag via ett brev som ligger på mina sidor hos fk.se. Där framgår handläggarens namn och telefonnummer.

Du bör också i begynnelsen ha fått ett brev med ”hej jag är din handläggare och du når mig på” bl a bla. Såna har jag fått flera gånger, jag jobbar mycket mellan varven och har därför ingen kontinuerlig handläggare.

Att det tar tid från annat jobb är ett ickeproblem. Du ÄR deras arbete. Och du behöver ju få veta om du får sjukpenning.
Jo, jag fick ett sådant brev om komplettering. Jag hade inte kolla på att det kunde stå där. Något brev med "hej, jag är din handläggare" tror jag inte jag fått den här gången.
 
Har hänt mig också. Hoppas du kan fortsätta försöka i morgon, lämna meddelande varje timme eller nåt. Eller ring nu och lämna ett nytt meddelande där du förväntar dig att bli uppringd i morgon förmiddag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Blir så trött på all administration som livet kräver. Man ska hämta information, processa informationen och ta beslut. Hela tiden. En...
Svar
7
· Visningar
837
Senast: Tuvstarr
·
  • Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 324
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 272
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp