BoT ´s stallbandagetter

cactuspower

Trådstartare
Någon här som har dom, köpte dom från just Back on Tracks monter på mässan i Göteborg. Dom är ju himla smidiga med kardborren och jag köpte dom ju eftersom jag ville slippa linda och jag ville att mina stallkompisar skulle få det lätt och smidigt och bara kunna "slita av dom" på morgonen i stället för att slippa ta bort lindorna.

Men man fick med något papper i påsen ju och där stod det att man helst inte skulle använda paddarna längre en 6 timmar i sträck, och (dessvärre ) kan det ibland gå ca 12 timmar mellan kvälls och morgonfodring i vårt stall , och ännu längre tills utsläppet (det är inte förens då som paddarna brukar plockas av ) , detta görs inte förens ytterliggare efter någon timme efter morgonfodring. Så då får hon ju ha på sig BoT stallbandagetterna nästan dubbla tiden en vad som var rekommenderat. Det känns ju inte så vidare värst bra..

Sedan så har jag funderingar kring invänjningen av BoT , hur går man tillväga egentligen? Fick ingen information om detta? Hur mycket
ska man använda BoT ?

Sv: BoT ´s stallbandagetter

Du får förhandla fram ett avtal med stalltomten som kan ta av bandagen efter halva natten:D ? Nej,skämt åsido jag har också beställt ett par sådana och vill också höra mer om dem!

Såhär står det:

"man bör initialt använda kardborrepadden dagtid under kortare tid än 6 timmar"

Alltså - i början - innan hästen vant sig bör man ha dem på kortare tid än sex timmar för att ha koll på effekten.

"lämna inte paddarna med kardborreband på under natten innan du har erfarenhet av hur hästen reagerar på dessa"

Effekten kan alltså vara större med dessa som har neopren på utsidan och därför vill de att man ska hålla koll på hästen och vänja in dem försiktigt. Särsklit försiktig ska man vara sommartid, eftersom det blir varmare i skydden då. Ta av skydden om hästen blir fuktig av värmen och separera själva paden från neoprenet o låt torka.

Jag har också precis köpt sånna och blev lite fundersam när jag såg det. När har man hästen inne i 6 timmar bara sådär fär att använda paddarna? Jag vill ju ha dem över natten och det kommer nog bli mellan 1900 och 0700 när det blir som längst. Hur starka kan dom egentligen bli? Kommer ju bli svårt att behöva övervaka vid flera tillfällen i så många timmar för så länge står de inte ens inne mellan insläpp och nattning.

De är helt enkelt rädda för att det ska bli en blistringseffekt om man sätter dit dem direkt över natten och därför rekommenderar man inte att man gör det utan att vänja in.
ALLA BoT produkter bör vänjas in under några timmar i taget p sakta öka under en ca vecka för förhindra ev. obehag.
Hos vissa människor kan obehag o stickningar uppstå av värmen när man inte är van och när blodcirkulationen kommer igång.

Jag vande in mina med ett par timmar på dagen först och ökade sedan succesivt på. Har dem nu hela nätter, mer än 6 timmar och det funkar jättebra. Men känn mellan padden och neoprenet så att det inte är fuktigt där, då har det blivit kondens. Man ska inte heller använda dem med neopren överpadden när det är varmare än 15 grader då neoprenet inte andas och den kan bli blistring. Jag tog loss mina paddar och lindade med dem istället i somras, funkade bra det också. Hoppas du förstår min virriga förklaring :D

Liknande trådar

Utrustning Någon som jämfört både snabbandage från back om track med vanliga hederliga stallbandage (tjock padd och linda) när det gäller lymfangit...
Svar
11
· Visningar
1 543
Hästvård Skapade en tråd ang. min hästs troliga vrickning förut. Och nu har jag rådgjort med många olika människor varav två veterinärer, och... 2 3
Svar
40
· Visningar
7 575
Senast: Lickety
·
Hästmänniskan Har hela mitt liv haft problem med fotleder och knän,gick hos ortopeden när jag var ung,och hade läkarintyg på att jag inte fick vara...
Svar
12
· Visningar
4 422
Senast: kryddelydd
·
M
Utrustning Jag har en 2 eller 3 åring på ingång. Behöver lite hjälp med tips på utrustning. Vill ha kvalitée så det får gärna kosta lite mer. Har...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka