Bortförklaringar efter tävling? :P

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare dancehall
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 41
  • Visningar Visningar 3 475
D

dancehall

Hej! Är det bara jag som hör alldeles för mycket bortförklaringar från folk efter tävlingar. "Hon gick dåligt bara för att hon var rädd för staketet" eller "Hon hade ingen bjudning alls idag, därför fick vi ingen placering". Många gånger stämmer säkerligen dessa "bortförklaringar" men långt ifrån alla ;) man kan nästan höra vilka som är sanna och vilka som mest sägs för att försvara sig själv eller sin häst. Håller ni med? :P

PS. Det här är inga påhopp på någon, det är bara så som jag upplever det ganska ofta. D.S

Sv: Bortförklaringar efter tävling? :P

Haha,måste bara berätta om min syrra som för två veckor sen fick ett stopp och flög av på en oxer.
:cry: när hon kom ut haltandes från banan så sa hon:
Min häst X hatar när mamma står på kortsidan.... Haha. Den e lite fin tycker jag.

Nu är det så att jag håller inte på med några störra tävlingar utan ligger på cl 70-80cm. Men det jag hör här så tar ryttarna oftast på sig allt. Hästarna gör aldrig fel i stort sett och så klart inte min heller :p.

Det är väl ganska naturligt att göra felsökning när något inte gått bra?
Man lär sej ju alltid mera ju fler gånger man tävlar och hittar man orsaken till att hästen stannat eller rivit kan man ju försöka undvika detta till nästa gång.

Numera när flickan kommer ut från banan efter någon miss säger hon ex,"han stannade på tian för jag glömde göra en halvhalt" eller "han rev tvåan för jag gav för lite eftergift över" eller något liknande.
Det är ju inte för att bortförklara eller ursäkta sej eller hästen.

Jag är duktig på att bortförklara saker :angel:

Men förra året var jag på två tävlingar varav den ena hade framridning i en knölig gammal vinterhage och på den andra tävlingen låg framridningsbanan under vatten :cool:

Jag har tävlat dressyr en gång med dressyrstaket som såklart var skitfarligt enligt hästen som gick en halvmeter innanför spåret och sneglade på staketet hela tiden... Självklart hade det gått bättre om hästen inte varit rädd för staketet men det är knappast tävlingsarrangörernas fel :D

Men ordentlig framridning behöver jag för att rida genom och få min häst avslappnad ordentligt (och mig själv). Å andra sidan fanns det ju ekipage på dessa tävlingar som det gick jättebra för och dom inte heller fått rida fram ordentligt så det är ju individuellt vad man gör det bästa av situationen... Jag klarade det inte tyvärr... Tävlingarna gick skit....

En iakttagelse jag gjorde på denna tråd är att alla skriver om hoppning. Antagligen är det för att ni håller på med hoppning men glöm ej att det finns annat med. Jag anklagar ingen, bara en iakttagelse.

Kom på en sak till. Om ni tycker att hoppryttare skyller på saker runt omkring. Har ni hört en dressyrryttare som misslyckas, dessutom är dressyren lättare att påverka som ryttare.

De många skyller på domaren, andra på att det vr en hund på läktaren osv.

Jag tycker det är självklart att man ranskar sig själv och ritten om det inte gått bra..Tycker att det är viktigt att fundera och gå igenom ritten för att till nästa gång veta vad man ska förbättra.
Ofta finns det ju någon anledning till att det blev en 5a istället för en 8a osv.

Det är väl bara bra om man kan vara självkritisk, det behöver ju inte vara bortförklaringar.
ang domare, ja det får man ha lite känsla för...ibland kan det kännas bättre än poängen som delas ut och ibland känns det sämre än poängen man fick..men så är det alltid med en bedömnings sport.

Jag kan tänka mig att man ofta skyller på nånting direkt efter ritten, tex hästen blev rädd för nånting eller så. Men att man senare går igenom, vad kunde jag ha gjort annorlunda? I 9 fall av 10 är det ryttarens "fel", men självklart händer det titt som tätt att hästen blir rädd för något eller nåt annat händer som drar ner poängen rejält/hästen vägrar eller river. Vissa gånger är bortförklaringarna befogade och andra gånger är man kanske mest rädd om sin egen stolthet ;)

Har ni hört en dressyrryttare som misslyckas, dessutom är dressyren lättare att påverka som ryttare.

Hur menar du då? På vilket sätt skulle det vara enklare att tävla dressyr? För att vi bara sitter och åker med? Ni hoppryttare behöver ju bara styra så hoppar hästen av sig själv:angel:

Nej jag har också hört en massa dåliga såsom "det var pälsglans på handskarna så tyglarna bara gled". Eller på en dressyrtävling jag var på ganska nyligen "min häst var rädd för hunden som satt på läktaren". Haha, sånt är bara löjligt. Däremot finns det ju vissa "bortförklaringar" som stämmer t.ex. min kompis slog näsan när hästen tog ett konstigt skutt och självklart tappar man fokus då och då kanske inte resten av banan går så bra (hon hade tre hinder kvar). Men det finns alltid folk som skyller allt på andra eller allt på sig själv.

Ja men sådant är ju egentligen inte bortförklaringar utan helt enkelt bara vad man skulle kunna göra bättre med sin ritt :) och sånt är ju alltid ok tycker jag.

Haha, jag kan säga att det är absolut mest på dressyrtävlingar som jag hör en massa ursäkter. Tror knappt att jag har hört många alls på en hopptävling faktiskt :)

*kl*

Detta är faktiskt ett mycket, mycket vanligt socialpsykologiskt fenomen. Det är helt enkelt så att vi människor har en benägenhet att skylla på yttre omständigheter när det går dåligt, på sådant som vi inte kan påverka och som inte är vårt fel. Och vi ta åt oss äran personligen när det går bra.

Hästfolk på tävling är verkligen ett utmärkt exempel på detta! :)

"Nej jag har också hört en massa dåliga såsom "det var pälsglans på handskarna så tyglarna bara gled". Eller på en dressyrtävling jag var på ganska nyligen "min häst var rädd för hunden som satt på läktaren". Haha, sånt är bara löjligt. "

Du kan verkligen inte ha ridit med pälsglans på handskarna, mot lädertyglarna??!! Det har jag och de är verkligen ingen barnlek, f-n också vad det gled-och jag har en lätt häst-dock var det på träning och jag ser för guds skull att ha med mig trasa och extra handskar nu om jag ska tävla :D
Så det finns mkt konstiga bortförklaring som också kan vara sanning:o :angel:

Angående dressyr och skylla på domaren så fick jag när jag ställde den frågan svar att ja, det ok är att "skylla på" domaren ibland om man får skitpoäng. Av den enkla och fullt förståeliga anledningen att domare är ju också människor, och trots att deras bedömning styrs av TR så är det ju ofrånkomligt att de inte ska tycka om/tycka illa om vissa ekipage.

Jag var och tävlade på en tävling där jag var 2:a i ena klassen och sist i andra. Utan att ha några missar eller ändrad form på hästen. Sagt av medtävlare. De ekipage jag i ena klassen slog med massor av poäng hade högre poäng än mig i klassen där jag kom sist.
Inget konstigt alls enligt även min dressyrtränare, jag stötte helt enkelt på en domare som inte gillade mig, min häst eller oss båda.

Så jag önskar jag hade förmågan att skylla på sådant som nämns här i tråden! Mammor på fel ställe vid banan och liknande! Jag gräver ner mig totalt i stället och sågar mig som ryttare och ältar vilken sopa jag är i veckor! :crazy:

Jag är inbiten hoppnisse som tävlat låg nivå i både hoppning och dressyr sedan någon gång sen juratid, så gammal är jag.
Det har mest blivit hoppning, kan gissa ca 75% hopp och 25% dressyr.

Och jag kan lugnt säga att hoppning i det avseendet är enormt mycket "lättare"! Där är en rivning 4 fel, punkt! Men i dressyr kan man uppleva hästen går kanon men domaren anser annat! Dressyr är skitsvårt i det avseendet jämfört med hoppning!
Hoppar hästen dåligt första delen av banan kan man ändå få placering bara man klättrar över hindren. Går hästen dåligt första halvan av en dressyrklass kan man glömma rosett! ;)

Därmed inte sagt att man bara kan styra och hästen automatiskt hoppar på en hopptävling, SÅ enkelt är det inte att hoppa!

På tal om att slå i näsan så har jag också en bortförklaring! Fast jag garvade lite åt mitt misstag faktiskt!

Var på en hopptävling. Pålle som alltid hoppar med mycket rygg får en brilliant idé och slår på en brall i nedhoppet från banken. Jag hamnar i något som närmast kan liknas whiplash, hela jag snärtar till eller hur man uttrycker det?!
I allafall så åker hjälmen ner på näsan, jag ser inte ett skit! Vet att det är höger efter banken, styr åt höger endast seende hjälmens insida. Kommer ut på rakspår, släpper tygeln och slår upp hjälmen så jag ser. Hoppar rätt hinder, men får skitdålig anridning då jag varit blind ända tills ett par galoppsprång innan hindret! Blir ett nedslag. Dumma hjälm! ;)
Utanför banan ligger hästskötaren nära nog dubbelvikt av skratt, och jag måste säga att jag garvade rejält jag också, kan tänka mig hur det såg ut!

Haha, visst har man hört roliga bortförklaringar.
Tycker dock att det är synd att folk inte alltid kan acceptera att man inte är bäst!

fast alla skyller ju inte?

Det finns många hästar som har BRA framåtbjudning hemma men som har DÅLIG framåtbjudning på tävling. Självklart kan man inte prestera en lika bra ritt med dålig framåtbjudning.

Håller med stilett
Det behöver inte vara bortförklaringar. det kan vara ett krasst konstaterande helt enkelt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 667
Senast: Ceta
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 381
Senast: Mia_R
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 806
Senast: Migo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
2 091
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår