Botox mot huvudvärk, trapezius problem.

Bukefalos 30 år!

Man får inte göra någon pulshöjande aktivitet på 24 timmar samt komma osminkad. Man får röra ansiktet men ska inte gnugga på områden där man fått injektion. Så ingen nackmassage eller liknande heller om du fått injektioner i trapezius. Böja sig framåt har jag aldrig fått någon restriktion om och sova som vanligt kan du göra.
Det är väldigt vanligt att man får migrän någon dag efter behandling (om man har migrän sen innan).
Jag kör på som vanligt men går inte och tränar och tar ett lugnt ridpass den dagen jag fått botox. Tvättar ansiktet som vanligt men gnuggar inte frenetiskt eller masserar. Det är inte så krångligt.
Tack för info! Känns lite konstigt att jag inte fått någon info innan. Jag ska tydligen till en sköterska som ska göra det. Brukar du ha läkare eller sköterska som gör det?

Det jag menar är att variera hela tiden. Inte använda samma liniment flera dagar i rad och göra uppehåll helt så ofta och länge som möjligt. Har man använt ett liniment flera dagar i rad är det inte konstigt att det inte fungerar längre.
Och det är det som är mitt problem att någonting fungerar ett tag och sen inte alls oavsett om man har uppehåll en vecka eller ett halvår. Förr använde jag linnex ofta. I dag mår jag bara illa av det.

Inga restriktioner har jag inte fått. Jag lever som vanligt. Tidigare pendlade jag mellan Skåne och Sörmland och fick botox och hade tung ryggsäck på ryggen och det var inga problem. Sover på rygg gör jag aldrig. Rör ansiktet gör jag när det kliar, men jag sitter ju inte och petar på punkterna jag fått botoxen hela tiden. Böja mig framåt har jag aldrig ens hört något om, det gör jag varje gång jag får när jag tar upp min väska/blindkäpp från golvet...

Jag tar mycket med sådana saker med en nypa salt...
Det verkar ju helt klart vara väldigt olika på restriktionerna i alla fall. Har du fått botox hos läkare eller sköterska?

Jag förstår det. Jag känner mig trygg med min läkare, men vi diskuterar ju övrig mediciner också för epilepsin osv.
Ja min läkare verkar väldigt bra ändå. Jag uppskattar att hon orkar svara på mina frågor och låter mig få lite tid på mig att landa i saker och ting. Det verkar ju inte ovanligt när jag googlar att man går till en sköterska och får injektionerna så jag hoppas det känns bra i morgon. Risken är väl att jag går därifrån annars om det inte känns tryggt men samtidigt så ä jag helt inställd på att prova nu.

Ja min läkare verkar väldigt bra ändå. Jag uppskattar att hon orkar svara på mina frågor och låter mig få lite tid på mig att landa i saker och ting. Det verkar ju inte ovanligt när jag googlar att man går till en sköterska och får injektionerna så jag hoppas det känns bra i morgon. Risken är väl att jag går därifrån annars om det inte känns tryggt men samtidigt så ä jag helt inställd på att prova nu.
Jag tänker att sköterskor som fått utbildning i det och har regelbunden kontakt med läkaren angående verkan och biverkan osv nog klarar det fint och förhoppningsvis är någon man kan känna sig trygg med också. Så jag håller tummarna för att det blir så för dig! :heart

Jag tänker att sköterskor som fått utbildning i det och har regelbunden kontakt med läkaren angående verkan och biverkan osv nog klarar det fint och förhoppningsvis är någon man kan känna sig trygg med också. Så jag håller tummarna för att det blir så för dig! :heart
Tack :heart Jag vet ju att det rimligtvis är så eftersom jag själv jobbar i vården men som patient är det precis vad jag behövde höra just nu så tack:heart

Ja min ”nackhuvudvärk” har också blivit avsevärt bättre efter CGRP-hämmare.
Men tolkar jag dig rätt att du tar både sprutor och tabletter?
När jag sattes in på det hade tabletterna inte kommit än. Jag funderar på om jag ska fortsätta med Ajovy när barnet är fött eller byta till tabletter. Har i och för sig inga problem att ta spruta en gång i månaden.
Ja jag har sprutor som förebyggande och tabletter som anfallsbehandling. Emgality sprutor och Vydura som anfallsbehandling. Vydura kan ju även tas förebyggande (då tar man en tablett varannan dag)

Jag fick välja om jag ville ha tabletter eller sprutor förebyggande. Men enklare för mig komma ihåg en spruta i månaden än en tablett varannan dag 😅

Det verkar ju helt klart vara väldigt olika på restriktionerna i alla fall. Har du fått botox hos läkare eller sköterska?
Du kommer få råd under första besöket, jag fick det första gången och sen påminner de då och då. Går hos sköterska på neuromottagningen så de har ju specialutbildning. Hade varit långa väntetider för att träffa neurolog om även de skulle ge botox, de skulle inte hinna göra något annat om dagarna då 😅 Känner mig helt trygg med sköterskorna och har väldigt sällan fått biverkning i ögonbrynen. De brukar även passa på att fråga hur man mår, ge tips och råd och kontaktar neurologen om de tycker man behöver ett extra besök eller justera behandlingen så det blir som en liten uppföljning utöver de jag har var tredje månad med min neurolog.

Ja jag har sprutor som förebyggande och tabletter som anfallsbehandling. Emgality sprutor och Vydura som anfallsbehandling. Vydura kan ju även tas förebyggande (då tar man en tablett varannan dag)

Jag fick välja om jag ville ha tabletter eller sprutor förebyggande. Men enklare för mig komma ihåg en spruta i månaden än en tablett varannan dag 😅
åh visste inte att det fanns som anfallsbehandling också. Tar du bara Vydura då eller även triptan/paracetamol?
Jag tycker också spruta en gång per månad är enkelt att komma ihåg! Varannan dag känns svårt 😅

åh visste inte att det fanns som anfallsbehandling också. Tar du bara Vydura då eller även triptan/paracetamol?
Jag tycker också spruta en gång per månad är enkelt att komma ihåg! Varannan dag känns svårt 😅
Triptaner funkar inte alls på mig.

Tar främst Vydura men har även paracetamol och ibuprofen att kombinera med. Vydura är lite lynnigt för mig. Ibland fungerar den klockrent och helt stoppar migränanfallet. Ibland är det noll effekt. Inte riktigt blivit klok på varför.

Men är det ”ren” migrän brukar jag ta bara Vydura. Är det blandat migrän och ”nackhuvudvärk” kombinerar jag den med Alvedon och Ipren. Har även paraflex dagligen för nacken.

Triptaner funkar inte alls på mig.

Tar främst Vydura men har även paracetamol och ibuprofen att kombinera med. Vydura är lite lynnigt för mig. Ibland fungerar den klockrent och helt stoppar migränanfallet. Ibland är det noll effekt. Inte riktigt blivit klok på varför.

Men är det ”ren” migrän brukar jag ta bara Vydura. Är det blandat migrän och ”nackhuvudvärk” kombinerar jag den med Alvedon och Ipren. Har även paraflex dagligen för nacken.
Intressant! Blir man lika trött och påverkad av Vydura som efter triptaner? Mest det jag kan tycka är jobbigt och som gör att jag ibland drar mig för att ta triptan för att då blir resten av dagen typ ett töcken.
Paraflex har jag också tagit i perioder när jag fått huvudvärk efter intensiv ridning efter uppehåll. Då har två Paraflex till natten förhindrat backvärk och migrän nästa dag.

@Alexandra_W Jag finner att vissa triptaner fungerar så bättre än andra. Jag brukar ha Viatris, i början fick jag ta det apoteket hade hemma och vissa gav noll i effekt men Viatris fungerar alltid mer eller mindre. Paraflex får jag ingen effekt av alls tyvärr. Intressant ändå att du upplever som jag att ibland fungerar något och ibland inte. Sånt är ju lite påfrestande för jag känner ju alltid att jag får chansa mig lite fram trots alla år för jag aldrig riktigt kan lita på att jag faktiskt får en effekt.

Intressant! Blir man lika trött och påverkad av Vydura som efter triptaner? Mest det jag kan tycka är jobbigt och som gör att jag ibland drar mig för att ta triptan för att då blir resten av dagen typ ett töcken.
Paraflex har jag också tagit i perioder när jag fått huvudvärk efter intensiv ridning efter uppehåll. Då har två Paraflex till natten förhindrat backvärk och migrän nästa dag.
Jag blir ju trött efter migränen men upplever inte att Vydura i sig adderar någon trötthet

Jag blir ju trött efter migränen men upplever inte att Vydura i sig adderar någon trötthet
Det låter ändå lovande. Jag märker stor skillnad när migränen släpper utan triptan vs med. Jag blir typ sederad resten av dagen efter triptan så kanske ska ta upp Vydura som alternativ med min neurolog. Kan var värt att testa i alla fall.

@Alexandra_W Jag finner att vissa triptaner fungerar så bättre än andra. Jag brukar ha Viatris, i början fick jag ta det apoteket hade hemma och vissa gav noll i effekt men Viatris fungerar alltid mer eller mindre. Paraflex får jag ingen effekt av alls tyvärr. Intressant ändå att du upplever som jag att ibland fungerar något och ibland inte. Sånt är ju lite påfrestande för jag känner ju alltid att jag får chansa mig lite fram trots alla år för jag aldrig riktigt kan lita på att jag faktiskt får en effekt.
Jag tar Oxynorm, Alvedon, ibland Diklofenak, och Vydura när jag får anfall. Oxynorm, Alvedon och Diklofenak tar ner den värsta smärtan, toppen, så att jag kan få ro i kroppen att vila lite, kanskse till och med somna till litem -vyduran tar längre tid på sig att verka, på mig 1-2 timmar, men känner när det börjar. På mig känns det som att den inte riktigt fungerar om jag inte kapar smärttoppen lite först så det är lite lugn i kroppen.

Har migrän just nu och ska kravla i säng igen, uppe för tidigt känner jag.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Arbetsintervju
  • Svensk politik 9

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar