B

**BORTTAGEN**

Någon som har erfarenhet av boxmattor, har ett halvblod som får liggsår jätte lätt. Omöjligt att få till någon bädd då han rör sig mycket i boxen och inte lyfter på fötterna. Enligt de som säljer box mattor skall man inte behöva använda så mycket strö om man har mattor. Någon som vet hur det funkar i värkligheten?
 
Jag har boxmattor till min häst. Dom är 4 cm tjocka och tunga, lite hårda men ändå mjuk.

Det sägs att man bara behöver ca 3 cm spån över mattorna men jag har mer. Jag har som om jag inte hade några mattor. Det räcker ju med 1 spånbal första gången och sedan så fyller man på efterhand. Men det är så praktiskt för man behöver inte ha mycket spån om man inte vill och hästen får det mjukt och varmt att ligga på.

Har kalkat under för säkerhetsskull.

Kram Favina :bump:
 
Jag har haft boxmatta förr till ett stort hbl,men kan inte påstå att det blev bättre för det.
Han var också "rörig" i boxen och ofta så låg spånet utmed kanterna,vad jag märkte med boxmattorna var att han ändå fick liggsår,men de såg mera ut som brännsår istället.
Det enda som har hjälpt är mera spån,alt torv,eller blandat torv och spån.
Jag har alltid haft minst 25 cm spån inne i boxarna vilket resulterat i att de kan inte röra runt allt utan att det tar stopp mot väggarna nångång..
 
Det blir väldigt äckligt under mattorna, speciellt om man har ett tunnt lager spån på... Hjälper inte speciellt mkt mot liggsår på dom hästar jag har sett som har dom... Trist... Tyvärr tror jag att det i boxen är väldigt utkastade pengar... men det är min personliga åsikt... :crazy:
 
Boxmattan i min hästs box är ingen sådan man köper, utan tja, jag vet inte vart min svärfar har fått tag på den... Mattan har legat i boxen i ca 3 år och när jag lyfte i somras var det fortfarande helt vitt av kalk (vi kalkade innan). Lika fräscht som när vi la in den!
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har ett vindskydd till mina 2 hästar. Marken är stampat jordgolv och mina damer använder vindskyddet mycket. I mitten blir det en...
Svar
8
· Visningar
1 151
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 266
Hästmänniskan Jag förstår inte hur jag kan ha hängt i stall i 30 vintrar och fortfarande inte hittat något som håller mig varm om fötterna. Söker tips...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 440
Senast: Buongusto
·
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
539
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp