Bukefalos 28 år!

Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Busen

Trådstartare
Sitter i en liten jobbig situation...
Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar för att klara sin ekonomi, sköta om dem ordenligt, ordentlig uppstallning osv...de är kort sagt ett sånt där jobbig fall som de flesta människor skulle vilja anmäla för djurplågeri men som inte har de till räckligt dåligt för att en djurskydds inspektör ska kunna göra ngt åt de... :(
Iaf så kämpar min lilla systers kompis med sin lilla ponny å försöker hålla igång henne, få henne ordentligt skodd å ge henne ordenligt med mat trott att ekonomin inte räcker till riktig å hennes mamma snålar...

Så till frågan, hästen i fråga är ett korsning sto, smäcker å uppenbarligen ganska svår född, hon går nog troligtvis inte mer än ca 2 till högst 4 dagar i veckan.
Ja vet inte vad mkt hon äter men hon får hö, å fram tills nu har "puckona" gett henne HELLT korn nu mera får hon ngn sorts pellets...
Ja hade gärna velat hjälpa henne med ngt tips på ett bra men billigt foder som kunde hjälpa ponnyn lite me hullet...å funderade först på lusern, tills ja kom på att hon lider av lättare fång... då är de väl kanske olämpligt att ge lusern?? (har dålig erfarenhet av fång hästar)

Så ni kloka bukare där ute!! Ett bra, men BILLIGT å inte svårtillgängligt foder som passar fång häst, några föslag??

Tacksam för svar...skulle kännas så bra å hjälpa den stackars ungen...:(
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Lusern är ett jättebra alternativ till en fånghäst
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Jag förstår att du är ute efter ett "påsfoder" som är billigt och lätt att köpa, men ofta är ett bra grovfoder oslagbart vid en prisjämförelse. Här tänker jag då inte på lusern utan hö/ hösilage/ ensilage. Dock är det ju knepigare att köpa och lagra men kanske något inför nästa säsong i allafall?!
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Jag förstår att du är ute efter ett "påsfoder" som är billigt och lätt att köpa, men ofta är ett bra grovfoder oslagbart vid en prisjämförelse. Här tänker jag då inte på lusern utan hö/ hösilage/ ensilage. Dock är det ju knepigare att köpa och lagra men kanske något inför nästa säsong i allafall?!

Ja du det är självklart att de är vad ja skulle valt oxå...men att tala om för den här tjejen att hon kanska ska säga till sin mamma att nästa år vore de bra om de köpte att riktigt bra hösilage... de är inte lönt.
Här är det så låg nivå så i år får man vara glad att de har fått ett hö som inte dammar och är mögligt... (de FICK av oss för att mamma å pappa tycker synd om om dem å vi tog in mer än vi kunde lagra...)
Så tyvärr e de nog inget allternativ... men tack för svar iaf.. :)
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Okej, jag förstår.....

Låter lite som mina grannar. De undrade varför jag kastade ut massor av hö i slutet av året. "För att det är mögligt" sa jag. "Åh, men det ser ju helt okej ut", sa grannen och frågade om hon fick ta hem det till sina hästar. Höet var grönt av mögel på sina ställen!! :eek: De har inga pengar till foder och hästarna går bara och skrotar i en hage ihop med några får. Jag vet inte varför de har hästarna alls faktiskt, när de inte har råd med dem.
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Sitter i en liten jobbig situation...
Min lilla systers kompis har en häst eller snarare hennes familj har "alldeles för många" hästar för att klara sin ekonomi, sköta om dem ordenligt, ordentlig uppstallning osv...de är kort sagt ett sånt där jobbig fall som de flesta människor skulle vilja anmäla för djurplågeri men som inte har de till räckligt dåligt för att en djurskydds inspektör ska kunna göra ngt åt de... :(
Iaf så kämpar min lilla systers kompis med sin lilla ponny å försöker hålla igång henne, få henne ordentligt skodd å ge henne ordenligt med mat trott att ekonomin inte räcker till riktig å hennes mamma snålar...

Så till frågan, hästen i fråga är ett korsning sto, smäcker å uppenbarligen ganska svår född, hon går nog troligtvis inte mer än ca 2 till högst 4 dagar i veckan.
Ja vet inte vad mkt hon äter men hon får hö, å fram tills nu har "puckona" gett henne HELLT korn nu mera får hon ngn sorts pellets...
Ja hade gärna velat hjälpa henne med ngt tips på ett bra men billigt foder som kunde hjälpa ponnyn lite me hullet...å funderade först på lusern, tills ja kom på att hon lider av lättare fång... då är de väl kanske olämpligt att ge lusern?? (har dålig erfarenhet av fång hästar)

Så ni kloka bukare där ute!! Ett bra, men BILLIGT å inte svårtillgängligt foder som passar fång häst, några föslag??

Tacksam för svar...skulle kännas så bra å hjälpa den stackars ungen...:(


Men gud! Detta kan visst anmälas!
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Okej, jag förstår.....

Låter lite som mina grannar. De undrade varför jag kastade ut massor av hö i slutet av året. "För att det är mögligt" sa jag. "Åh, men det ser ju helt okej ut", sa grannen och frågade om hon fick ta hem det till sina hästar. Höet var grönt av mögel på sina ställen!! :eek: De har inga pengar till foder och hästarna går bara och skrotar i en hage ihop med några får. Jag vet inte varför de har hästarna alls faktiskt, när de inte har råd med dem.


:eek::eek::eek::eek::eek
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Okej, jag förstår.....

Låter lite som mina grannar. De undrade varför jag kastade ut massor av hö i slutet av året. "För att det är mögligt" sa jag. "Åh, men det ser ju helt okej ut", sa grannen och frågade om hon fick ta hem det till sina hästar. Höet var grönt av mögel på sina ställen!! :eek: De har inga pengar till foder och hästarna går bara och skrotar i en hage ihop med några får. Jag vet inte varför de har hästarna alls faktiskt, när de inte har råd med dem.

Ja men precis...man blir så arg på dem varför de ska ha alla dessa djur, bättre de gör sig av me dem så kanske ungarna kan få mat å kläder...sen hade de säkert gjort gott om pappa i familjen inte vart stammis på systembolaget oxå...:angel:
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Men gud! Detta kan visst anmälas!

Till vilken nytta?? De kommer få en tillsägning om ens de...å sen kommer de ta ett år innan ngn följer upp å kollar om de åtgärdat sina brister...allt för att upptäcka att de inte har de...så att de kan få ytterligare en tillsägelse å så kommer de hålla på... Tro mig de är inte till räckligt illa för att de ska göra ngt åt de... vet en annan person här i trakten var hästar e betydligt mer illa däran...får kanske bara mat ngr ggr i veckan, otroligt dålig kvalite på hö, aldrig verkade plus att den ena pållen lider av uppenbarliga problem med luft vägarna, hon blev anmäld..kontrolanten som var där anmärkte på att hon borde fixa en lampa lr bättre ljus insläpp i stallet/ ladugården/ rucklet.. :eek:
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Kolla om det finns nån bonde i närheten ni kan köpa tex kornkross av ? det brukar bli billigt .
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Japp, kornkross skulle jag oxå rekomendera.
Kostar 110kr för 30kg här iaf.
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Vet inte riktigt vart ni bor men här i närheten har en bonde kanon hösilage för 250 kr balen. är 75% ts i det och balarna ligger på runt 300 kg. Han föder upp halvblod och hösilaget är såpass bra att han i princip tagit bort kraftgivan helt å hållet...
Så är helt klart den bästa lösningen, ett riktigt bra grovfoder :)
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Kolla om det finns nån bonde i närheten ni kan köpa tex kornkross av ? det brukar bli billigt .

Vi?? Hörre du, du får nog läsa igenom tidigare inlägg en gång extra tror ja.. :smirk:
 
Sv: Bra + billigt foder till rejält mager häst?!?!

Kornkross är det som hjälpt min svårfödde travare bäst. Billigt i fodersammanhang (40kg för 90kr från en bonde) fast det går ju åt 1 och en halv säck per månad iofs, kanske lite mer nu när jag ökat fodergivan till 2-2.5 kg (till 150cm travare) eftersom han ser ut att börja falla ur lite. (Mycket pengar om man nu inte har några). Men jag misstänker att det är det billigaste man kan komma fram till.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 552
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 071
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 862
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 415
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp