Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag har gett alla mina doggy. Ingen av dom har varit sjuka . Det fodret har varit både bra och bra pris. Finns och köpa överallt det är fördel.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trinity 1 skrev:
Största skillnaden märks på katter som byter foder då de är strikta köttätare och inte mår bra på foder från ICA, Konsum m.m. Många många katter med urinsten, dåliga tänder, mage, päls som blev nya katter efter foderbytet. Många kattägare ger ju även burkmat med konservringsmedel m.m och 80 % vatten som rinner rakt genom stackars kattens matsmältningsapparat. Fattar inte att de får sälja burkmat av den sorten när så många blir sjuka!

Det är inget fel på burkmat, men precis som bland torrfoder finns det burkmat av bättre och sämre kvalité. Kan du finna torrfoder som bara innehåller animalier? Nej, det gör du inte. Det kan jag garantera. Kan du hitta burkmat (helfoder) som bara innehåller animalier? Ja, det kan du. Det är ett skämt att man prata om vikten av mycket kött i samma mening som man förespråkar torrfoder. Hur mycket kött innehåller torrfoder, procentuellt? Räkna ut näringsvärdet i torrsubstans och jämför dyrare torrfoder med bra burkmat... jag vet vilken mat det är som kommer innehålla mest näring.

Burkmat och konserveringsmedel... eftersom du har jobbat med hund- och kattmat i 10 år är du säkert medveten om att torrfoder innehåller syntetiska antioxidanter. Är det bättre?

Och vatten är inget dåligt. Kattens naturliga kost består av 65-75% vatten. Visst, 80% vatten är mer men det är bra så mycket närmare naturliga värden än torrfodrens 7-10% och att katter är dåliga på att dricka vatten är ingen hemlighet. Katten som bara äter torrfoder producerar kring 60 ml urin per dygn, katten som äter mat innehållandes 75% vatten producerar runt 110 ml urin per dygn. Utspädd urin och större mängder urin förebygger urinvägsproblem. Det är därför "nya" (iaf i Sverige nya) rekommendationer är att katter med urinvägsproblem inte ska äta torrfoder alls.

Du tycker inte att burkmat borde få säljas för att så många katter blir sjuka av den... jag lovar, torrfoder gör katter sjuka också. Även de dyrare varianterna. Dålig mat är dålig mat. Om man vet vad katten är för slags djur och vad den är gjord för att äta finner jag det ytterst märkligt att man kan tala sig varm om kattorrfoder.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Då undrar jag vilket foder en hund skall äta??
Det bästa fodret.

Mina har levt på doggy.
Perfekta i hull friska. Basar ca 1 gång dag
Vad mer begär man.

Hon åt råa morötter och råa potatis älskade detta som godis.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Welsch...så gör våra nuvarande 5 av skilda raser och storlek och så har tidigare också gjort. Med bra resultat. De har hållt sig friska, bra päls (inte eget omdöme utan faktiskt ofta förekommande i domarkritiker från utställningar att de har utmärkt päls och att de är välutvecklade för åldern (valparna)), bra hull, bra i magen och inte minst pigga. Sendan kan vi på nära håll jämföra 2kullsyskon till två av hundarna. De äter dyrt specialfoder, anpassat för rasen, en överviktig med matt och konstig päls - kan ju vara ett individuellt drag, en har svårt att hålla hull - fortfarande är de individer. På en nyligen övervard kennelträff med kullen konstaterades att ytterligare en klagade på att hunden hade problem med magen, inte höll hull - samma dyra foder där, en annan var lagom i hull men matt och mjällig.

Likaså var vi på en valpträff med två av de andra hundarna och träffade kullsyskon som inte alls var så bra i päls och hull.

Ok- alla är individer men det kan inte vara så att av 3 olika raser, 5 hundar så har vi lyckats få de bästa som inte behöver mer än ett "billigt skräpfoder".

Foder är viktigt för både människa och djur. Sen räcker det inte att titta bara på enskilda ämnen utan också balansen mellan näringsämnena - det gäller både för oss och för djuren. En korrekt balans är väldigt viktig.

Vi är ofta dåligt pålästa om behoven för både djur och människor och det ställer till en del problem.

Summa sumarum så tror jag nog vi fortsätter med vårt dåliga skräpfoderså länge det fungerar på hundarna. Det introducerades då vi blev ägare till en hund som var mycket känslig för vad han åt. OBS jag påstår inte allergi men faktum var att dyra, ofta "koncentrerade" foder gav problem. Exem, diarré, dåligt hull etc.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag ger min flat Tasty energi, ett svenskt torrfoder. Till min hund fungerar det alldeles utmärkt, han bajsar bra och är kanon i pälsen. Ger runt 200 :- för 15 kg.

Mina föräldrar ger sina arbetande BC detta foder och även de fungerar kanon på det.

Jag vet att Smålands Stövarklubb fungerar som återförsäljare för fodret och de hundägare utav dem som jag har träffat har oxå varit nöjda.

INNEHÅLLSDEKLARATION
Tasty Energi är ett allsidigt sammansatt foder, tillverkat av högklassiga råvaror. Tasty Energi innehåller Omega 3 och Omega 6, vete, köttmjöl, animaliskt fett, köttbenmjöl, potatisprotein, vetekli, bryggerijäst, vetegroddar, foderkalk, salt, monokalciumfosfat, mineralämnen och vitaminer.

DEKLARATION
Energivärde 1.455 kj per 100g
Protein 27,0%
Råfett 14,0%
Kolhydrater 514,5%
NFE 38,5%
Växttråd 2,5%
Aska 8,0%
Därav Kalcium (ca) 1,3%, Fosfor (P) 1,0%, Magnesium (Mg) 0,15%, Natrium (Na) 0,3%, Kalkium (K) 0,38% & Linolsyrainnehåll 1,0%
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Trevligt att höra att det är fler som är postivt inställda till detta foder och att även du har positiva erfarenheter av det. Tack:bow:
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

peter_lundin skrev:
Jag ser ingen anledning till att inte byta om man kan få ngt som fungerar bra till ett lägre pris o jag anser att folk måste få diskutera saken utan att ngn överlägset säger att de inte borde ha hund.
PL


Men det är okej att skaffa fler hundar även om man inte har råd att föda dom? För om du läser mina första inlägg så kommer du att se att det var så jag uppfattade situationen, men det visade sig sen att så inte är fallet. Läs gärna inläggen ordentligt innan du retar upp dig.
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Du var i vilket fall väldigt snabb att döma.
Att ha råd är oftast ngt relativt.
Undrar tex hur många hästägare här på Buke som inte borde ha råd men fixar det ändå.
När vi hade många hundar hade vi inte heller råd att ge foder för 500kr/15 kg så vi fixade det på annat sätt. Fel?
Man måste väl kunna diskutera foder o foderpriser!
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Jag skrev vad jag tyckte, utifrån den information jag fick i inlägget. Om det är att döma, fine. Jag ser hellre att man tänker efter före, istället för att upptäcka senare att man sitter i en taskig ekonomisk sits som man egentligen inte önskat. Nu var det ju inte så i trådskaparens fall, men om man måste byta till ett billigare foder för att ha råd att ha en hund till, vad är då oddsen för att man kan betala ett oväntat veterinärbesök till exempel? Och även om man som du säger fixar det ändå så är det inte så roligt att jämt gå omkring och oroa sig för pengar. Visst har jag också varit i den sitsen, och vänt på varenda krona för att få ihop det. Det gick, men jag sov inte så gott på nätterna.

Självklart kan man diskutera foder och priser, det har jag väl inte sagt något om?
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Varför då inte låta folk diskutera foder o priser istället för att spekulera kring deras privatekonomi.
PL
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Och då hänvisar jag till inlägg 187, istället för att skriva det igen...
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

*kl*
Min vovve har gått på pedigree pal å sket som en ko:o Jag bytte när dom gjorde om fodret så det blev så mkt färgämnen i det.. allt blev rött:crazy: Det blev en sån himmelsvid skillnad!! Från fyra, fem ggr per dag(ibland två ggr under samma prommenad) till en eller två ggr per dag:) Kostnaden är nästan detsamma, med tanke på att hon inte alls behöver samma mängder! Hon äter nu eukanuba.:smirk:/C
 
Sv: Bra foder till lägre pris-samt foderguide

Om du kan beställa en större mängd foder på en gång direkt från försäljaren brukar de ge rabatt. Jag beställer själv hund och kattfoder som heter Mastery från NutrenaEurope (www.nutrena.se) . De ger bra rabatter när man beställer större mängd och jag är framförallt väldigt nöjd med fodret båder till hundarna och katterna.
20 kg maintenancefoder kostar 428 kr, och då köper jag ca 10 säckar åt gången.
Hos magnussons (www.hundmat.com) får du också ett billigare pris ju fler säckar du beställer åt gången.

Ett annat alternativ för att få köpa foder till ett billigare pris är att skaffa sig ett kennelnamn, kostar 2000 kr om jag inte har fel, men det tjänar man snart in. De flesta brukar ge uppfödarrabatt på 15-25%.
 

Liknande trådar

F
Hundhälsa Jag behöver tips. Min mellersta, Gibbs, äter för nuvarande Royal Canine Satiety Weight Management och även om jag är nöjd med fodret som...
Svar
18
· Visningar
1 111
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
4 832
Senast: calm
·
Hundhälsa Hej! min hund har varit inlagd och håller på att återhämta sig efter en akut pankreatit. Hans värden har gått ner men jag är...
Svar
3
· Visningar
2 302
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Min unghund har blivit diagnosticerad med IBD och ska gå på kortison i ca 6 månader samt äta foder med hydrolyserat protein. Jag har...
2
Svar
29
· Visningar
6 003
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp