Ponnyer på fri tillgång av hö?

Bukefalos 30 år!

Kristall10

Trådstartare
Jag är förvånad, och fundersam.
Håller på att sälja vår C-ponny. Hon är fin så många är intresserade.
Hon har haft fång som ung då jag missade att de hade bitit hål i näten på höbalen och hon kunde äta obegränsat under för lång tid. Hösilaget var dessutom lite väl högt i socker och fången var ett faktum.
När jag berättar att hon haft fång till de som hör av sig så är de inte rädda för själva fången. Utan de drar sig ur pga att hon inte kan gå på fri tillgång eller på stort vanligt bete. Det blir tydligen för jobbigt att anpassa med givor och sommarhage med mindre gräs.
I min värld så kan väldigt få ponnyer gå på fri tillgång och på stort kraftigt bete.
Men till och med ridskolan som varit så intresserad tyckte att det skulle bli för jobbigt att dela upp flocken pga vår ponny så de hoppade av.

Är det verkligen så vanligt att ponnyer går på fri tillgång på hö/hösilage och på kraftigt bete under sommaren?
Vår ponny kan ju nästan leva på luft och då är hon ändå maxad C och inte någon liten shettis och dessutom hälften arab.

Hon har haft fång som ung då jag missade att de hade bitit hål i näten på höbalen och hon kunde äta obegränsat under för lång tid. Hösilaget var dessutom lite väl högt i socker och fången var ett faktum.
När jag berättar att hon haft fång till de som hör av sig så är de inte rädda för själva fången. Utan de drar sig ur pga att hon inte kan gå på fri tillgång eller på stort vanligt bete. Det blir tydligen för jobbigt att anpassa med givor och sommarhage med mindre gräs.
I min värld så kan väldigt få ponnyer gå på fri tillgång och på stort kraftigt bete.
Men till och med ridskolan som varit så intresserad tyckte att det skulle bli för jobbigt att dela upp flocken pga vår ponny så de hoppade av.

Är det verkligen så vanligt att ponnyer går på fri tillgång på hö/hösilage och på kraftigt bete under sommaren?
Vår ponny kan ju nästan leva på luft och då är hon ändå maxad C och inte någon liten shettis och dessutom hälften arab.
Tyvärr verkar risken för magsår ha slagit igenom mycket mer än den stora risken med övervikt. Jag ser dagligen människor på sociala medier som ”messar” om hur det går för alla hästar att gå på fri tillgång. Jag tycker att det är ett resonemang som bygger på att det ska vara lätt att ha häst plus trenden att allt ska vara naturligt.

Jag har en vän som arbetar som veterinär på en stor hästklinik och hon berättade att de hade ovanligt många sena fånganfall i höstas och det var många halvblod. Jag tror ingen som inte har haft en häst med fång fattar vilket lidande det innebär och vilket livslångt arbete det innebär som ägare. Jag hoppas du hittar en vettig person.

Min ponny får maten serverad i portioner och går inte på bete, främst pga hennes kompis inte klarar det av andra orsaker, men också pga att jag misstänker att ponnyn haft någon typ av fång/fångkänning innan hon kom till oss och jag vill inte chansa.

Jag tänker att man kan få svårt att anpassa för en häst utifrån hur resten av ens situation ser ut.
Är man inackorderad kan det var svårt att hitta stall.
Har man en häst till vill man att de ska ha sällskap.
En ridskola kan ha ett sedan länge inarbetat system som kan vara svårt att ändra på för en häst.

Tyvärr verkar risken för magsår ha slagit igenom mycket mer än den stora risken med övervikt. Jag ser dagligen människor på sociala medier som ”messar” om hur det går för alla hästar att gå på fri tillgång. Jag tycker att det är ett resonemang som bygger på att det ska vara lätt att ha häst plus trenden att allt ska vara naturligt.

Jag har en vän som arbetar som veterinär på en stor hästklinik och hon berättade att de hade ovanligt många sena fånganfall i höstas och det var många halvblod. Jag tror ingen som inte har haft en häst med fång fattar vilket lidande det innebär och vilket livslångt arbete det innebär som ägare. Jag hoppas du hittar en vettig person.
Vår ponny får fri tillgång på halm så hon står ju inte utan mat. Hon äter inte mer halm än hon behöver så det fungerar bra.

Nej, det är inte vanligt, känner ingen som har ponny på fri tillgång på hö/silage. Vår c-ponny är sportmodell och 60% fullblod, äter 6 kg hösilage per dygn och fritt med halm inne på natten. Alltid sly och gammalt gräs att pilla med i hagen mellan fordringarna. Han går dock på bete utan problem. Normal i hull men kunde absolut äta ännu mindre egentligen.

Jag tänker att man kan få svårt att anpassa för en häst utifrån hur resten av ens situation ser ut.
Är man inackorderad kan det var svårt att hitta stall.
Har man en häst till vill man att de ska ha sällskap.
En ridskola kan ha ett sedan länge inarbetat system som kan vara svårt att ändra på för en häst.
Absolut. Men jag tänker att om man planerar att köpa en ponny så borde man kanske ha det ordnat så att det är anpassat för ponny. Dvs inte fri tillgång på hö utan kanske på halm i stället och sommarhagar där det inte är massor av kraftigt bete eftersom få ponnysar klarar det.
Ang ridskolan så måste ju deras nuvarande ponnyer klara fri tillgång och bete eftersom de inte vill dela upp flocken. Eller så står de med fånghästar lite då och då.

Överviktiga hästar är väldigt vanligt, och håller man igång hästen tillräckligt mycket minskar det i sig risken för fång. Sen är det klart att övervikten ger andra problem. Många kan inte ens se en häst i lagom hull utan att tycka att den är för tunn.

Jag hade gärna haft mina på naturlig fri tillgång. Att ha fritt tillträde till att stå still och äta ur en rundbal är knappast naturligt. Av mina nuvarande är det varmblodet jag hade vågat ha så. Mina fodras fyra gånger per dag, med ca 6 timmars mellanrum och har halmade ligghallar som de också äter lite ur. Skulle inte påstå att risken för magsår borde vara särskilt hög med det upplägget, och hästarna blir inte överviktiga.

Jag har träffat väldigt få ponnyer (och hästar) som kan gå på fri tillgång på hö eller hösilage. Däremot har jag träffat många hästägare som är såååå nöjda över hur tidsbesparande det är med fri tillgång och hur välmusklade (dvs feta) deras hästar är.

Min nya fjordhäst klarade två månader på fri tillgång, sen fick han flytta till stall med begränsad giva. Han åt 30 kg fast han bara behövde 10 kg.

Min ponny har (hittills) aldrig haft fång, men så har hon aldrig gått på fritt bete eller mer än 5 kg hösilage i sitt liv.

Jag tänker att just möjligheten att ha ponny på begränsad giva kommer att sålla bort de sämre köparna från de bättre.

Och jag tycker att det är lite konstigt att folk inte drar sig för att köpa en häst som har haft fång. Det är ju liksom en ständig oro i magen, tycker jag som har levt med två fånghästar sedan 2009.

Ridskolan jag red på skickade iväg alla hästar och ponnys till ett riktigt sommarbete i 2 månader varje år. Alla hästar och ponnys kunde åka dit utom shettisen (pga just fångrisken) och två stora valacker som inte gick med flocken vanligtvis. Men alla andra åkte med. Bl.a. russ, fjording, C-ponnys och D-ponnys. De kom tillbaka runda men det försvann när terminen började. Jag vet inte hur de gör nu då jag inte rider där längre. Men för några år sen var det så iaf.

Jättesvårt det där, självklart ska inte lättfödda ponnys och hästar ha fri tillgång, men:

Många har ju fått höra att hästar i naturligt tillstånd ägnar 16-18 timmar åt att födosöka och äta, men feltolkar det som att det är samma sak som att låta hästen stå i en hage med mulen långt ner i en höbal vilket ju är en extrem feltolkning. Det är skitsvårt, för att inte säga nästan omöjligt för genomsnitts-hästägaren att tillgodose hästens naturliga behov och med rädsla för magsår så övermatar folk.

Samtidigt så märker iaf jag hur min häst (han får mkt hö) beter sig vid fodring jämfört med majoriteten av hästarna i stallet. Han bryr sig inte ett skvatt medan resten springer runt, skrapar med hovarna och gnäggar, och de som delar hage börjar slåss. Det är ett stort stressmoment för hästar att vara hungriga.

Det är verkligen en svår balansgång. Vi har tex nu i stallet en häst med konstaterat magsår och samtidigt en annan häst med den grövsta fettnacken jag någonsin sett i mitt liv. Två helt olika ponnys både rasmässigt och personlighetsmässigt, men båda där ägarna är nya och oerfarna. De ena undermatar sin ponny och de andra övermatar sin.

Läste förresten nyligen en artikel avseende magsår, att ett flertal studier visar att hästar bör få 80 % av sin dagliga högiva mellan 7 och 19, och resterande 20 % under natten. De utvecklar inte magsår om de står utan hö under natten som man (även jag) förut trodde, men risken är påtagligt mycket högre om de får för lite under dagen. Jag har personligen tagit till mig av det och ger nu betydligt mycket mindre till kvällen än jag gjort förut, men ger med gott samvete fortsatt mycket hö ute.

https://www.yourhorse.co.uk/horse-care/vet-advice/feed-horses-in-the-daytime-to-reduce-ulcer-risk/

Läste förresten nyligen en artikel avseende magsår, att ett flertal studier visar att hästar bör få 80 % av sin dagliga högiva mellan 7 och 19, och resterande 20 % under natten. De utvecklar inte magsår om de står utan hö under natten som man (även jag) förut trodde, men risken är påtagligt mycket högre om de får för lite under dagen. Jag har personligen tagit till mig av det och ger nu betydligt mycket mindre till kvällen än jag gjort förut, men ger med gott samvete fortsatt mycket hö ute.
Intressant!
Kanske också ska tänka om (även om mina har bete eller halm som komplement).

Våra ponnyer har inte fri tillgång på hö. De har halm att äta när höet är slut så det finns alltid att tugga på. En av dem skulle kunna gå på fri tillgång då hon slutar äta när hon är mätt.

De går på bete från maj- oktober, men begränsat. Har haft fångponny tidigare och det är lite meck- men det skulle funka här tror jag med våra i alla fall.

Tidigare när vi hade fångponny så gick den ju också på bete- men i en egen hage bredvid de andra, kort nerbetat gräs o så hö upptill. Funkade bra 😊

Intressant!
Kanske också ska tänka om (även om mina har bete eller halm som komplement).

Eller hur? Jag som nojjat i flera år över att höet skulle räcka länge under natten och man har ju alltid blivit rekommenderad att ge den största givan när det var som längst mellan fodringarna. Var även en annan veterinär som rekommenderade samma sak (dvs 80/20 ), men kommer inte ihåg vem eller vart jag läste det. Vi har väldigt svårt att hitta halm där jag bor, och jag har redan bestämt mig för att det blir inget bete för min i sommar för han lägger på sig nå extremt även på magert bete och jag vill verkligen inte att han ska få fång. Samtidigt behöver han mycket tuggtid för att vara nöjd och harmonisk och blir väldigt jobbig när han är hungrig, så det är en balansgång mellan tillräckligt mkt hö och tuggtid men inte för mkt så han blir fet. Perfekt då att man lägga om givorna så han får mkt under dagen och lite under natten. Han verkar då nöjd med det upplägget, för han får ju i stort sett så mkt han vill ha under dagen (vilket ändå är rätt rimlig, normal mängd, han moffar inte non stop och lämnar när han är mätt) 😊 Men för mig satt det ganska långt inne att minska ner kvällshöet så gjorde det i omgångar med extremt mkt ångest varje gång 😅

Senast ändrad:
Jättesvårt det där, självklart ska inte lättfödda ponnys och hästar ha fri tillgång, men:

Många har ju fått höra att hästar i naturligt tillstånd ägnar 16-18 timmar åt att födosöka och äta, men feltolkar det som att det är samma sak som att låta hästen stå i en hage med mulen långt ner i en höbal vilket ju är en extrem feltolkning. Det är skitsvårt, för att inte säga nästan omöjligt för genomsnitts-hästägaren att tillgodose hästens naturliga behov och med rädsla för magsår så övermatar folk.

Samtidigt så märker iaf jag hur min häst (han får mkt hö) beter sig vid fodring jämfört med majoriteten av hästarna i stallet. Han bryr sig inte ett skvatt medan resten springer runt, skrapar med hovarna och gnäggar, och de som delar hage börjar slåss. Det är ett stort stressmoment för hästar att vara hungriga.

Det är verkligen en svår balansgång. Vi har tex nu i stallet en häst med konstaterat magsår och samtidigt en annan häst med den grövsta fettnacken jag någonsin sett i mitt liv. Två helt olika ponnys både rasmässigt och personlighetsmässigt, men båda där ägarna är nya och oerfarna. De ena undermatar sin ponny och de andra övermatar sin.

https://www.yourhorse.co.uk/horse-care/vet-advice/feed-horses-in-the-daytime-to-reduce-ulcer-risk/
Tack, ser fram emot att läsa!

Utan att ha läst artikeln (ska göra senare) har jag vissa teorier. Om hästen står på box rör den sig betydligt mindre än dagstid, om den då är ute i hage. Då skvalpar heller inte magvätskan runt lika mycket nattetid. Går hästen på lösdrift (vilket mina gör) är det inte alls lika självklart att de rör sig mindre på natten, iaf alla mina verkar spendera förmiddagen med att sova men strosar runt under natten. Då är det antagligen mer nödvändigt med en jämn tillgång till foder.

Oavsett bra om det fungerar för många :)

Tack, ser fram emot att läsa!

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19927584/

https://www.researchgate.net/public...tion_in_horses_over_a_twenty-four_hour_period

Här finns mer ang hur syraproduktionen sjunker naturligt under natten 😊
Utan att ha läst artikeln (ska göra senare) har jag vissa teorier. Om hästen står på box rör den sig betydligt mindre än dagstid, om den då är ute i hage. Då skvalpar heller inte magvätskan runt lika mycket nattetid. Går hästen på lösdrift (vilket mina gör) är det inte alls lika självklart att de rör sig mindre på natten, iaf alla mina verkar spendera förmiddagen med att sova men strosar runt under natten. Då är det antagligen mer nödvändigt med en jämn tillgång till foder.

Oavsett bra om det fungerar för många :)
Läs artikeln vetja innan du spekulerar 😊 Det har att göra med pH och magsyreproduktion under natten, inte huruvida magsyran skvalpar runt eller inte.

Det verkar vara mycket besvär att anpassa en hage till ponnyer. Våra två har gått på bete/fri tillgång i tidigare hem men är i betydligt bättre hull på begränsad tillgång och rent skogsbete.

Har själv en annons ute efter en b-d ponny som vill gå på skogs’bete’ och varit och tittat på några, är väldigt mycket väldigt tjocka (!) ponnyer som ändå gått på fri tillgång/bete för att det är svårt eller besvärligt att anpassa hästhållningen. Bara för att de inte blir akut sjuka så är det ju inte bra att gå med så kraftig övervikt, så en större andel även större ponnyer tror jag som borde gå på mer begränsad diet.

Liknande trådar

• Fri tillgång
  • Fång
  • Är jag orimligt nojjig över gräs?
  • Fodra häst utan analys på allt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Helt knäckt

Barn