Bukefalos 28 år!

Boxvila kontra sjukhage ute

Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Risken är ju oftast högre när dom lägger sig o rullar att dom rullar fast i nedre tråden med avskuren tåsträckare som följd....det kan ju hända även i en stor hage, men man kan ju eliminera risken i en sjukhage iallafall.

liten bild, men såhär såg min sjukhage ut ( permanent då jag hade konvalecenterna)

175764.jpg

Märks att du inte sysslar med hopphästar de hade sagt tack och adjö för länge sedan i den hagen, ett litet framhoppningsskutt sen är man ute :D
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Då är mitt gammel sto också en av de där lugna välanpassade hästarna som klarar att stå i sjukhage ute, och det var ju bara under den ca 6 mån det här fungerade.
Men ha henne själv inne så länge hade aldrig fungerat, då hade hon farit sönder sig under första veckan.
Säger som övriga att det beror på hur man placerar sjukhagen, vad man har för hästar intill och vad det är för häst som ska vila.
Hennes hage var även placerad precis intill stallet så att övriga hästar sprang till henne om dom blev skrämda, inte ifrån.

/Camilla
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Märks att du inte sysslar med hopphästar de hade sagt tack och adjö för länge sedan i den hagen, ett litet framhoppningsskutt sen är man ute :D

Haha, travarna är drillade , och detta är t om en avelshingst :d


...men jag har funderat på det där med hopphästar, om dom inte hoppar ut ur hagarna bara sådär om dom känner för det....
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

...men jag har funderat på det där med hopphästar, om dom inte hoppar ut ur hagarna bara sådär om dom känner för det....

Jag har hört om en dressyrhäst som hade som hobby att hoppa ut ur hagen :D tror de hade närmare 2 m högt staket till slut. (Om jag inte minns fel, men det var åtminstone 150 cm iaf).
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

*knapp*

Jag kastar mig in i denna tråd som är väldigt aktuell för min del.
Min häst ska stå på box i ca två veckor till och därefter två veckor i sjukhage.
Hon har redan stått en vecka enbart inne vilket har fungerat bra. Hon verkar ta det mesta med ro. Än så länge är hon även väldigt snäll att gå med.

Nu har min hyresvärd ställt upp en sjukbox ute av riktigt feta tjurgaller. De går inte att flytta om man inte har traktor och de är väldigt höga (jag stod och skakade dem allt vad jag orkade men det hände inte ett smack).
Jag försökte Googla dem men hittade inget.
Det är horisontella 'ribbor' med ca 25 cm emellan. En fet ko kan ju inte pilla ut sitt huvud där hur den än beter sig men ett hästhuvud är ju smalare.
Jag hittar inte heller några föreskrifter och regler ang detta på Jordbruksverkets sida...

Och hur stor är sannolikheten att en häst vinklar huvudet 90 grader, sticker ut det, fastnar och får panik?
Kan tillägga att det inte finns något gräs någonstans i närheten av hagen.
Min häst är också i vanliga fall väldigt cool om det händer något. Hon står mest och väntar på att någon ska komma och hjälpa henne. Men jag har aldrig någonsin behövt ha henne på boxvila.

Hur skulle ni ha gjort?

Jag skulle lätt kunna ställa ut henne där om jag själv var i närheten hela tiden och kunde ha minutiös uppsikt. Men stallpersonalen har ju annat att göra än att passa min häst och själv jobbar jag ju.

Jag är övertygad om att hon skulle tycka livet var mycket roligare om hon fick stå ute och hålla koll på sina kamrater...


I övrigt håller jag med om att man verkligen måste individanpassa konvalescensen.
Visst måste man lyssna på sin veterinär men det är ändå hemma som all hantering och eftervård sker. En öppen dialog med veterinär och lyhördhet jämte sitt djur är väl ändå A och O?
Och vet man med sig att hästen kommer att vara lugnare i sjukbox ute så tycker jag saken är enkel.
Sen Är det vanskligt att ha så stora flockdjur 'inspärrade'.
Min förra häst kunde inte stå på box eller ens i liten sjukhage längre tid utan att bli en fara för alla runt omkring.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

JSV har tagit bort centimetermåtten ang galler, utan har iställeten annan riktlinje numera.

När man ska välja storleken på öppningar i hästboxen, t.ex. avstånd mellan stängerna i ett stående galler, så är principen den att antingen ska öppningarnavara så små att hästen inte får in kroppsdelen i öppningen eller också så stora att de lätt kommer ur och inte fastnar.

..

De kroppsdelar som hästen kan fastna med är i huvudsak underkäke, hovar/ben
och huvud.


Jag vet faktiskt inte hur stor risken är en häst får ut huvudet mellan två stänger med 25 cm mellanrum..

http://www2.jordbruksverket.se/webdav/files/SJV/trycksaker/Pdf_jo/jo11_1.pdf
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Min gammelman (född -81:love:) kan INTE stå på boxvila, då river han stallet. Är jättelugn i sjukhage, mindre hage så han får stå i sådan vid skador (tyvärr många genom åren:().
Inte ens vid frakturen hb -03, ville han stå på box, utan fick gå i sjukhage modell mindre efter en halv dag inne...
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Jo, en sån där jag var inne på att bygga ungefär. Men sen var det det där med att det är så otroligt individuellt var de står bäst (=lugnast), så jag la ner det.

Mina har tack och lov sådan respekt för strömmen att de inte (nånsin so far iaf, peppar peppar, när det gäller hästar vet man ju aldrig) lägger sig och rullar nära stängsel. Däremot i just din hage skulle de definitivt försöka 'krypa under' för att nå gräset, därför jag har två låga trådar t ex.

Men, tyvärr finns det ju alltid risker, inne som ute. Samma box som jag t ex haft 162 cm häst i hade jag en uppfällbar förhöjning på när det stod en 145 cm liten sak där - helt enkelt för den sistnämnda hade vissa funderingar på om inte boxväggshoppning var en kul sport, medan den förstnämnda aldrig skulle fundera på dylikt.

På samma sätt har jag numera sågat ner en hög mellanvägg mellan två boxar, som från början satt där för det INTE var lämpligt att de övht kunde stoppa in huvudet till varandra så. Jag har ju dock lite enklare än t ex dig att 'ändra efter behov' rent så, då det inte är lika mycket olika hästar och hästar som 'kommer och går' här. Hade jag det hade jag t ex inte övht funderat på att ha boxar utan galler och hög mellanvägg.
Jag tänkte även på den raserade "sjukhagen" där ditt unga opererade fullblod gick- det med plaststolp o rep.

Nej jag gillar inte folk som håller andan o hoppas på det bästa o står beredd med kameran istället för att stävja eller flytta in hästen.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Haha, travarna är drillade , och detta är t om en avelshingst :d


...men jag har funderat på det där med hopphästar, om dom inte hoppar ut ur hagarna bara sådär om dom känner för det....
Varför har du då högre på skrittmaskinen?
Eller är det för att de kan hoppa... upp på märren som går framför:rofl:
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Jag tänkte även på den raserade "sjukhagen" där ditt unga opererade fullblod gick- det med plaststolp o rep.

Nej jag gillar inte folk som håller andan o hoppas på det bästa o står beredd med kameran istället för att stävja eller flytta in hästen.

Hon var inte opererad. Och det var just den raserade sjukhagen som var med TRÄSTOLP. Och just hon som är anledningen jag aldrig någonsin har en sjukhage med trästolp och elrep ever again.

Nu skrämde ju något henne, gudarna vet vad, och barnvakterna bredvid hängde på. DE gick däremot med plaststolpar. En av hästarna fick fula, fula brännskador av elrepet - gissa vem..

Och nej, jag skulle inte heller gilla folk som körde 'happy go lucky' och stod och tittade på en häst som hoppade runt i en häst i en sjukhage som inte får det, så där är vi överens. Vad det har för relevans med min bild på en Lillen som FICK studsa runt är en annan fråga, men det är väl som vanlig, kan du klaga så försöker du så gott det går även om du får skarva lite.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Varför har du då högre på skrittmaskinen?
Eller är det för att de kan hoppa... upp på märren som går framför:rofl:

det var nog bara för att just de plaststaketen är så höga....har aldrig haft nån häst som hoppat ur en hage faktiskt....travare gör nog inte så generellt...
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

kl

Jag tror att en av anledningarna till att veterinärer rekommenderar
boxvila är att de flesta hästägare inte har uppsyn över sin häst på
dagarna. Har man den då i en sjukhage kan den rymma/skada sig vilket
inte sker om den står inlåst på box.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

*kl*
Jag har alltid haft en dialog med veterinären inför en längre tids vila med krav på stillhet och långsam igångsättning.
Hur de klarar boxvila resp är ju väldigt individuellt. Vi har haft både de som fungerat bäst i sjukhage (med rejäla höga trästaket och el) och någon som farit runt som en helikopter utomhus men varit helt cool inne. Man anpassar helt enkelt konvalesensen efter individen och det har jag och veterinären kommit fram till tillsammans.

Det jag har svårast för är de där förbaskade promenaderna som ordineras.... Det brukar ju alltid vara rajtantajtan delux och oftast har vi gjort så att vi i stället succesivt ökat utevistelsentiden och storleken på sjukhagen med några kvadratmeter varje vecka (ja, det går utmärkt även om man har trästaket :D ).
Äldre hästar med skrittmaskinsvana har i stället fått hamna i den på promenadtiden, vilket funkat fint.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Jag har t om släppt ut en med hovbensfraktur på ett bete....det var tredje gången han fick det på samma fot och det var rent djurplågeri att ställa den livsglada hästen på box ännu en gång. Så vi överlade mellan att slakta honom eller chansa på att det skulle gå ( i såfall skulle vi ju få slakta honom ändå) och det gick banne mig bra, helt otroligt...hästen lever än och detta var säkert 6-7 år sen :love:
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Jag håller med dig! Alla hästar är olika, det borde man utgå ifrån. Vore intressant med en studie som jämför boxvila respektive sjukhage.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

det finns inga bra argument precis som du säger, det är gamla skolan veterinärer som älskar boxvila och ordinerar det på rutin.
som du säger så finns det oftast bara fördelar med sjukhage då inslussningen till "normalt" liv sen blir otrolig mycket bättre, dvs minskad skaderisk.

Min veterinär av modernare slaget ordinerar plats där hästen är som lugnast. Om det är box, sjukhage a la liten, eller sjukhage a la lite större, är kvitt samma så länge det fyller sitt syfte.

Jag håller helt med!:bow:

Vill dock tillägga att vad jag anser vara en sjukhage är en stadigt byggd trähage med ordentligt förankrade grova trästolpar (vi brukar ha hemmagjorda hörnstolpar à la tallstam) eller järnhage, jag skulle inte våga ta risken att ha min häst i en "sjukruta" med elband/rep etc.
 
Sv: Boxvila kontra sjukhage ute

Haken med en studie är att man skulle behöva identiska exemplar sas. Dvs med samma häst prova 'båda metoderna'.

Jag har fått släppa ut en som genomgått artroskopi och tagit bort lös benbit i kotleden i liten hage efter 5 dagar och hon släppte ut sig själv i stor hage efter ytterligare lika lång tid. Hon blev helt återställd.

Helt återställd blev även den andra häst som genomgick en exakt likadan operation, men som först stod på box, sen sen sjukhage, sen paddock osv (kan kolla exakt sen om ngn vill. Han fick 'travhästversionen' av konv btw, den något 'snabbare' än ridhästditon.

Men, hade man gjort TVÄRTOM med just de två hästarna hade mest troligt INGEN av dem blivit återställd. Den första för hon var manisk boxvandrare och 'boxvandrade' efter ett kort tag i sjukhage med, men var ganska lugn i stor hage. Den andra eftersom han är en ÄNGEL på boxvila, oftast cool i sjukhage men däremot är allt annat än lugn i STOR hage.

Som, nu blev båda helt ua trots HELT olika konv, men hade man 'vänt på det' hade den ena vandrat sönder sin led och den andra sprungit sönder sin led mest troligt och ingen blivit återställd (och HADE de/någon av det de hade det varit ren tur). Så, att 'bevisa' vad som är bäst ä'r ju extremt svårt - just iom det individuella och man då eg skulle behöva dubbelblind studie där grupperna dessutom sen 'bytte plats'. Och man skulle bara få ett svar att 'för en häst som beter sig SÅHÄR i box/sjukhage/stor hage så är det här bäst'.

Dvs det är väl eg redan så bevisat som de flesta veterinärer ser det - VAR hästen är är inte det viktigaste, utan HUR den är där den är. Dvs, ha den där den är lugnast.

Största fördelen som jag ser det att slippa box/sjukruta är att man slipper den uppdämda energin. Även en häst som är en liten ängel på box/sjukhage, får ju uppdämd energi, och det blir oftast spring i någon form när de väl får komma ut i stor hage. Kan de hålla sig i skinnet tillräckligt i stor hage slipper man just den där 'tjohoo, stor hage'-aspeketen som ofta (inte alltid) blir. Och som beroende på skada kan riskera 'allt'.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 555
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: SaraXX
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 181
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hingstar som dött, 2024.
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp