Botolism & ridning efter vacin!?

Q

Qudexco

Botolism & ridning efter vacin!?

hej jag har 2 frågor:

* Min häst ska vacineras mot botulism 29/11 egentligen. men nu så vill dom ha hit vetrinären tidigare efetr som man måste vara minst 5 st om det inte finns någon annan någon annanstans som vill vacienra. min fråga är altså: Hur lågt innan man egentligen ska ta botulismen kan man ta den? (krångligt jag vet men jag tror att ni fattar eller?)

sen är det ju detta med riding efetr vacin. vi ska om det nu går ta vacinet senast den 26 alltså nästa fredag men hur är det då! är det samma som med vanligt vacin eller? (inte svettas på 3 dagar ta det lungt i 1 vecka) eller är det som jag harhört inte lika "farligt" med botulismen? jag har ju en tävling den 5 oktober och vill ju inte "ställa av" honom i 1 vecka innan tävlingen!!!! tacksam för svar/ida
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

Det går bra att vaccinera även om det inte på dagen gått ett år (huvudsaken är naturligtvis att man inte överskrider tiden, åt andra hållet spelar det ingen roll).

Själv har jag ridit som vanligt efter botulism-vaccineringen
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

hej jag har 2 frågor:

* Min häst ska vacineras mot botulism 29/11 egentligen. men nu så vill dom ha hit vetrinären tidigare efetr som man måste vara minst 5 st om det inte finns någon annan någon annanstans som vill vacienra. min fråga är altså: Hur lågt innan man egentligen ska ta botulismen kan man ta den? (krångligt jag vet men jag tror att ni fattar eller?)

Du kan vaccinera hästen redan nu utan problem. Dessutom kanske det är bra inför framtiden om du är i fas med de andra? Det kan bli väldigt dyrt om man tvingas ta ut veterinären för att vaccinare endast en häst mot botulism.

sen är det ju detta med riding efetr vacin. vi ska om det nu går ta vacinet senast den 26 alltså nästa fredag men hur är det då! är det samma som med vanligt vacin eller? (inte svettas på 3 dagar ta det lungt i 1 vecka) eller är det som jag harhört inte lika "farligt" med botulismen? jag har ju en tävling den 5 oktober och vill ju inte "ställa av" honom i 1 vecka innan tävlingen!!!! tacksam för svar/ida

Du kan rida som vanligt direkt efter. När man vaccinerar mot t ex hästinfluensa sätts det igång en process i hästens kropp, vilket det inte gör när man vaccinerar mot botulism. Det enda som kan hända är att det uppstår en liten svullnad på halsen där veterinären stack med nålen. Detta kan irritera hästen, speciellt om tygeln ligger emot precis där. Detta är dock inte särskilt vanligt, jag har aldrig varit med om det och hursomhelst så går svullnaden ner snabbt. Det borde iallafall inte vara några problem för dig att rida som vanligt direkt efteråt.
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

Faktiskt inte, vid ALL vaccination gäller faktiskt att hästen ska ta det lugnt i åtminstone 1 vecka så den får en chans att bygga upp ett vaccinationsskydd.
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

Faktiskt inte, vid ALL vaccination gäller faktiskt att hästen ska ta det lugnt i åtminstone 1 vecka så den får en chans att bygga upp ett vaccinationsskydd.

Jag vaccinerade min häst mot botulism senast förra veckan och det var vad veterinären sa då. En annan veterinär, som vaccinerade förra året sa samma sak!
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

hej ALLESAMMANS!
tack för era svar det var vad min vet sa också att man kan rida som vanligt då inte den här precesen sätts igång på samma sätt. och att jag kan rida som vanligt. ville höra vad ni sa och om ni hade "komentarer" från andra vetrinärer.
men därimot har min vet sagt att man med botulismen inte behöver vara orolig för att dra på det åt något av hållen alltså kan man ta nån månad efetr också! bara det inte blir för länge men givetvis är det bättre att ta det så nära det ordinäre datumet som möjligt eller något innan.
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

hej ALLESAMMANS!
tack för era svar det var vad min vet sa också att man kan rida som vanligt då inte den här precesen sätts igång på samma sätt. och att jag kan rida som vanligt. ville höra vad ni sa och om ni hade "komentarer" från andra vetrinärer.
men därimot har min vet sagt att man med botulismen inte behöver vara orolig för att dra på det åt något av hållen alltså kan man ta nån månad efetr också! bara det inte blir för länge men givetvis är det bättre att ta det så nära det ordinäre datumet som möjligt eller något innan.

Precis! :)
 
Re: Botolism & ridning efter vacin!?

Vi vaccinerade våra för 4 veckor sen, vet sa då att man kunde rida på som vanligt.
 
Glömde

Så här har han skrivit: Vid alla slags vaccineringar skall den vaccinerade individen, alltså även äldre hästar, ta det lugnt strax efter vaccinationen. Kroppen skall inte utsättas för stora ansträngningar och stress för att kunna bygga upp ett fullgott skydd. I vissa fall kan ett vaccinationsgenomslag ske om individen överansträngs. Lätt motion är inte farlig, dvs skritt och lätt trav, men ingen s.k. svettridning! Tag det alltså lugnt under 4-5 dagar efter vaccinationen.

Nu kommer säkerligen många säga: men du sa ju 1 vecka...men 4-5 dagar är ju i prinsip nästan 1 vecka..lite diff hit och dit...
 
Re: Glömde

hört många vetrinärer som säger så om tex vaccinering mot hästinfluensan och stelkramp men när man frågar om botulismen får du ofta ett annat svar! brukar försäkerhets skull kolla en sak med 2 olika vetrinärer för att vara säker på att få det så rätt som möjligt alla jag pratat med har sagt som jag tidigare nämnt!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 184
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 790
Senast: SkorpSmulan
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 304
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 326
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp