Bra foder till lägre pris-samt foderguide

nyponros

Trådstartare
Nu blir det troligen så att en hund till flyttar in till mig:)

denna är av modell stor, och då ökar ju foderkonstnaderna.
För tillfället äter vovvan Royal Canin, men jag vet inte om ekonomin kommer tillåta det fodret till två hundar.
Så nu är jag väldigt tacksam för tips om billigare foder med bra innehåll!

När det gäller att hittade ett bra foder till sin hund, vad är det man går på?
Är det endast att prova sig fram och se, eller har man ngn guide att gå efter?
Typ näringsbehov beroende på hundtyp ala hästfoder?
HUR vet man vad just den enskilda hunden behöver isf?

Om man har hundar som är aktiva men ej extremt, räcker då ett av de billigare fodersorterna (typ carrier, pedigree osv), om hunden har bra päls och hull, samt normal avföring?


Ja, tipsa och lär mig om foder nu, och ge mig tips på billiga bra foder!

har hört att Doggy har en typ som är bra, stämmer det?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag tycker inte du ska skaffa en hund till om du inte har råd att föda den. Vad händer om den av någon anledning visar sig kräva dyr specialkost, till exempel? Många hundar funkar jättebra på de billiga fodersorterna, men det kan du ju inte vara säker på att just den här hunden gör.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ja, naturligtvis kommer hunden få ett dyrare foder om den kräver detta. Uttryckte mig kanske lite klumpigt, menade att jag GÄRNA byter till ett billigare foder om de kan fungera lika bra. Vad är det som är så fel med att vilja spara pengar om man kan?

Frågan var ju snarare vilka foder som är BÅDE bra kvalite och billiga, samt hur man ska veta vilken sorts mat ens hund behöver.

:cool:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

nyponros skrev:
För tillfället äter vovvan Royal Canin, men jag vet inte om ekonomin kommer tillåta det fodret till två hundar.

Spara pengar är väl bra, men den här meningen tolkade jag som att du inte hade råd att fodra två hundar med Royal Canine? Billigt och bra kvalité går sällan hand i hand när det gäller torrfoder. Å andra sidan är jag kanske inte rätt person att fråga, eftersom jag skyr torrfoder som pesten, och barfar mina hundar....
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Royal Canin har en 20kg´s säck som kostar 398 kr.
Det ser jag som ett bättre lågpris foder.
Kan inet det vara något?

Om du känner någon med kennel kan du kanske få handla mat med henne och få ytterligare 10%.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Det finns ju t.ex Sportsman's Pride, men det vill jag inte rekommendera då jag vet över 10 hundar som har fått magbesvär i samband med det fodret (inklusive min egen).

Skulle nog inte heller rekommendera någon av de lågprisfoder du räknar upp då de innehåller mycket spannmål.

Hmm, innan gav jag Purina Pro Plan och hade 20 % rabatt vid medlemskap i Jägarförbundet, man hade 10 % om man var med i ridsportsförbundet... Undrar om det gäller fortfarande...?

//E
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

kul med hund. och tråkigt med att folk kan vara så dömande som vissa svar du fått.. Det är väl inte plånboken som gör en bra hundägare... Men.. Jag själv har en hund som äter mig ur huset. Han äter 1 kg torrfoder om dagen samt att han får ägg och olivolja (och 3ggr/veckan tonfisk) i den maten. Sedan brukar han oxå få hemlagat (rester) var dag. Sedan är han oxå rätt så aktiv av sig och behöver så här mycket mat. Nämnde jag att han väger ca 40-45 kg och 1 år & 8 månader.. Bajsar bra.. jätte fin i pälsen och mår hur bra som helst. Han äter Friskies torrfoder och vi brukar variera mellan "lamm & ris", "kyckling" och "oxkött". Detta foder kostar 189kr/15kg
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

nyponros skrev:
har hört att Doggy har en typ som är bra, stämmer det?
Ja, Doggy gör en variant som heter Robur. Det är ett bra foder som finns i lite olika varisorter. Mina har fått det i många år även om jag har bytt nu. Fast jag vet inte om det kan räknas som billigt i och för sig.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Robur kostar 479kr för en 15kg säck... Vet inte om det då hör till billigt..?? Doggy Extra kostar väl strax under 300kr för 18kg säck har jag för mig....
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

'kl'
Jag ger mina Robur 27/15.
Dom verkar må kanonbra av det.
Jag har även 10% rabbat på granngården eftersom jag är medlem i skk.
Pälsen på hundarna är jätte bra sen jag bytte till Robur
Jag tror jag brukar ge ca 350 kr för 15 kilo sen kommer rabbatten.
Helt klart värd att testa tycker jag.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Viktigt att hundarna får en vettig kost de första åren.
Är nykomlingen under 3 år, bör du ge ett bra foder fram till den åldern. De riktigt stora hundarna växer ju inte färdigt för än vid 3 års ålder.

Sedan kan du ev gå ner ett steg i kvalité.
Försök att hitta ett foder utan vete, soya och färg- och konserveringsmedel.
Inte från vanliga matbutiken.

Carrier är hyfsat, men håller väldigt låga nivåer av vitaminer & mineraler.
Dock ska en frisk hund klara sig på de nivåerna.
Finns Lamm & Ris samt Kyckling & Ris.

Det finns tyvärr inget billigare foder som håller bra nivåer på vitaminer & mineraler samt har ett köttbaserat innehåll.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ja, fast jag skrev att jag uttryckte mig klumpigt:)
Behöver vovvarna ett annat foder får man ju prioritera om,dra in på andra saker, det är inte så att det inte finns pengar. Men jag ser inget fel i att spara pengar om hundarna funkar lika bra på billigare mat, det är det jag menar:)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Okej, Friskies ska jag titta lite på. tack:)
Så när man letar foder, vad ska det innehålla och hur mkt?
Så lite spannmål som möjligt har jag förstått?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Okej, då var det sammas om jag set, dvs ganska mkt dyrare.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

nyponros skrev:
Så när man letar foder, vad ska det innehålla och hur mkt?
Så lite spannmål som möjligt har jag förstått?

Jag brukar resonera som så att hunden är köttätare, och att då ge foder som består av 70 % spannmål verkar korkat.

MEN, många hundar äter dessa spannmålsbaserade (de flesta foder man kan köpa i en livsmedelsbutik) och mår bra på det. Jag har en labbe som är 15 år och hela sitt liv levt på det absolut billigaste fodret. Men, likaväl har jag en hund som trots att hon alltid fått det bästa är intolerant mot det mesta som inte är kött...

Läs innehållsförteckningen, det som står först är det mest av. Själv vill jag att det ska stå något animaliskt först, väljer helt bort foder där det står majs, spannmål osv eftersom det då är baserat på det.

Har du möjlighet, så varför inte kolla upp färskfoder?

//E
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Tiken är 5 år, så då är hon ju färdig så att säga... men min nuvarande är fortfarande valp, undrar om det finns ngt foder som fungerar till båda två?
Om man nu ger ett foder med låg vitamin och mineralhalt, akn man kompensera det på ngt sätt?
Fast då kanske det kostar lika mkt som ett komplett foder?

Sen ni som ger vanlig mat utöver torrfodret, vad kan vara bra?
Ägg, tonfisk,kyckling, köttfärs?
Olja ger jag redan.

En jag känner gav havregrynsgröt, ja naturligtvis inte övervägande, men är det ngt?
Fast det är ju spannmål.. men ändå säger man ju att det är en bra protein och fiberkälla...?
HJÄLP:D
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Färskfoder verkar intressant, men hur får man tag i det?
Är det då bara köttprodukter?
Tar det inte mkt plats till en 40kg och en 13?
Pris ungefär?

Ja, animaliskt först, det förstår jag:)
Ska se vad jag kan hitta...
Det är inte lätt med hundfoder!

Sen undrar jag om ekologiska foder...
Vet ngn om vilka som är det?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Tidningen LAND hade ett hundtorrfodertest för 2 år sen. De testade foder från både billiga & dyra märken.
Just Friskies som näms här hade bland det högsta betyget, mer än det dyraste (i testet) som man bara kan köpa hos vetrinär.
Vidare så hade nästan alla märken en för snål rekommenderad giva/kg. Troligtvis för att verka så dryga som möjligt.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Okej, nu blev friskies ännu mer intressant:)

Det där med rekommenderad giva ser jag bara som en riktlinje, man får ju ha koll på hunden.
Min lilla tex äter lite mindre än vad påsen rekommenderar, och är precis lagom.
Men jag kan tänka mig att många som du säger, skriver en mindre giva för att verka drygare...
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Välj bort alla märken som du kan köpa i en vanlig livsmedelsbutik, och du är en bit på väg. Det är ALLDELES för mycket spannmål i alla dom, och inte tillräckligt bra med vitaminer, mineraler, spårämnen och annat som behövs.

(Inte undra på att den som gav Friskies fick ge 1 kg om dagen för att hunden skulle få i sig det den behöver..)

Jag personligen skulle aldrig ge mina hundar något lågprismärke för att spara in pengar, det förstör alldeles för mycket för hunden oftast.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 108
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 830
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 003
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp