Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Vi är lite i samma situation, fast ändå inte :)

Jag står också i valet och kvalet att skola in senare i höst ( början av oktober ) eller vänta till våren 2011. Har nästan bestämt oss för att skola in henne senare i höst och prova så.

Men Ella har inga problem med att vara med andra ( dvs barnvakt ) och hittills har hon inte blivit det minsta ledsen när vi går, men jätteglad när vi kommer åter.
Hade hon visat att hon haft separationsångest från oss hade jag nog väntat till våren ( speciellt då det handlar om samma timmar oavsett vilken termin hon börjar på ).

Tror det blir ypperligt för Ella. Ni är ju med på inskolningen, så miljön blir ju bekant för henne med, så kan ni ju dra ner på timmar med. :)
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Lite KL.

När vår son skolades in hade han kanppast varit ifrån oss. Jag vet inte om vi hade haft barnvakt 1 h eller nått sånt. Det gick jättebra ändå :) Men han är en knatte med ett stort stimuleringsbehov. Han var svår att underhålla som bebis. Vi började på ÖF tiiidigt för han ville inte bara vara hemma. Men när han började leka själv har han kunnat leka hemma. Så trots stort aktiveringsbehov blir han inte uttråkad hemma eller är jobbig att underhålla. Han leker massor själv.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag tycker inte barn behöver stressas in på förskolan. 2 är är fortfarande väldigt litet barn... Jag ser ingen anledning att de ska börja tidigt bara för att inskolningen ska vara enklare. Inskolade blir de ändå. Äldre barn kommer på det där med att föräldrarna jobbar hemma, separation osv. Även barn som gått länge på förskola får sina bakslag i vissa åldrar. Däremot kan 15 h vara svårt för vissa barn. Ibland kan det vara för lite vid för att de ska komma in i verksamheten. Men det får man känna efter själv hur det fungerar med ens eget barn. Jag skulle lugnt vara hemma tills barnet var 2.5-3 år om jag hade möjlighet. Förskolan är en tuff värld idag och ingen kan ersätta mamma och pappa. Nya sparkrav och större barngrupper år för år...

Tycker detta var jätteklokt och om jag minns rätt av en som har erfarenhet av förskola.

Vår äldste son började förskola som 3 åring och då 15h/vecka eftersom han fick en lillebror när han var 2 år 3 mån (de var alltså båda hemma med mig först). Vi skolar in lillebror nu som snart 2-åring och teoretiskt skulle storebror kunna ha börjat nu också (som 4-åring). Anledningen till att vi valde att sätta honom i fsk var att hade så svårt att interagera med barn. Han var väldigt vuxenorienterad och lekte jätteavancerade rollekar med oss, men pratade aldrig med barn. Han hade ett väldigt avancerat tal och var väldigt tidig med att prata och läser nu stora bokstäver som 4-åring. Tidig i en del saker men har svårare för andra, som de flesta barn.

hans inskolning gick bra men han tog hela första terminen på sig att ändå komma in i förskolan. Efter hans långa sommarlov så släppte det äntligen (hade släppt hemma på sommaren då han började leka med barn) och han började leka med barn.

Det är ju omöjligt att säga om det hade gått lättare för honom om han hade börjat tidigare, kanske eller så hade han bara varit likadan. Han är lite speciell och har stor integritet och är en iakttagare så jag vet inte.

Jag tror absolut det stämmer som många förskollärare säger att inskolningen går lättare för yngre barn men precis som citatet ovan så är det ändå en så liten del av hela förskolevistelsen så jag skulle aldrig låta det bli avgörande. Jag har svårt för åsikten att barnen behöver börja förskolan vid 1 eller 1 1/2 för att stimuleras etc, det känns som en nedvärdering av sig själv som förälder tycker jag. Precis som om bara förskolan kan ge barnet det den behöver.

Att vi valde att låta lillebror börja som knappt 2-åring (känns tidigt i våra ögon) beror dels på att vår ekonomi är annorlunda nu, med storebror hade vi råd att snåla mer med dagarna.

Vill ni ha sonen hemma och kan det - ha det då! Det är väl undrbart att kunna följa sitt barn på så nära håll så länge.
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Min kompis fick sitt andra barn när första killen var 1½ år. Alla undrar varför han inte börjar på sina 15 timmars... Vill folk inte umgås med sina barn??? De har honom självklart hemma, men hon sa att de stöter på mycket undringar över det!!! 18 månader!!! What? Okej att jag också är lärare, men inte har jag sådan övertro att en 18 månaders BEHÖVER gå sina 15 timmar... (Men det är bra att det finns om man behöver barnomsorg, det ska ju heller inte bli en klassfråga att endast de som kan vara hemma 3 år ska få skaffa barn)

Vet du, det var nästan provocerande för folk när vi valde att tacka nej till förskola i januari då vår son skulle vara 2 för att han skulle få ett syskon i mars. Tänk att vi inte fattade att det var så skönt och rätt att ha det andra barnet borta 15h/vecka. Jag tycker det var helt underbart att ha båda hemma och att syskonen fick vara hemma tillsammans ett år. Sedan att storebror var vansinnigt avundsjuk var ju inte så lätt och roligt alla gånger men vete 17 om han hade blivit mindre avundsjuk av att mamma hade lämnat honom på förskola för att umgås ensam med lillebror...
 
Sv: Bra ålder att börja på dagis, lite senare?

Jag vet inte heller om det motverkar svartsjuka. Kanske tvärtom? Vi har en nybliven storebror hos oss som just fyllt tre år. Det har aldrig varit problem med honom innan. Nu kastar han sig mot dörren och vrålar när föräldrarna går. Han står vid grinden och gråter efter mamma. Han törs knappt lämna fönstret när vi är inne, för tänk om han missar mamma eller pappa? Vi får väl se vart det slutar. Han vänjer sig nog. Äldre barn har fattat det där med att mamma eller pappa kan vara hemma. Riktigt små barn förstår inte det ännu.

Ibland har vi t.ex. treåringar som helt oförklarligt inte trivs hos oss. Ingen har någon idé alls. Sen får man höra ryktesvägen att mamma eller pappa är hemma (sjukskivna) Barnen vet ju att de är hemma. De blir helt olyckliga. Sen när föräldrarna börjar jobba igen så blir allt som vanligt igen. Om föräldrarna är hemma eller inte har ju inte jag något med att göra, men ibland känns det som att det skulle underlätta att få veta det.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 545
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 453
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
686
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 808
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp