Bukefalos 28 år!

Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ja men du kan väl inte komma och uttrycka dig om du inte känner till hur mycket min hund rör sig och hur mycket han äter om han får annat foder... Tidigare har jag gett doggy och då åt han ännu mer.... Dessutom så skrev jag att jag ger ju inte ens endast torrfoder.. han får en massa annat tillskott dessutom...

Varför Friskies är bra är då oxå (förutom det som skrivigts tidigare)bl.a. att det innehåller väldigt mycket morötter (samt rotselleri har jag för mig) vilket är mycket bra för hunden...
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ja, Doggy är ju värt att jämföra med också.. :crazy:

Jag räknade ut på min GD förut, hur mycket hon skulle behöva äta av olika sorter för att få i sig sitt dagliga behov. Av hennes högenergifoder från Royal Canin behövde hon äta ca 700 g om dagen. Av ett vanligt Doggy skulle hon behöva äta nästan 1500 g om dagen. Sen minns jag inte siffrorna från alla andra foder, men det fanns inget som kom under 1 kg och var lågpris. Och då hade hon garanterat bajsat ut 900 g av maten direkt, av allt spannmål.

Jo, jag kan faktiskt uttrycka mig om hundfoder, eftersom jag forskat och läst och lärt mig mycket om det under dom senaste åren. Det har ingenting att göra med vad din hund gör om dagarna.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Men käre vän... Så du är visst den enda som vet saker och ting när det gäller hundmat? Jag tycker faktiskt att du låter lite omogen när du skriver på det sättet. Jag har hållt på så himla mycket med hund mat då min förra hund hade lät att gå upp i vikt och lätt fick ont i magen.. Min nuvarande hund hade jag problem med eftersom jag upptäkte att han var allergisk mot något i viss hundmat.. Jag har talat med så pass många vetrinärer att det jag skriver är inte enbart av egna erfarenheter utan dessutom handlar om vad flera vetrinärer sagt.. (jag är skeptiskt av mig och ville gärna höra med flera olika).
Ingen hund mår bra av att äta endast torrfoder alltid... Man får komplemera och säkert ända deras kost flöera gånger under hundens livstid.. Dessutom så är alla hundar olika och olika hundar behöver olika sorts foder, vitaminer, mm.

På tal om Royal Canin så har min hund ätit det med och även där åt han 1kg om dagen så sååååååååå himla bra är det nog inte ändå efterallt. Kanske JÄTTE bra för din hund men definitivt inte för alla.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

En brasklapp med Friskies måste jag lägga in. Passar ofta en hund som äter just det och har inga problem med päls, hud, mage eller likanande. Dock märker jag att hon luktar fruktansvärt illa från mage/hals, dvs dålig andedräkt. Ingen halsinfektion och ingen tandsten, så jag har dragit slutsatsen att det är fodret som faktiskt gör lukten.

//E
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Min hund har ätit det ett bra tag och han luktar inget speciellt.. Dock för för ca 1 månad sen luktade han ruttenfisk ur munnen och då upptäkte jag att en liten pinne hade fasnat längst bak i hörn tänderna och suttit där säkert ett par dagar.. Jag var jätte förvånad för när det tidigare fastnat pinna så har han kommit direkt till mig med öven munn och jag har pillat ut den. Men jag drog ju ut denna pinne som satt rätt bra och det verkar precis som den inte besvärat honom (men åhhhhh den andedräkt).. Nu kollar jag hans munn 1 gång om dagen
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

*kl*

Har försökt ge min hund "bra" mat, med enda resultat att
hon raketbajsade...
Det som funkar bäst är pedigree complete med rårivna morötter.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Här kan man läsa om forskning som gjorts på slu om hundars kost.
http://projkat.slu.se/SafariDokument/160.htm

Det står b.la. (man måste läsa hela texten för att få ett samanhang).
Dyrare foder avvek i samma utsträckning som billigare från deklarerade värden och från näringsnormen.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

När jag fick mitt troll åt han Pedigree. Eftersom han hade utslag, klåda och lös avföring gick jag över till Hill´s. Det blev ingen förbättring. Provade under drygt 9 månader olika sorters medicinska foder för att han skulle bli bättre.
Efter julen 04 var jag mycket fattig och bestämde mig för att chansa och köpte en säck Axess på ICA supermarket. Det tog ca 1,5 vecka sedan var raringen inte bara bra i magen utan utslagen och klådan var också borta. Så nu kör jag detta billiga skitfoder och kompletera med råa märgben ca 3 dagar i veckan.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Tänk på oss då som inte ens fått i våran greyhound annat än doggy. ;) :crazy:
Så fort vi gett nåt annat så vägrar han ens provsmaka. Men nu har vi lyckats lura i honom royal canin i maten och har stegvis ökat det så nu äter han fast än det är blandat 50/50 så nu hoppas vi på att helt kunna gå över til royal canin om ett tag. :D

Så får vi hoppas att han äter det då. Betalar man över 500 för 15 kg käk så vill man fan att jycken ska äta av det också. :D
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag som låter omogen? Jag försöker mig åtminstone inte på att låta gammal och överlägsen med en "lilla vännen"-attityd.

Min erfarenhet baserar sig på strax över 50 hundar av varierande raser, forskning, veterinärers åsikter, kunniga männiksor åsikter och lite annat.

Och, om man läser ordentligt, så ser man att jag aldrig någonsin använder termer som "Passar ALLA hundar", "fungerar ALLTID" och liknande. Jag vet av egen erfarenhet att en del hundar fungerar på foder som fom flesta mår dåligt av, och jag vet också att en del hundar absolut inte tål s.k märkesfoder. Eftersom alla är individer så reagerar alla olika, vad jag dock inte jag förstå är hur man kan rekommendera foder som dom flesta hundarna inte är helt tiptop på.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ujuj, vanvårdad hund!! :eek:

Jag kan inte förstå hur jag ens kan underlåta mig till att prata med dig egentligen :crazy:

(Benjamin skickar pussar till Norrland!)
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

*kl*
Angående Friskies - funkar på vissa som alla andra foder, men inte på alla. Mamma hade det till sina två tibbar. Tilly var överviktig av 2dl om dagen medans Tova var som ett staket av 3dl (hon är mindre överlag). Har nu bytt till Sportman's Pride och Tova (Tilly finns inte mer, tyvärr) har gått upp i vikt och fått bättre avföring - och det gick fort! Äter tom mindre mängd nu.

Samma gäller min lilla tjej - dålig av alla "billig" foder. Nu super fin i päls, hull, avföring av Royal Canin. Har även blivit mkt gladare!
Min Cavalier levde under sina 10,5 år på Doggy och funkade super bra på det! Blev sämre när vi provade att byta upp oss.

Så prova dej fram och se vad som funkar bäst på din hund, alla är individer.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Att skriva att folk skall välja bort allt som går att köpa i en vanlig livsmedelsbutik är väl ett klart kategoriskt påstående som absolut inte stämmer på alla hundar.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Pussas tillbaka med Benjamin :love:

Vad gäller foder då så hade jag gärna fortsatt med doggy av den anledningen att våran kräsna hund äter det med god aptit, men då han inte klarar av att gå upp i vikt på det måste vi byta upp oss. Doggy fungerar när han är fin i hull och bara ska behålla det. Men som nu när han matvägrade helt i en vecka och åt minimalt i några veckor till när tiken löpte så har vi inget val än att pressa i honom mer energirik mat och hoppas på att han kan gå upp det han tappade.

Kåta hundkräk. :devil: :D
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

J3O skrev:
kul med hund. och tråkigt med att folk kan vara så dömande som vissa svar du fåtft.. Det är väl inte plånboken som gör en bra hundägare...

Jag antar att du med "vissa" syftar på mig. Jo, till viss del är det faktiskt plånboken som gör en bra hundägare. Det kostar pengar att ha hund, så är det bara. (Inte bara när det gäller mat.) Om man redan lever på marginalen tycker jag inte man ska ska ta på sig ansvaret för en hund.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Själv håller jag gärna nere foderkostnaden för mina djur när det är möjligt trots att jag inte anser att vi lever på marginalen.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Vart har jag skrivt att min familj lever på marginalen?
Jag tycker nog att man kan försöka skaffa sig lite mer info bakom påståenden när man dessutom skriver dem med en nedlåtande ton. Åtminstone fick jag den uppfattningen.

Vi lever INTE på marginalen, men jag sparar gärna in på pengar för att kunna lägga dem på annat om ett billigare foder skulle fungera lika bra.
punkt.

Ser du ngt fel i det?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Ja, men det är en annan femma. Själv har jag extremt låga foderkostnader, eftersom jag barfar och hittat flera gratis-leverantörer av kött till exempel. Det är jag naturligtvis glad för. Men det var inte det mitt förra inlägg handlade om, utan att man måste vara medveten om att det kostar att ha hund. Du som är veterinär vet väl om någon hur ett till synes simpelt vet.besök snabbt kan bli rejält dyrt.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Om du läser inlägget en gång till så ser du nog att jag inte någonstans nämner dig, utan pratade generellt.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Tråden handlade såvitt jag kan se om att hålla ner foderkostnader vilket av vissa inte ansågs ok!
Rimliga foderkostnader torde ge mer pengar över till oförutsedda utgifter!
PL
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 152
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 891
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 325
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 050
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Pall till hög säng?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp