Bra bil, drag/familj/stall

Varför inte japanskt?
Jag har en cr-v och det finns en anledning till att det är världens mest säljande suv.
Hög kvalité, pålitlig och Hondas motorer går i evigheter om man sköter om den.
Uppfyller alla dina krav.
Undrar jag med. Jag förstår ju varför man väljer bort Subaru t.ex men Hondan kan jag inte förstå.

Har en civic kombi. Civic har ju hängt med sedan stenåldern typ och utvecklats längs vägen. Nu har jag en liten pluttponny så den är funkar att dra med. Oklart hur det funkar till större hästar och vad för motorer det finns till den. Det bagageutrymmet är nåt jag verkligen hade önskat när barnen var i vagn-åldern dessutom! Herreminje vad jag kan knöla in skit där! 😁 Har en "äldre" modell (2014) som rullat typ 6000 mil i början av året när jag köpte den så den var ju hyggligt "ny" ändå. Jag rekommenderar att man slår ett öga på den.
 
Jag är på jakt efter en ny bil.

Maxpris ca 300 000. Behöver ej vara ny, men inte äldre än 2018.

Den ska vara ganska rymlig, en bra dragbil, gärna bra kvalité på bilen tex Volvo, Audi, BMW. Bekväm! Ej franskt/japanskt märke 😇

Jag behöver en bil som fungerar såväl i stallet/på landet som till vardags med min lilla familj. Vi har fler bilar i familjen men denna bil ska vara min egen bil. Måste finnas plats för att tex frakta saker mellan hus och stall. Affär osv. Ev om vi ska bila någonstans så vill jag ha plats i bagageluckan för väskor och packning. Dvs inte någon liten minibil.

Bilen får gärna vara diesel eller hybrid.
Tips någon?

Jag gillar min Seat Ateca 4WD (diesel) men den drar inte så stort släp/mycket, så det beror lite på behovet. Har ett släp som viktar in på 1300 kg som matchar perfekt (de facto en avgörande parameter för valet av bilmodell....)

Mest gillar jag just nu att den bara drar 0,5 liter milen trots att den har bra drag under galoscherna när det behövs. Och backkamera tillsammans med topviewkamera är underbart när man ska trixa med släp! När man byter upp sig från 10 år gammalt så märker man också hur bra de nya LED-strålkastarna är, man ser liksom rådjuren bättre där de står och väntar på att få riskera sina liv.

(Det är exakt samma bygge som Volkswagen Tiguan och Skoda Karoq - de två senare byggs dessutom i samma produktionslina, men särskilt begagnat snäppet mindre efterfrågat och därmed ganska mycket lägre pris.)

Bra utrymmen och säten i övrigt.
 
Kör också superb och är jättenöjd. Har en bakåtvänd bilstol bak, av modell jättestor. Kan ändå åka fyra vuxna bekvämt också.
Drar släp bra utan att kännas trött. Har dock en bensin.
 
Jag tycker det!
Den får utan problem plats på helt vanliga parkeringsplatser och upplevs som liten att köra :)
Håller med! Vi har en hilux och traktorn är smidigare att svänga med 😂 Men hiluxen är toppen för oss! Familjen får plats, bra lastutrymme, hög (perfekt jaktbil), bra dragbil osv.
Det är absolut en bra bil! Men stor och klumpig skulle jag hellre kalla den :laugh:
 
Jag har haft passat i många år och har nu bytt till en passat altrack. Har inte dragit med den nya men den gamla drog bra. Mycket bra bil enligt mig. Det man får se upp med är rosten.
 
Skoda octavia scout har jag och är mycket nöjd. Mycket rymligt bagageutrymme. Två st kan sitta och fika där inne, vi har provat. 😁
Innan corona pendlade jag 10 mil till skolan och 10 mil hem igen så gott som varje dag och jag tycker att det är en bekväm pendlarbil. Den drar hästtransporten fint också och är hyffsat soppasnål.
 
Parkera vid Ica är en mardröm, flerradiga parekeringar har inte plats nog att ta ut svängen och noll sikt bakåt eftersom en stor kåpa är i vägen:cool: 2000 omtag senare är man på plats..
Jag gjorde misstaget att parkera L200 i ett trångt parkeringsgarage... Jag stod sjukt snett i min ruta för att överhuvudtaget få mig in. "Grannarna" måste ha tyckt att det var en riktig idiot som parkerade :laugh:
 
Om du kan tänka dig att tumma på åren så skulle jag rekomendera den sista årsmodellen (2016) av Volvo XC70. Jag är dock partisk, för jag köpte en sån då dom sålde ut de sista. Fördelen är att dom kastat i allt "lullull" och döpt dom till classic, så man får mycket bil för pengarna!
Jag ångrar inte det köpet :heart
 
Du vill ha kvalitet och utelämnar japanska bilar? Men Audi går bra? Undvik VAG om du vill ha kvalitet. Subaru, Toyota eller Honda hade jag valt.
 
Om du kan tänka dig att tumma på åren så skulle jag rekomendera den sista årsmodellen (2016) av Volvo XC70. Jag är dock partisk, för jag köpte en sån då dom sålde ut de sista. Fördelen är att dom kastat i allt "lullull" och döpt dom till classic, så man får mycket bil för pengarna!
Jag ångrar inte det köpet :heart

Jag kan absolut avråda från den dieselmodellen efter att ha gått på pumpen med det erkänt taskiga kylsystemet. En väldigt ny årsmodell som hade kostat väldigt mycket att göra vid om det hade varit aktuellt. Googla så kommer problem upp tydligt.

Annars tråkigt då jag älskar modellen.
 
Du vill ha kvalitet och utelämnar japanska bilar? Men Audi går bra? Undvik VAG om du vill ha kvalitet. Subaru, Toyota eller Honda hade jag valt.

Många japanska kommer väldigt långt ned på kvalitetsrankningar.

https://www.nyteknik.se/fordon/har-ar-bilmarket-med-bast-kvalitet-6857579

Lite nyare
https://www.nyteknik.se/fordon/ny-studie-avslojar-de-gor-de-mest-palitliga-bilarna-6958184

Jag som jobbat i Volkswagengruppen är nog partisk men jag skulle också välja bort premiummärket eftersom det kostar premium och kvaliteten ligger under genomsnittet.
 
Jag är på jakt efter en ny bil.

Maxpris ca 300 000. Behöver ej vara ny, men inte äldre än 2018.

Den ska vara ganska rymlig, en bra dragbil, gärna bra kvalité på bilen tex Volvo, Audi, BMW. Bekväm! Ej franskt/japanskt märke 😇

Jag behöver en bil som fungerar såväl i stallet/på landet som till vardags med min lilla familj. Vi har fler bilar i familjen men denna bil ska vara min egen bil. Måste finnas plats för att tex frakta saker mellan hus och stall. Affär osv. Ev om vi ska bila någonstans så vill jag ha plats i bagageluckan för väskor och packning. Dvs inte någon liten minibil.

Bilen får gärna vara diesel eller hybrid.
Tips någon?

VW Golf Sportcombi alltrack, har en 2018 diesel, 1400 kg på B-kort och 2000 kg på utökat. Pigg, stark och rolig bil, lagom stor, älskar den! Drar 0,6 blandad körning :up::up::up: Rymligt bagage dessutom. Man åker rymligt 5 personer i den.
Grym bil, rekommenderas starkt! Mycket högre åkkomfort än motsvarande Subaru vi hade förut.
 

Liknande trådar

Fordon Då jag börjar använda hästtransport mer och inte vill be min sambo köra mig så letar jag nu efter en bil som kan dra hästtransport på...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 473
Senast: Avalbane
·
Äldre Jag letar ny bil och skulle vara tacksam för lite input! Jag har 12 mil tor mellan jobb och hem dit jag reser 3-4 dagar per vecka, så...
Svar
14
· Visningar
1 575
Senast: Liran
·
Äldre Jag kommer köra min nuvarande Volvo V70 så länge den funkar, men har bestämt mig för att börja tänka kring vilken bil som kan passa som...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Tranan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp