Boxvila - foderstat

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Midnightwalker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 329
M

Midnightwalker

Jag har hittat en foderstat som verkar vara bra på min häst, och som han verkar må väldigt bra av. Han har precis fått börja komma ut i en mindre hage som han är ute i oftast varje dag, och då mellan 3-4 timmar/dag. Snart ska jag börja skritta honom 20min/dagen fram tills slutet av sommarbetet, dvs det är inte energi jag är ute efter i foderstaten.. Han får Hippo Harmoni (som det finns alla tänkbara, mumsiga tillskott i som är väldigt nyttigt) med det får han korn och betfor tillskott som mineraler och vitlök, och nu har jag börjat ge honom soja mjöl för hans vikt ökning (tunn som ett staket). Är detta bra? Jag har även lusern fråga jag har..

Tidigare innan han fick sin fraktur på båda bak stod han på bland annat lusern hack, det tog så mycket plats i hinkarna för han kräver mycket eftersom jag tränade mycket och han är så tunn.. Så jag skaffade lusern pellets, men hann aldrig använda det, eftersom han blev skadad osv.

Jag har hört att lusern pellets både är bra och dåligt, hur är det egentligen? Vad jag förstår är det samma sak som hack, fast i pelleterad form. Måste man svälla det precis som betfor? Har hört att hästen kan strypas annars. Hur mkt vatten ska det ligga i och kan man svälla det dagen innan och använda dagen efter? Så klurigt med lusern, känner att jag aldrig får det bekräftat.. Kan jag ge det under boxvila? Fattar ingenting. :confused:

Tacksam för svar Kram på er! Mvh Sandra

Sv: Boxvila - foderstat

Är dålig på foderstater, men..

Slutade du med lucernet pga att det tar för stor plats i hinkarna? Varför ger du inte lucernet direkt på golvet i så fall? Så gör vi med våra hästar o det fungerar jättebra..

Du säger att din pålle är tunn men samtidigt att han mår bra på den foderstat han har? Det stämmer inte riktigt i mina öron. Det fattas antagligen både Mj och protein... Jag hoppas din pålle får mycket grovfoder för det är framförallt det han behöver för att hans mage ska må bra under den långa vilan.

Lucern är ett grovfoder så om du ger honom 1-2 kg till att börja med så tror jag att din pålle kommer att må ännu bättre. Även om lucern är snällt mot hästen så måste det vänjas in försiktigt. Börja med 100 gram och öka sakta upp till två kg per dag under 2 veckors tid. Lucern smälts av mikrober i grovtarmen och det är för att rätt mibrober ska "tillverkas" som man ska vänja in försiktigt. Lucernpellets ska alltid svällas för att minska risken för foderstrupsförstoppning. De sväller upp ganska fort så om du blöter på dem när du kommer till stallet så kan du ge det efter någon timme. Egentligen behöver pelletsen bara "falla" isär. Hur mycket vatten som behövs får du prova dig fram till. De olika fabrikaten är olika hårda. Du kan gott ge hästen lucern under boxvilan det ger ingen snabb energi som havre etc. Är det mer protein du vill ge så är lucern ett mycket bättre och snällare fodermedel att ge än soja. Soja har ju en massa restriktioner i givan men det har inte lucern! Märks det att jag inte gillar soja som hästfoder?
//marti

Vad får dig att vara så skeptisk till soja? Det här med foderstater, alltså.. Så svårt! :(

Nej jag slutade med lucern eftersom han blev skadad, och i sammband med skadan så stod han uppe i Skara i två veckor på djursjukhus och därefter beslöt jag att ge honom näringsrik müsli, han älskar det verkligen och när han ska stå inne så länge och ha tråkigt så ska mamma köpa gottis till han, dessutom tänder han på foderstater och Hippo harmoni var precis det jag behövde till honom! Harmonisk helt enkelt.. varav namnet på fodret.

Förlåt ett dum inlägg men näringsrik...
(Hippo) Harmoni: 12 Mj, 80 smbrp, 7 Ca, 5 P, 4 Mg och 0,4 mg selen Kvot: 6,67
(Hippo) Lucern: 8,5 Mj, 120 smbrp, 16 Ca, 2,5 P och 1,6 Mg. Kvot: 14,1

Det brukar väl vara så att man vill tagga ner hästen när den boxvilar och iom det minska något på Mj. Lucern är ett grovfoder och ger som sagt inte den snabba energi som spannmål etc.

Oooops glömde svara på frågan om soja! Ett fodermedel som har så mycket biverkningar och dessutom restriktioner i givan vill jag inte ge mina egna hästar så därför rekommenderar jag det inte heller åt andra... Dessutom verkar det knäppt att transportera soja runt halva jordklotet för att det ska ätas av svenska hästar när vi har bra fodermedel odlade i Sverige (och Danmark).
//marti

Senast ändrad:

Midnightwalker skrev:
Jag har hittat en foderstat som verkar vara bra på min häst, och som han verkar må väldigt bra av. Han har precis fått börja komma ut i en mindre hage som han är ute i oftast varje dag, och då mellan 3-4 timmar/dag. Snart ska jag börja skritta honom 20min/dagen fram tills slutet av sommarbetet, dvs det är inte energi jag är ute efter i foderstaten.. Han får Hippo Harmoni (som det finns alla tänkbara, mumsiga tillskott i som är väldigt nyttigt) med det får han korn och betfor tillskott som mineraler och vitlök, och nu har jag börjat ge honom soja mjöl för hans vikt ökning (tunn som ett staket). Är detta bra? Jag har även lusern fråga jag har..

Tidigare innan han fick sin fraktur på båda bak stod han på bland annat lusern hack, det tog så mycket plats i hinkarna för han kräver mycket eftersom jag tränade mycket och han är så tunn.. Så jag skaffade lusern pellets, men hann aldrig använda det, eftersom han blev skadad osv.

Jag har hört att lusern pellets både är bra och dåligt, hur är det egentligen? Vad jag förstår är det samma sak som hack, fast i pelleterad form. Måste man svälla det precis som betfor? Har hört att hästen kan strypas annars. Hur mkt vatten ska det ligga i och kan man svälla det dagen innan och använda dagen efter? Så klurigt med lusern, känner att jag aldrig får det bekräftat.. Kan jag ge det under boxvila? Fattar ingenting. :confused:

Tacksam för svar Kram på er! Mvh Sandra

Grovfoder? Om jag har häst på boxvila så brukar det mest bli massor av grovfoder bara, så att hästen har att plocka med hela tiden, så att den har något att göra. Det brukar räcka för att hålla en mage igång och en vilande häst i hull. Märkligt att din häst magrar när den även får kraftfoder.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga... 2 3
Svar
47
· Visningar
10 046
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 645
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 116
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka