Bota bockningsvana?

T

tretjak

Min fyraåring har kommit på en ny kul grej, innan var det stegring, man bockar o sparkar bakut istället!
I min värld så tycker jag att detta är en olat och en jobbig vana, andra runtomkring oss verkar mest tycka att det är en kul grej, en glädjeyttring som är harmlös.
Jag tycker mest att det är till hinder i träning och uteridning, i skogen kan man aldrig slappna av och på träning så får man hela tiden arbeta med att få honom mera avslappnad och koncentrerad och det känns som om man står stilla i utveckling.
Hästen är inte nervig utan kan gå och till synes halvsova för att plötsligt explodera! Jag tycker att det börjar bli riktigt irriterande och att han bär sig åt som en ouppfostrad spoling :( Vad göra? Och, nej, detta är inget som ALLA unghästar gör och måste få göra, har haft många men ingen som denna. Tips om hur man botar bockningssyndrom och höga bakutsparkar? Vad tycker ni, kul eller irriterande? :confused: :bow:
 
Tycker inte att det är kul med såna ovanor.. :crazy:
Har du kollat så att han inte har ont någonstans?
:bump:
 
Har samma problem med min ena medryttarhäst.
Hon bockar alltid vid uteridning i galoppen.
Och även när hon blir trött vid dressyrridning och även hoppning. När hon tycker det blir jobbigt så gör hon tre stora bocksprång på rad.
Jag tycker inte heller det är särskilt kul. :crazy: Vill också veta HUR man får stopp på det. :(
 
har hört att de bockar och "busar" när de inte bjuder framåt. testa driva framåt när de gör så så kan de inte bocka. de sägs att det ska funka
 
Jo det är nog helt riktigt, driva framåt är det sätt som jag för tillfället kan lyckas bryta bockningsserien men det hindrar inte honom från att göra om bravaden 10 minuter senare tyvärr. De gånger han inte svarar på framåtdrivande hjälper är då det blir riktigt otrevligt efter som han då går rakt upp på bakbenen för att avsluta med en snygg bockserie :( Men tack för tipset i alla fall :) :bow:
 
Man kan ju aldrig vara helt säker på att hästen inte har ont någonstans i kroppen men han har inga särskilda symptom och bockningsanfallen kommer mest då han inte får göra som han vill, ex vis gå och titta på de andra hästarna i stället för att arbeta, rusa i galoppen istället för att arbeta på volten i normal arbetsgalopp osv. Han liksom bara stelnar till en sekund och man hör ett kort fnys :crazy: och sen bär det i väg. Han verkar annars mycket glad och tillfreds med tillvaron, det är ingen elak häst och jag tror inte att huvudsyftet är att få av ryttaren utan möjligen skrämmas eller bara visa glädje. ( Hade han velat få av mig på riktigt så hade jag suttit i backen varenda dag ) Jag tycker bara att det är så enerverande OCH farligt eftersom jag saknar ridsällskap på uteritterna. Rätt vad det är så ligger man väl där om man råkat slappna av i 1 sek! :(
 
Fy så jobbigt! :(

Jag reagerade på att du skrev att han kunde gå och halvsova för att sedan explodera. Bockar han om du har honom på hjälperna också? Många hästar som håller på och beter sig blir ju som små änglar om man upprätthåller en kommunikation med dem.

Lycka till, och håll i dig!
 
Nej, jag tycker inte alls att bockning är okey när ryttaren sitter på.

Min häst har bockat någora gånger (4 år). Jag brukar ofta känna när han är på gång och då driver jag rejält framåt. Detta har hjälpt i vårt fall När vi kommer igång så gör han det inte mer. Händer alltså ofta i början av ridpasset för oss.

Har själv inte kommit på något bättre sätt. Har ridit hästar tidigare som haft den fula ovanan att bocka, men då har det inte varit mina egna hästar. Även vid dessa tillfällen har jag drivit framåt.

Jag förutsätter att du vet att han inte har ont någonstans...
 
Som jag svarade tidigare här så kan man ju aldrig veta med 100% säkerhet att hästen inte har ont men så långt jag vet så är han fullt frisk, visar ingen ryggömhet eller andra symptom. Jag tror mig veta att det beror på både överskottsenergi, glädje OCH ibland ovilja att samarbeta. Hans ovilja att samarbeta vissa dagar har varit genomgående under hela hans uppväxt... Ok för vissa ryttare tror jag att detta kanske inte skulle spela någon roll men för min del så gillar jag det inte alls. Jag valde just denna häst som åring på att han var så otroligt behaglig och lugn att hantera, detta med samarbetsviljan har inte visat sig på allvar, varit så besvärande, förrän vi började arbeta med honom och kräva lite mer av hästen.

Jag jobbar mycket med det här att driva honom framåt så mycket som möjligt om man hinner känna när han spänner sig och detta gäller även vid longering. Han får jobba av sig den värsta energin på lina men jag avbryter bockandet även där om det blir långvarigt eftersom jag tycker att longering är en arbetsform ingen lekplats för att bralla loss. Kanske är man för sträng :confused: Hoppas på att han växer i från beteendet. Tack för tips i alla fall :bow:
 
Han går bättre på hjälperna men i vissa situationer så knäpper han liksom av och svarar inte, det är då det blir jobbigt...

Peppar, peppar än så länge har jag suttit kvar :bump: :bump: :bump:
 
Min gör också så, oftast händer det om han blir lite skrämd eller skyggar för nånting, ett litet skutt blir liksom till värsta rodeoshowen... :crazy: Det är nog inte meningen att det ska bli så explosivt, men han verkar inte helt ha koll på sin kropp än. Stegrar gör han mest om jag försöker tvinga honom framåt när han inte vill, så det är lite lättare att undvika.

Om jag märker att han er på g att båorja bocka, så drar jag upp huvuet, säger nej och driver fram. Men har han redan börjat så är det bara en sak som gäller, och det är att STANNA snabbt!! Är ju livsfarligt att driva på då, han klarar att bock i fart också... :smirk: Läxan är: bockar du, så tar det roliga slut, dvs galoppen.

Det bästa är nog att vara 100% uppmärksam hela tiden. Jag måste också rida ut ensam, och det är verkligen inte så kul.... :( Hoppas att han växer av sig...
 
jag red en häst förut som offta glädjebocka i gallopen villket ja inte alls tycker är kul..
på den hästen kännde man när hon va på väg och när hon sprutta iväg så tog jag upp huvet på henne och dreeeev. tog inn henne på en volt och galloperade några steg sammlat. saktade av och fortsatte som vanligt.. efter några gånger va de inte lika kul att hålla på så. och nu har hon slutat! de är klart att hon kan få ett glädje ryck på våren, men de är skilnad på bus och träning.. lycka till :)
 
Unghästar har ju sina perioder, de ska ju testa allting om från början, men denna gång med ryttare på!

Men inte behöver du väl spänna dig hela ridpasset för att hästen bockar och har sig? Oftast känner man ju av när det är något på G, då gäller det att hålla i sig helt enkelt, och rida vidare.

När hästen börjar härja, så ge den någonting annat att tänka på helt enkelt, bringa den ur balans. När den börjar bralla, vänd kort och direkt så lägger de av. Tar ett tag att få bort en ovana, men brukar ge med sig efter en tid.
 
Hej. Känner igen det där med bockning. Har än gammal häst som kan hålla på så. Särskilt när man börjar kräva saker av henne. En fundering jag har är om du eventuelllt ska ge din häst en viloperiod, inte sluta rida kanske men ha en period utan specialla krav. Skrittpromenad i skogen, promenader för hand och sen låta han busa av sig vid longering. Men jag håller med om att longering inte bara ska vara en lek men man kan försöka varva. Ungefär som med en hund, först är det allvar sen är det "hopp å lek". Busa och lek lite med din häst ibland. Den är ju trots allt ganska ung och kanske behöver en liten paus i "allvaret". Men inom rimliga gränser självklart. Den får ju inte bli odräglig.
 
nån sa att en häst som stegrar itne bockar o vice versa. jo tjena :crazy:
det enda jag tänker på är att få upp huvudet på henne något sådär, o hålla henne sysselsatt, svängar, byten etc
 
Hästen är 4 år ? När hade du en lång period med vila senast? hur ser arbetet ut i övrigt? var har du din häst mentalt? har själv haft en häst som inte har klarat av den mentala pressen i och med för mycket arbete - utan har behövt långa regelbundna perioder med vila för att ta in och bearbeta det som har hänt och händer runt omkring honom.

Något som jag rekomenderar varmt är ca en månads total vila & sen en månads markarbete, övningar, massage och lekar -
Se hur hästen är i sig själv och sin omgivning efter vila, se hur den reagerar på markarbetet, hur dess beteende förändras - om det nu gör så.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 273
Senast: QueenLilith
·
Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 594
Senast: MiniLi
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har skrivit mindre än jag har velat den sista tiden. Skrivandet är ju så välgörande för mig, jag skulle gärna vilja skriva mer...
Svar
0
· Visningar
323
Senast: cassiopeja
·
Körning Har en 9årig connemaravalack som jag länge har velat ta upp körningen med. Han var körd en hel del när jag köpte honom av uppfödaren för...
Svar
3
· Visningar
1 684
Senast: a_c72
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp