Bra bil att dra med?

Sv: Bra bil att dra med?

Finns det någon variant som får dra mer än 1400 kg och 1310 på B?

Nej, men det räcker för vår del. Har ett tidigare nedviktat släp till 1300 kg för 2 hästar. Dock är max lastvikt därmed nere på under 700 kg, vilket i sin tur är svårt att få in 2 större hästar i lagligt.

Jag gillar vår Subaru Outback. Den får dra 1510 på B-körkort.
Jag har faktiskt inte märkt att den varit så väldigt törstig heller. Ca 8.4 på långfärd tycker jag är helt o.k. på en bil med 4-hjulsdrift inkopplad hela tiden.

Jag har en manuell och då finns det en speciell "lågväxelspak" att dra i där du "rullar" lite mer på växlarna när du kör transport.
Jag har däremot hört (utan att ha egen erfarenhet) att automat ska ge den absolut mest behagliga färden för hästen när du drar transport.

Toyota RAV4 var jag och kollade på men p.g.a. bakdörrens konstruktion går den inte att öppna helt när du har transporten påhakad.

Ok, 4-hjulsdrift är ett måste, det vill jag absolut ha. Jag vill ha nånting som är ganska bränslesnålt men jag vet faktiskt inte vilket bränse jag vill ha... Funderar på diesel, men jag är kass på allt som har med bilar att göra så jag vet inte riktigt vad som är bäst...
Sen har jag också börjat fundera på om man ska välja något som är lite miljövänligare... och då är det väll diesel... eller?:angel: Haha...va kass jag är på sånt här...
Ingen bil är miljövänlig.;) Och frågan bensin eller diesel är typ pest eller kolera beroende på vilka utsläpp och miljöproblem man siktar in sig på. Om man behöver eller anser sig behöva en stor bil tycker jag att dieselbil med partikelfilter är ett bättre val ur miljösynpunkt än en bil som bara kan köras på bensin och inte är flexi- eller bifuel. En dieselbil kan vara vettigt ur ekonomisk synvinkel om ni kör mycket. Var brytpunkten går varierar mellan olika märken och modeller, men generellt sett kan man säga att kör man minst 2500 mil/år lönar det sig ofta att ha en dieselbil trots den högre skatten på dessa. Dieselbilar upplevs ofta som bättre dragare än motsvarande bensinare, förutsatt att motorn inte är för klen.

Turbo behövs iaf inte, känner inget större behov av det längre :p SUVar känns lite stort, men Toyota RAV4an är ju faktiskt inte så himla stor... Så en kombi eller möjligtvis en SUV modell mindre (om ni fattar vad jag menar :grin:)
Nu har jag liksom haft en "rolig" bil (sportstylad, sänkt och sportdämpare) så nu är jag mer sugen på nått bekvämt :p
Turbo är det många nyare bilar som har vare sig man vill eller inte. Den har liksom blivit standard.;)

Samtliga SUV-ar jag räknade upp är av mindre modell, ungefär som RAV4-an. Jag håller med om nackdelen med RAV4-ans baklucka. Det finns dock flera andra SUV-modeller där man öppnar bakluckan uppåt istället för åt sidan eller där man öppnar glasdelen separat uppåt och resten åt sidan. Surfa runt på t.ex. Blocket, www.bytbil.com och www.bilweb.se och kolla in olika bilar. Vad bilen får dra kan du kolla på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ om du har registreringsnumret. Om bilen ägs av en firma kan man även se vad skatten är på bilen. Diverse info om bilar kan hittas på t.ex. www.bilprovningen.se --> Beg. bilguide.

Jag har kört hästarna med pappas subaru legacy, tills jag köpte min bil. En suzuki grand vitara. Den tycker jag är super att dra med iaf..
En fördel med den mot subaru t ex är ju att 4-hjulsdriften går att koppla ur när det är torrt på vägen och då drar den ju lite mindre.. :idea:
Tyvärr är bakluckan lite dumt konstruerad så den inte kan öppnas ordenligt med släpet bakom men har sadelkammare på min transport så de går ändå.. ;)

93525_1216823497.jpg

36068_1217055814.jpg

KL

Jag har också en Suzuki Grand Vitara. Från -03, automat, bensin. Står att den drar 1,1 l/mil blandad körning. Tycker också att den funkar bra, vet några andra som också är jättenöjda med sin!

Bakluckan har jag inget problem med sålänge man inte måste parkera med vinkel mellan blien och släpet "åt fel håll". Rakt eller åt rätt håll, då är det inga problem.

Det enda negativa jag kan komma på är att det kan vara svårt med att hitta en verkstad nära sig.

Får dra 1520 på B-kort!

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på... 2 3
Svar
56
· Visningar
4 460
Senast: Smurfoff
·
Utrustning Vi har börjat fundera på att köpa hästtransport. Verkar vara totalt omöjligt att hitta en transport som är laglig att dra med bilen som... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 468
Senast: super
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas... 2
Svar
30
· Visningar
7 474
Senast: Novalisa
·
Utrustning Vi funderar på att byta ut vår lilla stadsbil (ford fiesta) mot en bil som jag kan dra transport med. Har funderat på olika bilmärken...
Svar
13
· Visningar
1 313
Senast: boccia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka