BoT täckerna under sommartid?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Eiche
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 943
E

Eiche

Hej hej alla bukemäniskor!
Jag undrar lite ang BoT täckerna, nu på vintern är det ju helt klart lugnt att använda deras täcken (de e ju kallt menar jag) Men under sommarn ska ni ha täcken på era hästar då? Jag är inte helt medveten om vilka produkter som finns ute från BoT. Frågan är alltså, hur ska ni göra för att ha BoT täckernas funktion under sommarn när det är varmt?

Sv: BoT täckerna under sommartid?

Jag struntar i täcket då.. Solen och värmen mot hästen tror jag ger samma resultat.

Eller så har man det efter träningar eller kalla/regniga dagar.

Jag funderar på att köpa ett innetäcke. Har nämligen använt paddarna med bra resultat och vill prova täcket. Har ni märkt nån skillnad på era hästar? Och hur använder ni det. Inne- eller ute-täcke?

Förlåt att jag kidnappar tråden. :o

Jag har hört om en massa posetiva reaktioner på folk som använt täcket under alla täcken, så de har de på "dynget runt". B.la. att de blivit mjukare rent allmänt och mycket snabbare att få igång i ridningen =)
När du använt lindorna, har de varit undeer natten eller som paddar i ridningen? :)

Jag hade paddarna på på nätterna. En av hästarna hade reaktioner kvar i kotorna efter en ehrlichiainfektion.
När jag slutade med dem för tidigt så kom hältorna tillbaka. Då använde jag dem ytterligare ett par månader och slutade till sommaren.
Hästen fungerade alltså perfekt med paddarna, men inte utan. Det tycker jag bevisade mycket. :)

Just nu använder jag det som stalltäcke, innan hade jag det även under utetäcket, alltså dygnet runt. Men jag tycker det börjar bli för varmt nu..
Jag rider inte min häst och har endast skrittat han lite sen han fick täcket så jag kan inte säga att jag känner nån skillnad så.
Han har haft det typ i 1 månad nu, och nu tycker jag att han blir lättare mjuk i ryggen och spänningar släpper fort och hålls borta lättare.. Märkte faktiskt lite resultat efter nån dag, han var väldigt mjuk i ryggen när man tog av täcket, men sen när man låtit han stå utan det ett tag och tex ryktat han har han blivit stenhård i ryggen och nästan värre. Sen höll det i sig i ett tag, sen blev det lite bättre.
Nu håller mjukheten i fast han går utan täcket under dagen.
Kanske tålde han inte att ha det dygnet runt?
Eller ja kanske slarva med invänjningen? Jag lät han ha det 1 timme en dag sen typ 2 timmar nästa dag. Sen blev det nåt missförstånd i stallet så de som hade utsläpp tog aldrig av täcket så han fick helt plötsligt ha det en hel dag.
Så då lät jag han ha det dygnet runt.

Men som sagt, nu när han endast har det under natten tycker jag det hjälper bäst.
(Har bara ryggvärmaren)

får jag fråga hur du har fäst din ryggvärmare i täcket?! :)

svea08_ skrev:
får jag fråga hur du har fäst din ryggvärmare i täcket?! :)

Frågan var inte till mig men jag svarar ändå ;)

Jag har tagit en grov nål, och så smala resårband (kan köpas på ICA eller var som helst, bland sytillbehören). Sen har jag helt sonika dragit resårbanden (mha nålen) genom INNERFODRET (inte genom yttertyget) på täcket, så att resåren går som ett uppochnervänt U, med bägge ändarna på insidan av täcket. Jag drar resårband vid varje 'ring' ¨på BoT:en. Sen knyter man bara fast resårbanden kring ringarna. FÄrdigt..

Gör det enkelt att flytta värmaren (jag låter resåren sitta kvar, den stör inte hästarna) till ett annat täcke, och man behöver inte göra 'ingrepp' i täcket heller.

Tänk bara på att inte ta för tunn resårtråd/band, och att ta genom så mycket foder det går och inte trä för 'smalt', då kan fodret slitas sönder om det blir för hög påfrestning.

Har du nättäcket så går det jättebra att använda täcket året om, det är inte så att det blir varmare utan återspeglar den värmen hästen utstrålar. D.v.s. ingen "svettvärme" kan man säga.
Att investera i stalltäcket nu när nättäcket finns är ganska onödigt, det är bara att ha nättäcket underst om vintrarna och enbart nättäcket om sommaren.

Jag limmade på den med textillim, funkar jättebra. Dock kan det vara lite stelt i början när det torkat. Inte hårt men den ville inte forma sig riktigt efter hästen (som dock har ganska svängd rygg), men efter några minuter började täcket lägga sig ner och forma sig bättre.
Det sitter stenhårt, fast man tvättat det! Men det går att dra av med lite tålamod..

aha okej! va smart! håller resåren då?
har jag fattat det rätt att du fäst resårbandet på nålen och dragit det igenom innerfodret EN gång som en tråd? alltså resårbandet istället för tråd eller vad man ska säga :p
bara en gång? eller har du sytt upp och ner flera gånger?då kan man ju ha den på flera täcken :idea:
istället för om man limmar och bara kan ha den på en!

Liknande trådar

Utrustning Samtliga dessa märken har liknande funktioner vad jag kan läsa mig till. Har tidigare använt, och använder fortfarande, Back on Track...
Svar
16
· Visningar
1 830
Senast: CFrisk
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 212
Senast: Cattis_E
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag... 2
Svar
34
· Visningar
5 376
Senast: Mia_R
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 115
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka