Botox mot huvudvärk, trapezius problem.

Bukefalos 30 år!

Tack för alla tips. det uppskattas :heart

Ang styrketräning så har jag försök så många gånger och till en början känns det bra men sen är det som att muskeln hamnar i en form av att inte kunna slappna av efteråt som sen eskalerar och då kommer dom värsta migränskoven som håller i sig i ca en vecka och gör mig helt sängliggandes. På något sätt tycks muskeln bli triggad till ständig anspänning och inte kunna slappna av. Därför blir jag också sämre av både styrketräning och Tens som jag provat. Ingen tycks ha en bra lösning på just det att få muskeln att slappna av. Det går nämligen inte att trötta ut den till avslappning, det går inte att stretcha den till avslappning eller på annat sätt manipulera den dit. Någonstans hoppas jag här att kanske botox kan hjälpa och kanske få den att fungera mer normalt på sikt med att den lär om men det är bara mina egna funderingar.
Det är inte alls ovanligt att styrketräning utlöser migrän. För mig är det tvärt om, att hålla igång musklerna ger mig mindre värk. Men sköterskan som höll i migränskolan sa att inte alla klarar av det.
Men medicinsk yoga kan hjälpa dig med avslappning. Framförallt superbra för nacke och axlar att få bort spänningar men på ett mycket skonsamt sätt. Man ligger eller sitter mest, lite knästående men absolut ingen jobbig yoga. Den är också en typ av yoga som är evidensbaserad. Akupunktur tycker jag också hjälper som komplement, har du testat det?
Jag har också en massagepistol som min fru använder på mig regelbundet. Upplever att det är skönt för musklerna att få ökad blodtillförsel av massagen och att det hjälper mig och musklerna att slappna av. Bor man själv finns bra kuddar och liknande för nackmassage.

Det är inte alls ovanligt att styrketräning utlöser migrän. För mig är det tvärt om, att hålla igång musklerna ger mig mindre värk. Men sköterskan som höll i migränskolan sa att inte alla klarar av det.
Men medicinsk yoga kan hjälpa dig med avslappning. Framförallt superbra för nacke och axlar att få bort spänningar men på ett mycket skonsamt sätt. Man ligger eller sitter mest, lite knästående men absolut ingen jobbig yoga. Den är också en typ av yoga som är evidensbaserad. Akupunktur tycker jag också hjälper som komplement, har du testat det?
Jag har också en massagepistol som min fru använder på mig regelbundet. Upplever att det är skönt för musklerna att få ökad blodtillförsel av massagen och att det hjälper mig och musklerna att slappna av. Bor man själv finns bra kuddar och liknande för nackmassage.
Jag testade medicinsk yoga för många år sedan. oklart varför jag slutade, jag har faktiskt funderat på att ta upp yogan igen, köpte en yogamatta häromdagen faktiskt så jag är på väg att ta upp det igen även om jag inte helt kommit till skott.
Akupunktur hjälper garanterat även om det inte är hela lösningen, fysio på vc ger det dock bara 10 tillfällen i taget sen måste jag göra ett upphåll på flera månader för att det är bestämt så....kanske kan det ändras nu, jag ska få en tid hos fysio via neurologmottagningen som sen fysio på vc ska följa upp. Sen jag hittade min naprapat som utför dry needling så har det hjälpt massor, inte hela vägen men mycket garanterat. Vi har bollat massor hon och jag om just denna muskel och vilka vägar man kan gå. Jag har fått övningar av henne som gör skillnad, men sen i perioder går det inte alls att göra dom alls om jag har känningar av muskeln för då slår den ifrån direkt. Hon har hjälpt många med huvudvärk men säger att mitt smärtförsvar i muskeln inte normalt/vanligt vilket också neurologen håller med om.
Tyvärr får jag samma resultat med massagepistol som med tens och det blir mycket värre och triggar i stället rejäla anfall. Det är synd för jag vet många som blivit hjälpta av båda.
Migränskola? Aldrig hört talas om tidigare. Verkar bara finnas i Stockholm vad jag får fram eller heter det något annat?

Jag testade medicinsk yoga för många år sedan. oklart varför jag slutade, jag har faktiskt funderat på att ta upp yogan igen, köpte en yogamatta häromdagen faktiskt så jag är på väg att ta upp det igen även om jag inte helt kommit till skott.
Akupunktur hjälper garanterat även om det inte är hela lösningen, fysio på vc ger det dock bara 10 tillfällen i taget sen måste jag göra ett upphåll på flera månader för att det är bestämt så....kanske kan det ändras nu, jag ska få en tid hos fysio via neurologmottagningen som sen fysio på vc ska följa upp. Sen jag hittade min naprapat som utför dry needling så har det hjälpt massor, inte hela vägen men mycket garanterat. Vi har bollat massor hon och jag om just denna muskel och vilka vägar man kan gå. Jag har fått övningar av henne som gör skillnad, men sen i perioder går det inte alls att göra dom alls om jag har känningar av muskeln för då slår den ifrån direkt. Hon har hjälpt många med huvudvärk men säger att mitt smärtförsvar i muskeln inte normalt/vanligt vilket också neurologen håller med om.
Tyvärr får jag samma resultat med massagepistol som med tens och det blir mycket värre och triggar i stället rejäla anfall. Det är synd för jag vet många som blivit hjälpta av båda.
Migränskola? Aldrig hört talas om tidigare. Verkar bara finnas i Stockholm vad jag får fram eller heter det något annat?
Jag går på Karolinska (Migränhjälpen) och där ingår det att gå Migeänskola hos en sköterska (via videosamtal). Jag tyckte först det kändes löjligt men jag fick faktiskt ganska bra info, nya insikter och tips. Det var olika ämnen som kost, sömn, träning och något mer. Allt vetenskapligt baserat såklart.

Jag går på Karolinska (Migränhjälpen) och där ingår det att gå Migeänskola hos en sköterska (via videosamtal). Jag tyckte först det kändes löjligt men jag fick faktiskt ganska bra info, nya insikter och tips. Det var olika ämnen som kost, sömn, träning och något mer. Allt vetenskapligt baserat såklart.
Tack jag ska fråga om det vid nästa besök då, jag hittar nämligen ingenting om det när jag googlar på mitt område.

Jag har sedan många år tillbaka haft problem med en extrem huvudvärk, en huvudvärk som kan göra mig i princip sängliggandes i upp till en vecka i värsta fall. Jag har varit hos många olika läkare, kiropraktorer, naprapater, fysioterapeuter, tränare, massörer och testat akupunktur, träning, avslappning, kyla, värme, diverse mediciner och mycket mer.
Nu har jag äntligen fått komma till neurolog. Mitt smärttillstånd är komplext, en blandning av spänningshuvudvärk och migrän och härrör från trapezius, framförallt finns en punkt på vänster sida mellan skulderbladet och ryggraden som är nästan alltid stel, jag masserar ut den hyfsat ofta med tennisbollar jag ligger på, det är alltid en avvägning, det kan lika gärna trigga ett migränanfall. Huvudvärken är alltid på vänster sida och det känns inflammerat när den kommer.
Jag hittar lixom inget som faktiskt fungerar och får ordning på muskeln. Jag får givetvis smärtstillande från vården, dom erbjuder morfinplåster och tabletter men jag varken vill eller kan ta det då jag kräks av det. Jag kräks av smärtan också när den är som värst trots värktabletter men inte lika mycket och jag avskyr att behöva ta tabletter alls. Sista året har allt eskalerat, till den gräns att jag har svårt att rida för att det triggar, mina hästar bär sig själva och jag har inget i handen i princip men den statiska rörelsen av att hålla i tygeln triggar. Jag har hittat en bra naprapat som hjälper mig med spänningar och gör dry needling på muskeln men mer upptill då man inte kan utföra det på just den aktuella punkten pga lungorna som är innanför. Det hjälper men är dyrt. Jag har gått varje vecka i några månader nu och nu glesar vi ut det. Men jag bli ju inte bra och nu har neurologen erbjudit både Botox och CGRP. CGRP känns väldigt osäkert, är långtidsverkande och med massor av biverkningar. Jag får ofta biverkningar av mediciner tyvärr. Botox är ju lite samma sak men är mer vedertaget på något vis och känns säkrare. Jag ska nu få min första botox behandling nu i veckan, jag vill men ändå inte. Funderar på att avboka. Känns surt att jag kan rehabilitera hästar och ge dom tid om det behövs men inte mig själv. Missar jag något? Finns det något jag borde testa? Finns det någon här som fått botox för huvudvärk och kan berätta lite? Eller fått CGRP? Behandlingarna känns lite som att sätta ett plåster på såret som aldrig läker... :(

Det låter som det jag har. Morfin hjälper inte alls på mig då det är nervsmärtor, så jag hade inte tvekat att testa botox. Jag gick hos sjukgymnast och det blev lite bättre - jag försöker hålla i en daglig rutin men det blir inte helt bra. Jag följer tråden med intresse. Jag har även ett axelimpingement som jag tror hänger ihop mer allt. Nu har jag precis påbörjat ett nytt styrketräningsprogram som jag hoppas kan hjälpa.

Fy fan vad hemskt det låter! Det vore ju otroligt intressant att höra ifall det blir att du testar pilates om det gör någon skillnad. Jag var själv inne på att kolla upp medicinsk yoga o vevan jag fick tips om min pilatesinstruktör. För tråden så har alltså några gånger gjort min kropp bättre än någonsin (?). Från att jag började rida såpass att man hamnade på bild har mitt huvud lutat till höger och jag dragit upp axeln, alltså vi pratar typ 9 årsåldern. Efter redan 2 pass råkade jag se i spegeln att huvudet var mer i balans och kroppen kändes enormt bättre bara efter första gången 😅 Har inte alls lika stora problem som er i tråden men väl att det påverkat mitt mående negativt i stort sett hela dagarna och jag har känt att jag försökt hålla mig under gränsen för sjukdagar i så många år och testat så mycket. Vilket bara det varit otroligt stressande, att inte alls kunna lita på kroppen eller känna att man hittar en hållbarare strategi. I mitt fall kände jag till slut starkt att jag behövde ha mer gynnsam rörelse och att jag inte skulle klara det på egen hand. Blir väldigt passiv och rädd att göra minsta lilla för att hamna i smärtspiralen så nu går jag alltså på individuella pass och det är en sådan enorm lättnad att jag börjar typ gråta varje gång hon frågar hur kroppen känns innan vi börjar 😅❤️

Jag har ju inte migrän så kanske är mitt tips/ fråga helt galen, men eftersom det hjälper mig så frågar/ tipsar jag ändå.

Jag har fibromyalgi och typ alltid spänningshuvudvärk, det som hjälper mig att sova är Linnex (starkt liniment) på de muskler i nacken som inte vill slappna av, har även rakat bort ca 5-7 cm av håret längst ner i nacken för att kunna få liniment ordentligt på de muskelfästen vi har i nacken.

Har förresten två idéer till! Jag fick bra effekt av Feldenkrais men bor lite för långt bort för att ha det som långsiktig lösning.

Och jag fick också bra effekt av basal kroppsmedveten (fysio som har) via vården. Men det senare också behov av remiss vilket jag inte längre är såpass dålig för att ha/ville ha en mer långsiktig lösning jag känner jag kan styra frekvensen efter behov själv. Framförallt BK kändes verkligen som något jag önskade alla människor fick någon form av grundkurs i. Otroligt nyttiga lärdomar och insikter både psykiskt och fysiskt för att kunna hjälpa sig själv till någon sorts mer gynnsam baseline liksom.

Jag har ju inte migrän så kanske är mitt tips/ fråga helt galen, men eftersom det hjälper mig så frågar/ tipsar jag ändå.

Jag har fibromyalgi och typ alltid spänningshuvudvärk, det som hjälper mig att sova är Linnex (starkt liniment) på de muskler i nacken som inte vill slappna av, har även rakat bort ca 5-7 cm av håret längst ner i nacken för att kunna få liniment ordentligt på de muskelfästen vi har i nacken.
Tack för tipset, tyvärr får jag ingen större effekt av Linnex längre.

Jag satte mig och red båda hästarna i går, dels för att jag längtat efter det och för att samla tankarna och hitta någon form av väg och motivation framåt. Det var helt underbart härligt att sitta där på deras ryggar igen, det är ju det jag vill, varje dag för resten av mitt liv :heart
Som beräknat, nu i dag är migränen försiktigt på ingående, jag trodde dock att jag skulle få en dag till innan den slog till efter ridningen i går men tydligen inte, så i dag är jag redo att ta emot allt vården kan erbjuda även om det känns läskigt, men jag får min behandling med botox först i morgon.
Nu ska jag försöka häva den eller åtminstone fördröja den. Har en intervju nu på fm som jag hoppas jag kan genomföra.
Så nu intar jag lite kaffe och hoppas på mirakel.

Jag har kronisk migrän, har ungefär 15 migrändagar i månaden. Har även huvudvärk utlöst från nacke/skuldror sen en whiplash.

Jag har inte provat botox. Är erbjuden det men det är såpass knöligt åka och få det så valde att börja med CGRP-hämmare. Har det i både sprutor och tabletter. Jag bruka typ få alla biverkningar och några till. Av sprutorna får jag första veckan förstoppning som löses med tarmstimulerande medel. Thats it. Av tabletterna fick jag första dosen illamående men sen ingenting.

Så om botox inte hjälper eller inte hjälper tillräckligt är även här en röst på att våga prova cgrp-hämmare.

Det är för tidigt helt utvärdera för mig men intressant nog har även huvudvärken som kommer från nacken påverkats positivt av cgrp-hämmare. Hade jag inte förväntat mig.

Ett tips är att variera linimenten. Jag varierar sju olika just för att liniment slutar fungera efter ett tag
Tyvärr fungerar det inte för mig, det som fungerar ett tag slutar till sist fungera och även om jag varierar så fungerar det inte igen tyvärr. I dagsläget mår jag mest illa när jag använder Linnex, tigerbalsam samma sak men det verkar inte påverka muskeln längre tyvärr.

Jag har kronisk migrän, har ungefär 15 migrändagar i månaden. Har även huvudvärk utlöst från nacke/skuldror sen en whiplash.

Jag har inte provat botox. Är erbjuden det men det är såpass knöligt åka och få det så valde att börja med CGRP-hämmare. Har det i både sprutor och tabletter. Jag bruka typ få alla biverkningar och några till. Av sprutorna får jag första veckan förstoppning som löses med tarmstimulerande medel. Thats it. Av tabletterna fick jag första dosen illamående men sen ingenting.

Så om botox inte hjälper eller inte hjälper tillräckligt är även här en röst på att våga prova cgrp-hämmare.

Det är för tidigt helt utvärdera för mig men intressant nog har även huvudvärken som kommer från nacken påverkats positivt av cgrp-hämmare. Hade jag inte förväntat mig.
Ja min ”nackhuvudvärk” har också blivit avsevärt bättre efter CGRP-hämmare.
Men tolkar jag dig rätt att du tar både sprutor och tabletter?
När jag sattes in på det hade tabletterna inte kommit än. Jag funderar på om jag ska fortsätta med Ajovy när barnet är fött eller byta till tabletter. Har i och för sig inga problem att ta spruta en gång i månaden.

@Malibu_Stacy och @Enya

Jag har egentligen inte fått någon info inför botoxen i morgon alls. Jag ska få den på eftermiddagen. Vad ska man tänka på? Vad jag hittat på nätet så ska jag inte röra ansiktet på ett dygn, inte heller böja mig framåt första 4 timmarna och så måste jag sova på rygg första natten (hur jag nu ska lyckas med det som rör mig som en plaskade säl på nätterna och byter ställning ofta :confused:) Är det så som jag hittar eller vad ska man tänka på?

Jag fick botox i fredags och jag skulle inte röra ansikte, nacke, axlar/skuldror där botox sprutats in. Och det helst inte under 48h.
Jag skulle inte heller vara i stark sol, bastu, eller använda värme såsom vetekudde på områdena.
Och ingen ansträngning i form av t ex löpning eller styrketräning.

Var nog de restriktioner jag fick.

Jag fick botox i fredags och jag skulle inte röra ansikte, nacke, axlar/skuldror där botox sprutats in. Och det helst inte under 48h.
Jag skulle inte heller vara i stark sol, bastu, eller använda värme såsom vetekudde på områdena.
Och ingen ansträngning i form av t ex löpning eller styrketräning.

Var nog de restriktioner jag fick.
Tack, jag får nog ordna lite backup om det behövs med djur här hemma men det ska nog gå.

• Hjärta
Reactions: kma
@Malibu_Stacy och @Enya

Jag har egentligen inte fått någon info inför botoxen i morgon alls. Jag ska få den på eftermiddagen. Vad ska man tänka på? Vad jag hittat på nätet så ska jag inte röra ansiktet på ett dygn, inte heller böja mig framåt första 4 timmarna och så måste jag sova på rygg första natten (hur jag nu ska lyckas med det som rör mig som en plaskade säl på nätterna och byter ställning ofta :confused:) Är det så som jag hittar eller vad ska man tänka på?
Man får inte göra någon pulshöjande aktivitet på 24 timmar samt komma osminkad. Man får röra ansiktet men ska inte gnugga på områden där man fått injektion. Så ingen nackmassage eller liknande heller om du fått injektioner i trapezius. Böja sig framåt har jag aldrig fått någon restriktion om och sova som vanligt kan du göra.
Det är väldigt vanligt att man får migrän någon dag efter behandling (om man har migrän sen innan).
Jag kör på som vanligt men går inte och tränar och tar ett lugnt ridpass den dagen jag fått botox. Tvättar ansiktet som vanligt men gnuggar inte frenetiskt eller masserar. Det är inte så krångligt.

Tyvärr fungerar det inte för mig, det som fungerar ett tag slutar till sist fungera och även om jag varierar så fungerar det inte igen tyvärr. I dagsläget mår jag mest illa när jag använder Linnex, tigerbalsam samma sak men det verkar inte påverka muskeln längre tyvärr.
Det jag menar är att variera hela tiden. Inte använda samma liniment flera dagar i rad och göra uppehåll helt så ofta och länge som möjligt. Har man använt ett liniment flera dagar i rad är det inte konstigt att det inte fungerar längre.

@Malibu_Stacy och @Enya

Inga restriktioner har jag inte fått. Jag lever som vanligt. Tidigare pendlade jag mellan Skåne och Sörmland och fick botox och hade tung ryggsäck på ryggen och det var inga problem. Sover på rygg gör jag aldrig. Rör ansiktet gör jag när det kliar, men jag sitter ju inte och petar på punkterna jag fått botoxen hela tiden. Böja mig framåt har jag aldrig ens hört något om, det gör jag varje gång jag får när jag tar upp min väska/blindkäpp från golvet...

Jag tar mycket med sådana saker med en nypa salt...

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka